Skip to main content

Kesihatan Lelaki : Men's Vital Health Programme

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh

Biasa kita dengar kaum wanita saja yang duk sibuk-sibuk nak jaga kesihatan. Kaum lelaki macam mane? Relaks aje ke? Golongan adam ni sebenarnya bukan duduk goyang kaki aje tapi fikir macam-macam tentang diri dan keluarga. Sepatutnyalah kan (^_^)

Jadi, sepatutnya mereka juga perlu menjaga kesihatan lebih dari apa yang isteri atau jika belum punya isteri , lebih dari kaum wanita lakukan. Kenapa? Kerana mereka adalah tunjang sesuatu keluarga. Jika ketuanya tak sihat, macam mane dengan keluarga?

Jom kita lihat apakah masalah kesihatan yang selalu melanda kaum lelaki?

Andropos
 
Tahukah anda tentang andropos?
 
Andropos atau dalam bahasa inggeris andropause ni bermaksud tahap penurunan keinginan dan kemampuan seks terhadap wanita. ia terjadi kerana berlaku penurunan pada testosterone hormone level apabila usia meningkat.

Sebelum ni kita pernah dengar menopause kan? menopause tu dialami oleh kaum wanita. jadi lepas ni jangan ingat perempuan je yang 'expired', lelaki pun boleh 'expired' juga.

Berapa kerapkah andropos berlaku?
Andropos agak kerap berlaku.
Kejadian di kalangan lelaki dianggarkan:
  • 2%-5% semasa berumur 40 - 49
  • 6% - 30% semasa berumur 50 - 59
  • 20% - 45% semasa berumur 60 - 69
  • 34% - 70% semasa berumur 70 - 79
  • 91% bila berumur 80 ke atas

Tanda-tanda Andropos

Andropos menghasilkan berbagai-bagai perubahan pada tubuh lelaki termasuk:
  • Masalah ketegangan zakar
  • Nafsu seks rendah
  • Perubahan perasaan menjadi letih, cepat meradang, sedih dan pemarah
  • Masalah tidur
  • Bulu-bulu tubuh berkurang
  • Saiz dan kekuatan otot berkurang
  • Peningkatan lemak tubuh
  • Hilang daya ingatan
  • Osteoporosis (Tulang rapuh dan nipis)
  • Daya tumpuan yang lemah
Tidak semua lelaki mengalami tanda-tanda dan keterukan yang sama, dan setengahnya tidak mempunyai tanda-tanda langsung.

Mati Pucuk

Dalam perubatan, mati pucuk dipanggil erectile dysfunction (ED). Ianya terjadi mungkin disebabkan kuat merokok, disebakan tekanan kerja dan pengambilan ubat-ubatan tanpa pengawasan doctor.

Masalah Kesuburan

Lelaki akan dikatakan tidak subur bila mempunyai kualiti sperma yang menurun iaitu mempunyai sperm yang tidak normal dan bilangan sperm yang kurang. 
Kkebiasaanya pesakit akan diminta untuk menjalani 'semen analysis' untuk melihat apakah karekter dan abnormalities yang terjadi pada sperm pesakit itu. antara abnormalities ialah :-
  • Aspermia : absence of semen
  • Azoospermia : absence of sperm
  • Hypospermia : low semen volume
  • Oligozoospermia : low sperm count
  • Asthenozoospermia : poor sperm motility
  • Teratozoospermia : sperm carry more morphological defects than usual
  • Necrozoospermia : all sperm in the ejaculate are dead
  • Leucospermia : a high level of white blood cells in semen
Pembesaran Prostat

Prostat ni adalah gland. prostat gland. fungi gland ni adalah untuk hasilkan air mazi/semen yang bergerak bersama-sama sperm apabila berlaku ejaculation. bila bengkak, ia menyebabkan kencing tak lawas. 
Oleh sebab tu kita disarankan 'berdehem 2-3 kali' selepas buang air kecil untuk pastikan semua air kecil telah keluar.

