Skip to main content

Bagaimana Vitamin E Bantu Pesakit Masalah Prostat?

Assalamualaikum

Jika kaum wanita berjaga-jaga dengan risiko kanser payudara dan kanser  rahim , kaum lelaki pula perlu peka dengan kesihatan diri terutama simptom-simptom kanser prostat.

Kanser prostat terjadi di dalam kelenjar prostat. Doktor mempercayai bahawa kanser prostat bermula dari perubahan yang sangat kecil ukurannya dan bentuk seperti sel-sel kelenjar prostat. Perubahan ini dikenali sebagai PIN (prostatic intraepithelial neoplasia). Hampir separuh dari pesakit yang menghidapi PIN setelah berusia 50 tahun dan ke atas. Pesakit yang mengalami PIN akan mengalami perubahan sel-sel kelenjar prostat.

Kelenjar prostat merupakan kelenjar dalam sistem pembiakan lelaki yang terletak tepat di bawah pundi kencing dan di hadapan dubur.

Saiz kelenjar tersebut adalah sebesar buah walnut dan mengelilingi salur perkumuhan lelaki. Ia menghasilkan cecair yang membentuk sebahagian air mani.

Punca Kanser Prostat

Belum lagi diketahui dengan tepat apakah punca yang menyebabkan kanser prostat ni tapi ada beberapa perkara yang boleh meningkatkan risiko untuk mengalami penyakit ini iaitu;
  1. faktor usia
  2. sejarah keluarga
  3. hormon, masalah obesiti dan toksin 
Dalam 3 faktor yang attiey nyatakan di atas, hormon, masalah obesiti dan toksin belum lagi ditemui kaitannya dengan kanser prostat ni tapi tetap membawa kepada risikonya.

Simptom Kanser Prostat
Apa yang menjadi kebimbangan adalah tiada simptom yang boleh dapat dikenali pada tahap awal. Hanya apabila ia berkembang barulah muncul tanda-tandanya. Ini kerana ia menyerupai simptom Benign Prostatic Hyperlasia (BPH) iaitu penyakit prostat yang dapat dikawal dan sering ada pada lelaki lanjut usia.

Bagi kebanyakan pesakit, simptom yang ditemui adalah;
  1. kerap buang air kecil terutama waktu malam
  2. sukar untuk buang air kecil/ tahan air kecil
  3. aliran air kecil lemah atau terganggu
  4. rasa sakit/pedih ketika buang air kecil
  5. terdapat darah dalam air kencing/air mani
  6. gangguan seksual seperti sukar tegang atau sakit ketika keluar air mani
  7. sering kejang pada punggung, pinggul atau peha.

Tahap Kanser Prostat
                            

  • Sangat awal dan tanpa tanda kerana sel kanser hanya pada bahagian prostat
  • Sel kanser terbatas pada prostat tapi dapat dilihat jelas ketika pemeriksaan.
  • Sel-sel kanser ditemui di luar kantung prostat (membran yang menutupi prostat) merebak pada tisu sekitarnya/vesikula seminalis (kelenjar yang menghasilkan air mani)
  • Sel-sel kanser telah merebak ke kelenjar regional, tulang dan organ lain.

Didapati bahawa Vitamin E Shaklee sememangnya mempunyai peranan dalam meningkatkan pengeluaran air mani. Dalam masa yang sama ia bermaksud meningkatkan kesuburan para lelaki.


Khasiat Vitamin E 

Vitamin E sebagai yang kita tahu merupakan sejenis antioksidan yang membantu melambatkan proses penuaan dan boleh dikatakan sebagai senjata untuk melawan radikal bebas dalam tubuh kita.

Ia mampu membantu memelihara sel-sel darah merah,membran sel dan lain-lain. Apa yang paling berharga adalah vitamin E membantu mencegah penuaan tisu. Jadi, bila tisu badan kita lambat menua, maka ada peluang untuk kita menikmati kesihatan lebih lama.

Bila kita sebut Vitamin E, pasti kita akan kaitkan dengan kulit kerana ia menyumbangkan faedah ke atas kesihatan kulit kita juga di samping membantu menyembuhkan luka dengan lebih cepat.

Bagi golongan yang lebih berumur, Vitamin E juga disarankan kerana ia mampu menghalang pembekuan darah daripada berlaku terutama pada bahagian  kaki.

