Skip to main content

Panik Fikir Cara Bagaimana Nak Turunkan Kolesterol Jahat?

Suatu hari Atiey terfikir. Kalau ikutkan keturunan, arwah atok seorang yang kurus fizikalnya. Mak Atiey pun kurus juga. Cuma sejak berumur ni agak berisi. Atiey? Sama jugak. Kurus je.
Kenapa duk cerita tentang fizikal ni? Hehe.


Sebenarnya nak tanya. Anda pernah check kolestrol? Mak Atiey dulu tak fikir pun pasal kolestrol semua bagai ni. Makan je apa yang ada. janji badan nampak berisi sikit sebab orang kata kurus sangat.


Sekali pi buat pemeriksaan darah untuk check kolsetrol, memang kolestrol jahat tu tinggi sikitlah dari sepatutnya.


Ada petanda ke bila seseorang tu ada kolestrol jahat yang tinggi?

Tanda-tanda khusus mungkin tidak dapat nak dinyatakan tapi kalau anda ada rasa sakit pada bahagian kaki atau timbul rasa tak selesa di bahagian kaki, kena waspada. Boleh jadi ada arteri yang tersumbat sehingga aliran  darah ke kaki terbantut.


Menurut Dr Darren Schneider, ketika kita tidur, mereka yang mempunyai kolestrol tinggi ni mumgkin akan mengalami rasa kekejangan di bahagian tumit, jemari kaki atau bahagian bawah.
Tapi rasa sakit tu akan hilang bila kedudukan kaki digantung lebih tinggi dari kedudukan badan


Boleh juga perhatikan kuku. Kalau ia tumbuh lebih lambat apabila dipotong, ada kemungkinan juga. Ini terjadi kerana kuku tidak mendapat bekalan darah yang cukup oleh kerana terganggu peredaran darah.


Oleh kerana berlaku masalah ketika mencerna makanan dan metabolisma lemak, saluran pencernaan akan menyimpan gas berlebihan yang terbantut pada saluran usus mengarah ke kawasan perut.


Bagaimana Mengatasi Masalah Kolestrol Tinggi?

Perkara yang paling penting, jaga pemakanan seharian. Kurangkan pengambilan makanan yang boleh menyebabkan peningkatan kolestrol.

Selain tu, amalkan 4 bahan ini iaitu Phytosterols, bijirin oat, minyak ikan Omega 3 dan Psylium Husk.


Sterol tumbuhan yang juga dikenali sebagai Phytosterols adalah sebatian pada tumbuhan dan bersifat merendahkan tahap kolestrol. Boleh diperolehi dari minyak sayuran dan kekacang nut. Tahap kolestrol dipercayai boleh menurun sebanyak 10 hingga 15%.


Phytocol- ST mampu menurunkan kolestrol secara semula jadi.

Dengan mengamalkannya, anda akan mendapat bekalan 2000 mg fitosterol tumbuhan sehari.


Abah atiey selalu amalkan oat. Kadang-kadang mak pun sama. Oat ni bijirin yang mengandungi serat larut dikenali "beta glucan" yang terbukti boleh merendahkan tahap kolestrol.


Tambahkan pengambilan minyak ikan Omega 3 dalam diet seharian kerana ia merupakan asid lemak yang penting untuk metabolisme normal. Sebabnya adalah kerana ia mengandungi Asid Lemak Tak Tepu (EPA) bagi mengurangkan inflamasi seluruh tubuh.


Boleh cuba Omega Guard Shaklee


Psyllium Husk tu apa pulak? Ia adalah biji benih pokok "Plantago Ovate" secara lazimnya


Jika anda nak cuba usaha turunkan kadar kolestrol dengan supplemen Shaklee, ada dua cara.

Cara pertama:
Lecithin + Omega Guard

Mengemulsi lemak dan membuang lemak2 lama.

Cara kedua:
Phytocol ST

Menghalang penyerapan kolestrol di bahagian usus.


Hubungi Atiey untuk pertanyaan lanjut ye.
Free Consultation istimewa untuk customer Attiey…terima kasih! Attiey Call/Whatsapps/Sms; 0139218084

Comments

Popular posts from this blog

Tanda - tanda Jahitan Episiotomi Anda Terbuka dan Komplikasinya

Jahitan terbuka memang menakutkan. Bagi yang pernah mengalaminya mesti akan panik dan trauma. Ini biasa berlaku kepada yang baru pertama kali bergelar ibu.


Sebenarnya episiotomi dan ceasarean adalah dua jenis luka yang memerlukan penjagaan sepanjang waktu. Tempoh yang memberi risiko untuk jahitan itu terbuka adalah dalam dua minggu selepas bersalin dan ianya hanya jika tidak dijaga dengan teliti.


Menurut Pakar Perunding O&G dari Pusat Bersalin Barakah, Bandar Puteri Klang, Dr Khairiah Seman menyatakan bahawa kebanyakan kes jahitan terbuka adalah disebabkan jangkitan kuman pada luka bersalin.


Tanda-tanda Jahitan Terbuka

Ibu akan berasa sakit yang amat atau melebihi dua hingga tiga hari. Seingat Atiey, sakit akibat episiotomi hanyalah sekitar 2  hari sahaja. Jika kesakitan tu berlarutan, mungkin jangkitan kuman dah berlaku. Jumpa doktor segera untuk pastikan adakah jahitan tu dah terbuka atau sebaliknya.