Masalah Jantung

Ini adalah masalah utama dan rasanya masih kekal sebagai penyakit nombor 1 di negara kita, Malaysia. Masalah jantung ni boleh menyerang tidak kira umur dan masa tambah lagi jika tidak mengawal pemakanan dan tidak mengamalkancara hidup sihat.


Di sini saya bawakan Set Kesihatan Lelaki untuk membekalkan nutrisi terbaik untuk lelaki.

Antara kebaikannya adalah :
  • memelihara kesihatan prostat
  • meningkatkan kecergasan dan kesihatan badan
  • memelihara jantung yang sihat
  • membantu mengekalkan tekanan darah normal
  • mengawal tahap kolestrol sihat

Perkenalkan kepada anda set ini terdiri daripada :

  1.  Omega Guard
  2.  Vita-E Complex
  3. Zinc Complex

Jika berminat, hubungi saya untuk konsultasi PERCUMA dan juga pesanan.


Rafhati Mohamad Napi
♥ sms/whatsApp: 013-9218084
♥ Emel : are_t84@yahoo.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

*Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

Comments

Popular posts from this blog

Tanda - tanda Jahitan Episiotomi Anda Terbuka dan Komplikasinya

Jahitan terbuka memang menakutkan. Bagi yang pernah mengalaminya mesti akan panik dan trauma. Ini biasa berlaku kepada yang baru pertama kali bergelar ibu.


Sebenarnya episiotomi dan ceasarean adalah dua jenis luka yang memerlukan penjagaan sepanjang waktu. Tempoh yang memberi risiko untuk jahitan itu terbuka adalah dalam dua minggu selepas bersalin dan ianya hanya jika tidak dijaga dengan teliti.


Menurut Pakar Perunding O&G dari Pusat Bersalin Barakah, Bandar Puteri Klang, Dr Khairiah Seman menyatakan bahawa kebanyakan kes jahitan terbuka adalah disebabkan jangkitan kuman pada luka bersalin.


Tanda-tanda Jahitan Terbuka

Ibu akan berasa sakit yang amat atau melebihi dua hingga tiga hari. Seingat Atiey, sakit akibat episiotomi hanyalah sekitar 2  hari sahaja. Jika kesakitan tu berlarutan, mungkin jangkitan kuman dah berlaku. Jumpa doktor segera untuk pastikan adakah jahitan tu dah terbuka atau sebaliknya.

Sekiranya ada tanda-tanda seperti bengkak, merah, bernanah atau keluar apa saja…

Cara Makan Sustained Release Vitamin C Yang Betul dan Selamat Supaya Lebih Berkesan

Berapa biji sepatutnya pengambilan vitamin c kita setiap hari? Pernah tahu tak atau cukup sekadar makan sebiji oren sehari je?

Kalau ikut saranan dari FDA, kita memerlukan 75mg vitamin c setiap hari untuk mantain kesihatan.

Bagaimana nak dapatkan bekalan vitamin c yang optimum? Kalau nak tahu, vitamin c ni sensitif pada suhu panas tau. Buah yang duk ada kat pokok dengan buah yang kita dah petik tu pun dah berbeza kandungan vitamin c nya. Sangat sensitiflah.

Sebab tu saya suka untuk syorkan supaya kita amalkan Sustained Release Vita-C Plus ni.

Sebotol mengandungi 180 tablet.
Satu tablet pula mengandungi lebih kurang 1000mg dan berat satu tablet adalah 992mg.


Tadi kata FDA sarankan ambik cuma 75mg. Tapi ni dah sampai 1000mg satu tablet. Tak lebih ke?


Ok, sebenarnya dalam satu tablet tu Absorbic Acid hanyalah 500mg manakala selebihnya adalah Bioflavonoid untuk penyerapan yang lebih berkesan.


Tapi 500 mg masih banyak kan.