Mengapa Perlu Pilih Vitamin E Shaklee?
Vitamin E Shaklee mengandungi

  • d-alpha tocopherol concentrate
  • d-alpha tocopheryl acetate
  • selenium
Abjad "d" bermaksud bersumberkan semulajadi yang mana lebih mudah untuk digunakan oleh badan kita. Manakala tambahan selenium pula apabila diserap bersama vitamin E, keberkesanan setiap vitamin saling dipertingkatkan oleh satu sama lain.

Kelebihan Vitamin E Shaklee
Pentingnya untuk kita memilih Vitamin E Shaklee adalah kerana ia mengandungi ekstrak biji anggur yang berkesan apabila diamalkan secara konsisten untuk
  • membantu masalah kanser
  • awet muda
  • memelihara kecantikan badan
  • menguatkan sistem imun tubuh badan
  • menurunkan paras kolestrol
  • menghalang pembentukan darah beku
  • melegakan masalah yang berpunca daripada urat timbul
  • merencatkan pembengkakan dan radang

Harga Vitamin E hanyalah RM149 untuk 120 kapsul sebotol.

Namun, ada juga yang berusaha dengan mengamalkan Vivix 





Vivix telah diuji dalam makmal dan didapati 10 kali ganda lebih hebat daripada antioksidan resveratrol dalam melambatkan mekanisme utama bagi proses penuaan.

Ia mengandungi trans Resveratrol dan campuran pelbagai jenis polifenol yang juga merupakan antioksidan yang hebat dan mempunyai bnyak manfaat terhadap kesihatan kita.

Oleh sebab tulah, dah ramai yang menggunakan Vivix sebagai salah satu usaha untuk

  1. merencatkan sel kanser daripada menjadi semakin serius
  2. mencegah kanser prostat, pankreas, gastrik dan tiroid.
  3. melindungi jantung
  4. melindungi saraf
  5. meningkatkan sistem imun
Jika ada bajet lebih untuk Vivix, attiey juga sarankan supaya amalkannya untuk Kanser Prostat ni.

Sebotol Vivix mengandungi 150ml berharga RM475 sahaja untuk penggunaan 2 bulan.

                                          

Bulan ni ada promosi iaitu jika beli 2, anda layak untuk 
  1. dapatkan penjimatan  sebanyak 5%
  2. keahlian PERCUMA
  3. money cash back RM30+





Free Consultation istimewa untuk customer Attiey…terima kasih!
Attiey Call/Whatsapps/Sms; 0139218084

Comments

Popular posts from this blog

Tanda - tanda Jahitan Episiotomi Anda Terbuka dan Komplikasinya

Jahitan terbuka memang menakutkan. Bagi yang pernah mengalaminya mesti akan panik dan trauma. Ini biasa berlaku kepada yang baru pertama kali bergelar ibu.


Sebenarnya episiotomi dan ceasarean adalah dua jenis luka yang memerlukan penjagaan sepanjang waktu. Tempoh yang memberi risiko untuk jahitan itu terbuka adalah dalam dua minggu selepas bersalin dan ianya hanya jika tidak dijaga dengan teliti.


Menurut Pakar Perunding O&G dari Pusat Bersalin Barakah, Bandar Puteri Klang, Dr Khairiah Seman menyatakan bahawa kebanyakan kes jahitan terbuka adalah disebabkan jangkitan kuman pada luka bersalin.


Tanda-tanda Jahitan Terbuka

Ibu akan berasa sakit yang amat atau melebihi dua hingga tiga hari. Seingat Atiey, sakit akibat episiotomi hanyalah sekitar 2  hari sahaja. Jika kesakitan tu berlarutan, mungkin jangkitan kuman dah berlaku. Jumpa doktor segera untuk pastikan adakah jahitan tu dah terbuka atau sebaliknya.

Sekiranya ada tanda-tanda seperti bengkak, merah, bernanah atau keluar apa saja…

Cara Makan Sustained Release Vitamin C Yang Betul dan Selamat Supaya Lebih Berkesan

Berapa biji sepatutnya pengambilan vitamin c kita setiap hari? Pernah tahu tak atau cukup sekadar makan sebiji oren sehari je?

Kalau ikut saranan dari FDA, kita memerlukan 75mg vitamin c setiap hari untuk mantain kesihatan.

Bagaimana nak dapatkan bekalan vitamin c yang optimum? Kalau nak tahu, vitamin c ni sensitif pada suhu panas tau. Buah yang duk ada kat pokok dengan buah yang kita dah petik tu pun dah berbeza kandungan vitamin c nya. Sangat sensitiflah.

Sebab tu saya suka untuk syorkan supaya kita amalkan Sustained Release Vita-C Plus ni.

