Cara - cara Mengatasi Keradangan / Inflamasi Melalui Pemakanan



Dalam entri sebelum ni, atiey kongsikan info tentang keradangan dan kita tahu ia sebenarnya mempunyai dua jenis yang berbeza.


Berbeza dari segi tempoh masa dan kesan yang dihadapi oleh seseorang tu.


Walaupun inflamasi ni diperlukan untuk tubuh kita mengelakkan diri dari kerosakan yang berterusan, ada sesetengah  keadaan ia perlu ditangani untuk mengelakkan dari berlarutan.


Kita biasa dengar dan mungkin ada yang pernah mengambil ubat anti radang bukan steroid, ubat anti radang bersteroid atau ubat tahan sakit untuk redakan kesakitan.


Ubat ni perlu mengikut nasihat  doktor namun tahu tak yang kita boleh mencegah keradangan ni melalui  pemakanan ?


Antara bahan makanan  yang kita boleh amalkan ialah:

- makanan yang kaya dengan asid lemak omega-3 seperti minyak ikan, flaxseed, mackerel, anchovies, tuna dll.

- Makanan anti radang seperti halia, kunyit, teh hijau, dll.

- Buah-buahan dan sayur-sayuran yang kaya dengan antioksidan bagi menyokong badan kita untuk lawan radikal bebas yang menjadi punca keradangan.

- Tidur yang cukup

- Kawal berat badan

- Jauhi makanan segera dan makanan berproses. Kurangkan makanan manis serta yang mengandungi asid lemak-6 (marjerin dan minyak sayuran bertapis)


SHAKLEE MENYEDIAKAN SUPPLEMEN ANTI-RADANG

Sukar untuk mengawal pemakanan dan diet yang sihat seperti yang atiey senaraikan?

Nak cuba supplemen Shaklee ?


- Omega Guard: Minyak ikan tulen Shaklee mengandungi asid lemak Omega-3



- Alfalfa Complex : Kaya dengan vitamin, mineral dan serat





- Set Antioksidan (ACE) : Carotomax , Vita-C & Vita-E Complex



- Vivix : Sumber utama yang kaya dengan antioksidan Resveratrol dan polifenol untuk kesan anti penuaan dan anti radang



Berminat untuk dapatkannya? 
Boleh je hubungi Atiey di 013.9218084. 

Nak tanya dulupun boleh.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...