Skip to main content

7 Sebab Badan Cepat Letih dan Mudah Rasa Mengantuk

Assalamualaikum

Hari ni attiey rasa pening-pening dan asyik menguap je. Pagi tadi dah agak dah. Kalau sekejap pun boleh lelap ni. Tapi nak juga bertahan. Malangnya tertewas juga bila mata ni akhirnya terlelap.
Kenapa ye rasa badan penat camni..asyik nak tidur je..

Sebab-sebab Badan Letih dan Mengantuk;


Tak Cukup Tidur
Tidur yang disarankan adalah 6-8 jam untuk mengembalikan semula tenaga kita. Attiey tidur agak lewat sebab si bam-bam pun baru bangun pukul malam tadi. Tak silap jam dah 12,30 tu masih melayan Adib. Lepas tu, terjaga malam tu benda biasa sebab Adib nak susu kan. Mungkin sebab tu.



Tenaga Tak Cukup
Bila sebut pasal tenaga, attiey ada skip makan tengahari rasanya. Bila badan kita kekurangan glukosa, boleh jadi pitam tau. Selalunya, attiey ambil B-Complex Shaklee tapi sibuk buat apa la ye semalam sampai vitamin lupa nak makan. Lepas ni janji tak buat. hehe.

Tinggalkan Sarapan Pagi
Selalu tergesa-gesa di waktu pagi sampai tinggalkan sarapan pagi anda? Ada kajian menunjukkan abhawa jika kita tak sarapan, bekalan oksigen yang diperlukan oleh otak akan berkurangan dan akan memberi kesan kurang fokus terhadapa satu-satu perkara yang kita lakukan.

Kurang Darah Merah/ Anemia
Tanpa kita sedari, tubuh kita memberi tanda-tanda sesuatu yang tidak normal sedang berlaku dalam sistem badan kita. rasa letih, lesu dan mudah mengantuk juga antara simptom kurangnya darah merah oleh tubuh. Boleh dilihat pada tapak tangan kita tau. Jika tapak tangan tu nampak pucat lesi, better p check kat klinik sama ada adakah kita ni menghidap anemia. Sel darah merah ni penting untuk membawa oksigen ke seluruh badan kita. Jika ia berpunca dari kekurangan zat besi dalam darah, seharusnya amalkan supplemen yang boleh membekalkan iron kepada kita atau dapatkan makanan seperti daging merah dan juga kekacang.

Tekanan Emosi
Dalam keadaan sekarang ni, tak hairan kalau kita sering dilanda stress dan rasa tertekan kerana banyak faktor yang memerlukan kita untuk struggle sekarang ni. Cuma, mungkin kita merasakan ia hanya berlaku pada emosi sahaja kan? namun sebenarnya ia turut memberi kesan kepada fizikal kita. Orang yang sering tertekan, akan merasakan badan cepat penat dan selalunya suka tidur.

Kandungan Kafein Yang Tinggi
Dulu attiey suka minum minuman berkafein sehinggalah suatu hari attiey perasan seolah-olah minuman tu dah tak serasi untuk attiey. Kenapa? Attiey susah nak buat kerja, lebih suka baring dan rasa nak lelap je. Kemudian attiey terbaca bahawa jika tubuh kita mengambil terlalu banyak kafien, ia kana melemahkan badan kita.

Dehidrasi
Apabila kita kurang minum air, ia boleh jadi punca kepada beberapa penyakit lain. Kekurangan air juga membahayakan buah pinggang dan beberapa organ dalaman kita. Dehidrasi memang memberi kesan dan mengakibatkan badan kita rasa tak larat, tak bertenaga seolah-olah kita berpuasa la kan.

Jadi, anda ada alami 7 perkara yang attiey senaraikan tak?

Nak tahu macam mana cara atasinya selain pengambilan air, tidur yang cukup dan jaga pemakanan?

Untuk masalah sukar tidur, attiey amalkan Ostematrix Shaklee. Ostematrix ni mengandungi kalsium dan magnesium yang sangat berkesan untuk membantu menangani masalah tidur.

