Skip to main content

Vivix Bantu Sel Manusia dan Elakkan Penyakit Kronik

Selalu sangat kita dengar nasihat untuk cantikkan kulit adalah dengan mendapat tidur yang cukup. Ada juga yang kata jangan berjaga sampai lewat malam. Kesannya proses penggantian sel kulit kita akan terganggu. Nanti kulit bermaya dan tak cantik katanya.


Proses penggantian sel ni berlaku dengan berpecah, mengganda dan mati. Biasanya ia adalah keadaan semula jadi sebab memang dah sampai masa ia mati. Nanti keluar sel baru yang lebih baik.


Tapi, ada jugak sel yang mati disebabkan faktor lain seperti terdedah pada radikal bebas, bahan kimia berbahaya, radiasi dan kecederaan. 


Bila sel tu mati bukan disebabkan proses semula jadi @ mati secara abnormal, timbullah keradangan kat situ. Merah, bengkak, sakit. Macam kaki pesakit diabetes yang jadi hitam. Itu contoh apabila sel dipaksa mati.


Boleh ke sel-sel yang dah mati akibat tercedera tadi pulih balik?


Tubuh kita ni sangat ajaib. Sebab tu Allah bagitahu bahawa manusia ni sebaik-baik kejadian. Bila DNA sel kita ada kerosakan, ia akan kesan kerosakan tu. Dah jumpa, ia akan cuba repair. Seandainya tak boleh nak repair, sel tu akan mati dengan sendiri.


Tetapi macam mana kalau sel tu degil dan tak sedar diri untuk mati? Haaaa...yang ni bikin kacau. Sel yang dah mengalami kerosakan DNA tapi tak mati, ia akan membiak dan copy sel-sel dia yang tak sihat tu.Jadi apa? Kanser.


Bila dah jadi kanser, macam-macam makanan dan herba akan dicuba untuk "cure" dan betulkan balik apa yang dab terjadi. Sememangnya bukan sembarangan produk yang boleh bagi kesan apa yang nak berlaku dalam badan kita ni.


Kena cari sumber nutrisi yang boleh lakukan 4 benda ni;


1- Pembaikan sel

2- Perlindungan sel

3- Beri tenaga kepada sel

4- Meningkatkan prestasi sel


Bila makan nutrisi tu mampu tolong sel kita terus hidup dengan 4 cara ini, organ badan kita boleh berfungsi dengan baik.


Mana nak cari sumber yang boleh bagi kesihatan pada sel? 


Jawapannya Vivix kerana hanya Vivix yang dapat memberi kesan kepada empat mekanisma utama penuaan pada tahap sellular.. (4 point tadi)


Kena faham yang sel kita juga perlukan tenaga. Selain dapat tenaga, kena dapat oksigen juga. Tak ada dua tu, sel mati jugak. Macam api, tak ada oksigen..padam.


Jadi, marilah kita bantu tubuh kita ni untuk sihat dan mampu baiki kerosakan DNAnya. Dengan itu sel yang rosak sepatutnya boleh mati bukan disalin kembali dan menjadi punca munculnya  penyakit kronik.


Kesimpulannya, bila datang benda luar seperti pencemaran/bahan kimia, sel akan mati kerana cedera. Akan berlaku keradangan dan menyumbang kepada penyakit kronik.


Tapi InshaaAllah bila kita amalkan Vivix, anasir jahat yang datang tu dapat dilawan dan dikalahkan. Sel-sel kita pun akan melalui proses penggantian dengan tenang dan normal.


Yang dah ada Vivix, jangan tinggal dan buat-buat lupa minum setiap hari. Yang belum cuba, dah tiba masa untuk mulakan segera.


Cuba hari ni?

013.9218084
Atiey Mohamad

Comments

Popular posts from this blog

Tanda - tanda Jahitan Episiotomi Anda Terbuka dan Komplikasinya

Jahitan terbuka memang menakutkan. Bagi yang pernah mengalaminya mesti akan panik dan trauma. Ini biasa berlaku kepada yang baru pertama kali bergelar ibu.


Sebenarnya episiotomi dan ceasarean adalah dua jenis luka yang memerlukan penjagaan sepanjang waktu. Tempoh yang memberi risiko untuk jahitan itu terbuka adalah dalam dua minggu selepas bersalin dan ianya hanya jika tidak dijaga dengan teliti.


Menurut Pakar Perunding O&G dari Pusat Bersalin Barakah, Bandar Puteri Klang, Dr Khairiah Seman menyatakan bahawa kebanyakan kes jahitan terbuka adalah disebabkan jangkitan kuman pada luka bersalin.


Tanda-tanda Jahitan Terbuka

Ibu akan berasa sakit yang amat atau melebihi dua hingga tiga hari. Seingat Atiey, sakit akibat episiotomi hanyalah sekitar 2  hari sahaja. Jika kesakitan tu berlarutan, mungkin jangkitan kuman dah berlaku. Jumpa doktor segera untuk pastikan adakah jahitan tu dah terbuka atau sebaliknya.