Sebotol mengandungi 180 tablet.
Satu tablet pula mengandungi lebih kurang 1000mg dan berat satu tablet adalah 992mg.


Tadi kata FDA sarankan ambik cuma 75mg. Tapi ni dah sampai 1000mg satu tablet. Tak lebih ke?


Ok, sebenarnya dalam satu tablet tu Absorbic Acid hanyalah 500mg manakala selebihnya adalah Bioflavonoid untuk penyerapan yang lebih berkesan.


Tapi 500 mg masih banyak kan.


Vitamin C Shaklee ni diformulasikan dengan teknologi pe;epasan sec…

Air Kencing Berbuih? Ketahui Cara Kawal Protein Dalam Urin

Assala,mualaikum

Hari ni dah berapa kali u'olls buang air kecil? Pastikan minum air masak secukupnya untuk melancarkan proses pembuangan air kecil tau.

Apasal tanya pasal air kecil pulak ni kan..

Sebelum terhasilnya air kencing (atau air kecil), dah jadi tugas buah pinggang kita untuk menapis cairan tubuh dan nutrisi termasuk protein sama ada untuk dikeluarkan melalui urin atau disimpan.

Umumnya, molekul protein adalah lebih besar namun adalah normal jika sesekali terdapat dalam urin kita.

Namun, sekiranya berlebihan ia adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan pada ginjal/saluran tertentu. Apabila terjadinya perkara ini, langkah seterusnya perlu diambil iaitu dapatkan rawatan.

Bagaimana nak tahu sama ada protein dalam urin kita tu normal atau berlebihan?

Pernah dengar air kencing berbuih? Ya, itu adalah antara petanda bahawa terdapatnya protein yang berlebihan dalam urin anda.

Apa penyebabnya?
-Masalah berkaitan  buah pinggang
-Diabetes
-Hipertensi
-Masalah jantung yang…

Bagaimana Cara Mengatasi Masalah Mudah Pening dan Mudah Pitam Tanpa Perlu Makan Hati Lembu ?

Pernah tak rasa macam nak pitam atau pun pening bila nak bangun lepas duduk lama sangat. Kadang-kadang bila tundukkan kepala dan angkat dengan cepat?


Agak-agakla kan....kenapa jadi camtu ek? Rasa cam gelap mata sekejap.. Ada kaiatan dengan masalah kesihatan ke?


Biasanya bila jadi camtu, rata-rata kita anggap tu benda biasa je dan selalunya takkan berpanjangan. Betul tak? Tapi, sebenarnya kita kena tahu bahawa perkara yang kita anggap biasa tu boleh mengundang risiko di luar jangkaan.

Ini kerana ia sebenarnya  menandakan tekanan darah ketika itu adalah rendah. Jika kita mengalami tekanan darah rendah, ia menandakan bahawa anda mungkin menghidap penyakit-penyakit tertentu yang boleh memudaratkan.

Macam mana nak tahu tekanan darah kita rendah ke tak? Selalunya kita akan periksa tekanan darah kan. So, kalau salah satu bacaan bahagian atas (sistolik) kurang daripada 90 dan tekanan bawah (diastolic) kurang daripada 60 mmhg atau kedua-duanya kurang daripada angka tersebut, makan maks…

Bagaimana Cara Banyakkan Susu Badan Sampai Melimpah Ruah Meriahnya?

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh

Ada tak ibu-ibu di luar sana yang tengah susah hati sebab rasa macam susu badan tak cukup untuk anak sedangkan anak baru nak masuk 2 bulan.. Tak lama lagi dah nak naik kerja (bagi yang keje la)..Hurm...kalau boleh nak bagi ekslusif breast feeding la kan...


Sebenarnya, persediaan untuk menimang cahaya mata perlu seiring dengan keterujaan untuk memberi bayi anda menikmati susu badan yang sangat berkhasiat. Bukan sahaja memberi kebaikan kepada bayi bahkan juga kepada ibu sendiri.


Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.

Untuk memastikan si kecil benar-benar memperolehi segala kebaikan penyusuan susu ibu, anda digalakkan memberi susu ibu sepenuhnya secara ekslusif tanpa dicampur dengan makanan atau minuman lain sehingga bayi berusia 6 bulan.Kemudian diteruskan sehingga bayi mencapai 2 tahun.
Kebaikan Susu Ibu Untuk bayi: Susu ibu membekalkan nutrien yang terbaik untuk bayi andaIa mengandungi nutrien d…