Pengalaman pertama kali mengamalkan B-Complex Shaklee membuatkan badan ni rasa cergas dan kurang stress. Lagipun, B-Complex tersohor dengan pembekal tenaga segera kepada kita tau.
B-Complex elok juga untuk anda yang menghidap anemia kerana ia membantu pembentukan sel darah merah yang sihat untuk antibodi anda.

Baru-baru ni attiey baru kenalkan Performance Drink kepada suami. Suami attiey ni kadang-kadang lupa nak minum air kat rumah. Jadi, attiey gantikan dengan pengambilan Performance Drink Shaklee ni. Senang je cara bancuh. Attiey taruk dalam 2-3 sudu besar dan tambah segelas air camtu. Simpan dalam peti ais untuk rasa yang lebih segar. Perisa oren semulajadi sangat sedap. Fungsi PD ni adalah untuk mengekalkan cairan dalam tubuh kita bagi mengelakkan berlakunya dehidrasi.

Jadi, semua sekali adalah

Ostematrix 


B-Complex


Performance Drink

=======================================
Jumlah Harga:
=======================================

Ostematrix (120 biji/ 4 bulan) = RM61.00
B-Complex (120 biji/ 1 bulan) = RM53.75
Performance Drink (539 g/ 1-2 bulan) = RM82.50

Jadi, jumlah kesemuanya adalah RM197.25. Tetapi, anda boleh dapat harga yang lebih jimat lagi tau jika daftar keahlian. 

Hubungi kami  dan buat pesanan sekarang kerana kami sediakan konsultasi PERCUMA khas untuk anda yang buat pembelian dengan kami.

FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

 *Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

Comments

Popular posts from this blog

Tanda - tanda Jahitan Episiotomi Anda Terbuka dan Komplikasinya

Jahitan terbuka memang menakutkan. Bagi yang pernah mengalaminya mesti akan panik dan trauma. Ini biasa berlaku kepada yang baru pertama kali bergelar ibu.


Sebenarnya episiotomi dan ceasarean adalah dua jenis luka yang memerlukan penjagaan sepanjang waktu. Tempoh yang memberi risiko untuk jahitan itu terbuka adalah dalam dua minggu selepas bersalin dan ianya hanya jika tidak dijaga dengan teliti.


Menurut Pakar Perunding O&G dari Pusat Bersalin Barakah, Bandar Puteri Klang, Dr Khairiah Seman menyatakan bahawa kebanyakan kes jahitan terbuka adalah disebabkan jangkitan kuman pada luka bersalin.


Tanda-tanda Jahitan Terbuka

Ibu akan berasa sakit yang amat atau melebihi dua hingga tiga hari. Seingat Atiey, sakit akibat episiotomi hanyalah sekitar 2  hari sahaja. Jika kesakitan tu berlarutan, mungkin jangkitan kuman dah berlaku. Jumpa doktor segera untuk pastikan adakah jahitan tu dah terbuka atau sebaliknya.

Sekiranya ada tanda-tanda seperti bengkak, merah, bernanah atau keluar apa saja…

Cara Makan Sustained Release Vitamin C Yang Betul dan Selamat Supaya Lebih Berkesan

Berapa biji sepatutnya pengambilan vitamin c kita setiap hari? Pernah tahu tak atau cukup sekadar makan sebiji oren sehari je?

Kalau ikut saranan dari FDA, kita memerlukan 75mg vitamin c setiap hari untuk mantain kesihatan.

Bagaimana nak dapatkan bekalan vitamin c yang optimum? Kalau nak tahu, vitamin c ni sensitif pada suhu panas tau. Buah yang duk ada kat pokok dengan buah yang kita dah petik tu pun dah berbeza kandungan vitamin c nya. Sangat sensitiflah.

Sebab tu saya suka untuk syorkan supaya kita amalkan Sustained Release Vita-C Plus ni.

Sebotol mengandungi 180 tablet.
Satu tablet pula mengandungi lebih kurang 1000mg dan berat satu tablet adalah 992mg.


Tadi kata FDA sarankan ambik cuma 75mg. Tapi ni dah sampai 1000mg satu tablet. Tak lebih ke?