Sekiranya ada tanda-tanda seperti bengkak, merah, bernanah atau keluar apa saja…

Cara Makan Sustained Release Vitamin C Yang Betul dan Selamat Supaya Lebih Berkesan

Berapa biji sepatutnya pengambilan vitamin c kita setiap hari? Pernah tahu tak atau cukup sekadar makan sebiji oren sehari je?

Kalau ikut saranan dari FDA, kita memerlukan 75mg vitamin c setiap hari untuk mantain kesihatan.

Bagaimana nak dapatkan bekalan vitamin c yang optimum? Kalau nak tahu, vitamin c ni sensitif pada suhu panas tau. Buah yang duk ada kat pokok dengan buah yang kita dah petik tu pun dah berbeza kandungan vitamin c nya. Sangat sensitiflah.

Sebab tu saya suka untuk syorkan supaya kita amalkan Sustained Release Vita-C Plus ni.

Sebotol mengandungi 180 tablet.
Satu tablet pula mengandungi lebih kurang 1000mg dan berat satu tablet adalah 992mg.


Tadi kata FDA sarankan ambik cuma 75mg. Tapi ni dah sampai 1000mg satu tablet. Tak lebih ke?


Ok, sebenarnya dalam satu tablet tu Absorbic Acid hanyalah 500mg manakala selebihnya adalah Bioflavonoid untuk penyerapan yang lebih berkesan.


Tapi 500 mg masih banyak kan.


Vitamin C Shaklee ni diformulasikan dengan teknologi pe;epasan sec…

Air Kencing Berbuih? Ketahui Cara Kawal Protein Dalam Urin

Assala,mualaikum

Hari ni dah berapa kali u'olls buang air kecil? Pastikan minum air masak secukupnya untuk melancarkan proses pembuangan air kecil tau.

Apasal tanya pasal air kecil pulak ni kan..

Sebelum terhasilnya air kencing (atau air kecil), dah jadi tugas buah pinggang kita untuk menapis cairan tubuh dan nutrisi termasuk protein sama ada untuk dikeluarkan melalui urin atau disimpan.

Umumnya, molekul protein adalah lebih besar namun adalah normal jika sesekali terdapat dalam urin kita.

Namun, sekiranya berlebihan ia adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan pada ginjal/saluran tertentu. Apabila terjadinya perkara ini, langkah seterusnya perlu diambil iaitu dapatkan rawatan.

Bagaimana nak tahu sama ada protein dalam urin kita tu normal atau berlebihan?

Pernah dengar air kencing berbuih? Ya, itu adalah antara petanda bahawa terdapatnya protein yang berlebihan dalam urin anda.

Apa penyebabnya?
-Masalah berkaitan  buah pinggang
-Diabetes
-Hipertensi
-Masalah jantung yang…

Bagaimana Cara Mengatasi Masalah Mudah Pening dan Mudah Pitam Tanpa Perlu Makan Hati Lembu ?

Pernah tak rasa macam nak pitam atau pun pening bila nak bangun lepas duduk lama sangat. Kadang-kadang bila tundukkan kepala dan angkat dengan cepat?


Agak-agakla kan....kenapa jadi camtu ek? Rasa cam gelap mata sekejap.. Ada kaiatan dengan masalah kesihatan ke?


Biasanya bila jadi camtu, rata-rata kita anggap tu benda biasa je dan selalunya takkan berpanjangan. Betul tak? Tapi, sebenarnya kita kena tahu bahawa perkara yang kita anggap biasa tu boleh mengundang risiko di luar jangkaan.

Ini kerana ia sebenarnya  menandakan tekanan darah ketika itu adalah rendah. Jika kita mengalami tekanan darah rendah, ia menandakan bahawa anda mungkin menghidap penyakit-penyakit tertentu yang boleh memudaratkan.

Macam mana nak tahu tekanan darah kita rendah ke tak? Selalunya kita akan periksa tekanan darah kan. So, kalau salah satu bacaan bahagian atas (sistolik) kurang daripada 90 dan tekanan bawah (diastolic) kurang daripada 60 mmhg atau kedua-duanya kurang daripada angka tersebut, makan maks…

Bagaimana Cara Banyakkan Susu Badan Sampai Melimpah Ruah Meriahnya?

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh

Ada tak ibu-ibu di luar sana yang tengah susah hati sebab rasa macam susu badan tak cukup untuk anak sedangkan anak baru nak masuk 2 bulan.. Tak lama lagi dah nak naik kerja (bagi yang keje la)..Hurm...kalau boleh nak bagi ekslusif breast feeding la kan...


Sebenarnya, persediaan untuk menimang cahaya mata perlu seiring dengan keterujaan untuk memberi bayi anda menikmati susu badan yang sangat berkhasiat. Bukan sahaja memberi kebaikan kepada bayi bahkan juga kepada ibu sendiri.


Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.

Untuk memastikan si kecil benar-benar memperolehi segala kebaikan penyusuan susu ibu, anda digalakkan memberi susu ibu sepenuhnya secara ekslusif tanpa dicampur dengan makanan atau minuman lain sehingga bayi berusia 6 bulan.Kemudian diteruskan sehingga bayi mencapai 2 tahun.
Kebaikan Susu Ibu Untuk bayi: Susu ibu membekalkan nutrien yang terbaik untuk bayi andaIa mengandungi nutrien d…