Bahayakah Jika Terkena Kanser Usus Besar?

Assalamualaikum

Di Malaysia ni, barah usus adalah kanser kedua tertinggi tau. Tak kira wanita atau lelaki, dua-dua boleh kena. Umur? Kalau nak kata orang berumur je yang kena penyakit ni tak jugak sebab kawan Attiey baru 31 tahun masa disahkan kanser kolon tahap 4.

Namun, barah usus ni jika dirawat pada peringkat awal seeta menjalani rawatan mengikut saranan doktor, mempunyai peluang untuk pulih kembali tau.


Apakah Gejala Usus Besar?

  •  berak berdarah
  • perubahan tabiat buang air besar sama ada mula mengalami sembelit atau dari segi kekerapan yang bertambah atau berkurang.
  • cirit-birit
  • sembelit dan cirit-birit berselang-seli.
  • tidak berak dan hanya kentut serta muntah dimana usus telah tersumbat sepenuhnya.
  • hilang selera makan dan turun berat badan
  • sakit perut
  • tabiat ke tandas tapi tiada najis ekoran dari badan tersalah memberi mesej kerana menyangka sel barah yang terdapat pada rektum adalah najis.
Apa yang perlu dilakukan?


Rawatan definitif untuk masalah ini adalah melalui pembedahan. Doktor akan memotong bahagian usus yang dijangkiti itu tadi dan kemudian menyambungnya kembali atau ada juga keadaan dimana dibawa keluar ke otot perut dan kulit sebagai beg najis(stoma)

Perlu kita fahami bahawa tak semua bahagian usus kita tu sesuai untuk dilakukan stoma. Hanya jika kanser berlaku di pangkal rektum (berdekatan dengan otot yang mengawal kentut dan pembuangan air besar) sahaja yang memerlukan stoma seumur hidup.

Stoma ni akan diguna seumur hidup ke?
~ Kebanyakannya hanya sementara tetapi bergantung kepada tahap kanser.

Apakah Peringkat Kanser Usus?

  1. Ketumbuhan pada dinding usus
  2. Ketumbuhan menembusi usus
  3. Kanser merebak ke limfa
  4. Kanser membiak ke bahagian badan yang lain.
Apa yang biasa dilakukansebagai susulan selepas pembedahan? 

Sesetengahnya akan menjalani kolonoscopi di mana satu jenis kamera akan dimasukkan melalui dubur. Kolostomi iaitu pembedahan pembukaan melalui abdomen juga antara rawatan susulan yang disediakan.

Kimoterapi serta radioterapi juga bergantung pada saranan dan pandangan doktor yang merawat pesakit sama ada perlu atau tidak.

 

Testimoni Kanser Usus dan Hati

 

Testimoni Kanser Usus Tahap 4



Dua testimoni kat atas telah berusaha untuk pulihkan dari kanser usus dengan mengamalkan Vivix Shaklee. 


Apa Vivix ni?

" Vivix ni macam sirap pekat. Ada rasa pahit gitu. Boleh minumcamtu je atau taruk dalam air dan minum."

Dalam Vivix ni ada resveratoral. Resveratoral nilah  yang akan membantu untuk betulkan semula  sel-sel dan sistem-sistem dalam tubuh yang rosak, dengan izin Allah.


Harga?

Vivix ni hanya berharga RM475 . Boleh tahan hingga 2 bulan. Berbaloi sangat sebab side effect dia badan rasa bertenaga dan sel-sel  kembali sihat.

Jomlah order sekarang

Free Consultation istimewa untuk customer Attiey…terima kasih!
Attiey Call/Whatsapps/Sms; 0139218084

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...