Vitamin C Shaklee ni diformulasikan dengan teknologi pe;epasan sec…

Air Kencing Berbuih? Ketahui Cara Kawal Protein Dalam Urin

Assala,mualaikum

Hari ni dah berapa kali u'olls buang air kecil? Pastikan minum air masak secukupnya untuk melancarkan proses pembuangan air kecil tau.

Apasal tanya pasal air kecil pulak ni kan..

Sebelum terhasilnya air kencing (atau air kecil), dah jadi tugas buah pinggang kita untuk menapis cairan tubuh dan nutrisi termasuk protein sama ada untuk dikeluarkan melalui urin atau disimpan.

Umumnya, molekul protein adalah lebih besar namun adalah normal jika sesekali terdapat dalam urin kita.

Namun, sekiranya berlebihan ia adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan pada ginjal/saluran tertentu. Apabila terjadinya perkara ini, langkah seterusnya perlu diambil iaitu dapatkan rawatan.

Bagaimana nak tahu sama ada protein dalam urin kita tu normal atau berlebihan?

Pernah dengar air kencing berbuih? Ya, itu adalah antara petanda bahawa terdapatnya protein yang berlebihan dalam urin anda.

Apa penyebabnya?
-Masalah berkaitan  buah pinggang
-Diabetes
-Hipertensi
-Masalah jantung yang…

Bagaimana Cara Mengatasi Masalah Mudah Pening dan Mudah Pitam Tanpa Perlu Makan Hati Lembu ?

Pernah tak rasa macam nak pitam atau pun pening bila nak bangun lepas duduk lama sangat. Kadang-kadang bila tundukkan kepala dan angkat dengan cepat?


Agak-agakla kan....kenapa jadi camtu ek? Rasa cam gelap mata sekejap.. Ada kaiatan dengan masalah kesihatan ke?


Biasanya bila jadi camtu, rata-rata kita anggap tu benda biasa je dan selalunya takkan berpanjangan. Betul tak? Tapi, sebenarnya kita kena tahu bahawa perkara yang kita anggap biasa tu boleh mengundang risiko di luar jangkaan.

Ini kerana ia sebenarnya  menandakan tekanan darah ketika itu adalah rendah. Jika kita mengalami tekanan darah rendah, ia menandakan bahawa anda mungkin menghidap penyakit-penyakit tertentu yang boleh memudaratkan.

Macam mana nak tahu tekanan darah kita rendah ke tak? Selalunya kita akan periksa tekanan darah kan. So, kalau salah satu bacaan bahagian atas (sistolik) kurang daripada 90 dan tekanan bawah (diastolic) kurang daripada 60 mmhg atau kedua-duanya kurang daripada angka tersebut, makan maks…

Bagaimana Cara Banyakkan Susu Badan Sampai Melimpah Ruah Meriahnya?

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh

Ada tak ibu-ibu di luar sana yang tengah susah hati sebab rasa macam susu badan tak cukup untuk anak sedangkan anak baru nak masuk 2 bulan.. Tak lama lagi dah nak naik kerja (bagi yang keje la)..Hurm...kalau boleh nak bagi ekslusif breast feeding la kan...


Sebenarnya, persediaan untuk menimang cahaya mata perlu seiring dengan keterujaan untuk memberi bayi anda menikmati susu badan yang sangat berkhasiat. Bukan sahaja memberi kebaikan kepada bayi bahkan juga kepada ibu sendiri.


Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.

Untuk memastikan si kecil benar-benar memperolehi segala kebaikan penyusuan susu ibu, anda digalakkan memberi susu ibu sepenuhnya secara ekslusif tanpa dicampur dengan makanan atau minuman lain sehingga bayi berusia 6 bulan.Kemudian diteruskan sehingga bayi mencapai 2 tahun.
Kebaikan Susu Ibu Untuk bayi: Susu ibu membekalkan nutrien yang terbaik untuk bayi andaIa mengandungi nutrien d…