Sekiranya ada tanda-tanda seperti bengkak, merah, bernanah atau keluar apa saja…

Air Kencing Berbuih? Ketahui Cara Kawal Protein Dalam Urin

Assala,mualaikum

Hari ni dah berapa kali u'olls buang air kecil? Pastikan minum air masak secukupnya untuk melancarkan proses pembuangan air kecil tau.

Apasal tanya pasal air kecil pulak ni kan..

Sebelum terhasilnya air kencing (atau air kecil), dah jadi tugas buah pinggang kita untuk menapis cairan tubuh dan nutrisi termasuk protein sama ada untuk dikeluarkan melalui urin atau disimpan.

Umumnya, molekul protein adalah lebih besar namun adalah normal jika sesekali terdapat dalam urin kita.

Namun, sekiranya berlebihan ia adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan pada ginjal/saluran tertentu. Apabila terjadinya perkara ini, langkah seterusnya perlu diambil iaitu dapatkan rawatan.

Bagaimana nak tahu sama ada protein dalam urin kita tu normal atau berlebihan?

Pernah dengar air kencing berbuih? Ya, itu adalah antara petanda bahawa terdapatnya protein yang berlebihan dalam urin anda.

Apa penyebabnya?
-Masalah berkaitan  buah pinggang
-Diabetes
-Hipertensi
-Masalah jantung yang…

Cara Makan Sustained Release Vitamin C Yang Betul dan Selamat Supaya Lebih Berkesan

Berapa biji sepatutnya pengambilan vitamin c kita setiap hari? Pernah tahu tak atau cukup sekadar makan sebiji oren sehari je?

Kalau ikut saranan dari FDA, kita memerlukan 75mg vitamin c setiap hari untuk mantain kesihatan.

Bagaimana nak dapatkan bekalan vitamin c yang optimum? Kalau nak tahu, vitamin c ni sensitif pada suhu panas tau. Buah yang duk ada kat pokok dengan buah yang kita dah petik tu pun dah berbeza kandungan vitamin c nya. Sangat sensitiflah.

Sebab tu saya suka untuk syorkan supaya kita amalkan Sustained Release Vita-C Plus ni.

Sebotol mengandungi 180 tablet.
Satu tablet pula mengandungi lebih kurang 1000mg dan berat satu tablet adalah 992mg.


Tadi kata FDA sarankan ambik cuma 75mg. Tapi ni dah sampai 1000mg satu tablet. Tak lebih ke?


Ok, sebenarnya dalam satu tablet tu Absorbic Acid hanyalah 500mg manakala selebihnya adalah Bioflavonoid untuk penyerapan yang lebih berkesan.


Tapi 500 mg masih banyak kan.


Vitamin C Shaklee ni diformulasikan dengan teknologi pe;epasan sec…

Bagaimana Cara Mengatasi Masalah Mudah Pening dan Mudah Pitam Tanpa Perlu Makan Hati Lembu ?

Pernah tak rasa macam nak pitam atau pun pening bila nak bangun lepas duduk lama sangat. Kadang-kadang bila tundukkan kepala dan angkat dengan cepat?


Agak-agakla kan....kenapa jadi camtu ek? Rasa cam gelap mata sekejap.. Ada kaiatan dengan masalah kesihatan ke?


Biasanya bila jadi camtu, rata-rata kita anggap tu benda biasa je dan selalunya takkan berpanjangan. Betul tak? Tapi, sebenarnya kita kena tahu bahawa perkara yang kita anggap biasa tu boleh mengundang risiko di luar jangkaan.

Ini kerana ia sebenarnya  menandakan tekanan darah ketika itu adalah rendah. Jika kita mengalami tekanan darah rendah, ia menandakan bahawa anda mungkin menghidap penyakit-penyakit tertentu yang boleh memudaratkan.

Macam mana nak tahu tekanan darah kita rendah ke tak? Selalunya kita akan periksa tekanan darah kan. So, kalau salah satu bacaan bahagian atas (sistolik) kurang daripada 90 dan tekanan bawah (diastolic) kurang daripada 60 mmhg atau kedua-duanya kurang daripada angka tersebut, makan maks…

7 Sebab Badan Cepat Letih dan Mudah Rasa Mengantuk

Assalamualaikum

Hari ni attiey rasa pening-pening dan asyik menguap je. Pagi tadi dah agak dah. Kalau sekejap pun boleh lelap ni. Tapi nak juga bertahan. Malangnya tertewas juga bila mata ni akhirnya terlelap.
Kenapa ye rasa badan penat camni..asyik nak tidur je..

Sebab-sebab Badan Letih dan Mengantuk;


Tak Cukup Tidur
Tidur yang disarankan adalah 6-8 jam untuk mengembalikan semula tenaga kita. Attiey tidur agak lewat sebab si bam-bam pun baru bangun pukul malam tadi. Tak silap jam dah 12,30 tu masih melayan Adib. Lepas tu, terjaga malam tu benda biasa sebab Adib nak susu kan. Mungkin sebab tu.