Ok, sebenarnya dalam satu tablet tu Absorbic Acid hanyalah 500mg manakala selebihnya adalah Bioflavonoid untuk penyerapan yang lebih berkesan.


Tapi 500 mg masih banyak kan.


Vitamin C Shaklee ni diformulasikan dengan teknologi pe;epasan sec…

Air Kencing Berbuih? Ketahui Cara Kawal Protein Dalam Urin

Assala,mualaikum

Hari ni dah berapa kali u'olls buang air kecil? Pastikan minum air masak secukupnya untuk melancarkan proses pembuangan air kecil tau.

Apasal tanya pasal air kecil pulak ni kan..

Sebelum terhasilnya air kencing (atau air kecil), dah jadi tugas buah pinggang kita untuk menapis cairan tubuh dan nutrisi termasuk protein sama ada untuk dikeluarkan melalui urin atau disimpan.

Umumnya, molekul protein adalah lebih besar namun adalah normal jika sesekali terdapat dalam urin kita.

Namun, sekiranya berlebihan ia adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan pada ginjal/saluran tertentu. Apabila terjadinya perkara ini, langkah seterusnya perlu diambil iaitu dapatkan rawatan.

Bagaimana nak tahu sama ada protein dalam urin kita tu normal atau berlebihan?

Pernah dengar air kencing berbuih? Ya, itu adalah antara petanda bahawa terdapatnya protein yang berlebihan dalam urin anda.

Apa penyebabnya?
-Masalah berkaitan  buah pinggang
-Diabetes
-Hipertensi
-Masalah jantung yang…

Bagaimana Cara Mengatasi Masalah Mudah Pening dan Mudah Pitam Tanpa Perlu Makan Hati Lembu ?

Pernah tak rasa macam nak pitam atau pun pening bila nak bangun lepas duduk lama sangat. Kadang-kadang bila tundukkan kepala dan angkat dengan cepat?


Agak-agakla kan....kenapa jadi camtu ek? Rasa cam gelap mata sekejap.. Ada kaiatan dengan masalah kesihatan ke?


Biasanya bila jadi camtu, rata-rata kita anggap tu benda biasa je dan selalunya takkan berpanjangan. Betul tak? Tapi, sebenarnya kita kena tahu bahawa perkara yang kita anggap biasa tu boleh mengundang risiko di luar jangkaan.

Ini kerana ia sebenarnya  menandakan tekanan darah ketika itu adalah rendah. Jika kita mengalami tekanan darah rendah, ia menandakan bahawa anda mungkin menghidap penyakit-penyakit tertentu yang boleh memudaratkan.

Macam mana nak tahu tekanan darah kita rendah ke tak? Selalunya kita akan periksa tekanan darah kan. So, kalau salah satu bacaan bahagian atas (sistolik) kurang daripada 90 dan tekanan bawah (diastolic) kurang daripada 60 mmhg atau kedua-duanya kurang daripada angka tersebut, makan maks…

Bagaimana Cara Banyakkan Susu Badan Sampai Melimpah Ruah Meriahnya?

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh

Ada tak ibu-ibu di luar sana yang tengah susah hati sebab rasa macam susu badan tak cukup untuk anak sedangkan anak baru nak masuk 2 bulan.. Tak lama lagi dah nak naik kerja (bagi yang keje la)..Hurm...kalau boleh nak bagi ekslusif breast feeding la kan...


Sebenarnya, persediaan untuk menimang cahaya mata perlu seiring dengan keterujaan untuk memberi bayi anda menikmati susu badan yang sangat berkhasiat. Bukan sahaja memberi kebaikan kepada bayi bahkan juga kepada ibu sendiri.


Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.

Untuk memastikan si kecil benar-benar memperolehi segala kebaikan penyusuan susu ibu, anda digalakkan memberi susu ibu sepenuhnya secara ekslusif tanpa dicampur dengan makanan atau minuman lain sehingga bayi berusia 6 bulan.Kemudian diteruskan sehingga bayi mencapai 2 tahun.
Kebaikan Susu Ibu Untuk bayi: Susu ibu membekalkan nutrien yang terbaik untuk bayi andaIa mengandungi nutrien d…