Tips Tangani Sembelit Hanya Dalam Masa 2 Hari

Bila perhatikan anak-anak tidur, rasa macam bertuahnya jadi seorang ibu. Walaupun berdepan dengan pelbagai kerenah mereka setiap hari, rasa puas hati yang teramat sangat tak boleh nak digambarkan bila kita tahu kita cuba bagi yang terbaik untuk mereka.

Sentuh tentang beri yang terbaik, macam mane dengan pemakanan mereka?

Cukup khasiat tak?
Bernutrisi tak?
Seimbang tak?

Hurm...tapi lebih memeningkan kepala bila anak kena sembelit. Rasa nak menangis tengah drama tau tapi SABARlah duhai ibu kerana sebenarnya si kecil kita tu memang dalam kesakitan.

Berapa kerapkah mereka perlu buang air besar? Kalau anak saya, masa normal memang setiap hari. Lawas betul. Tapi sangat sedih bila masa sembelit, 2 hari pun susah nak membuang. Kadang-kadang tu dia sengaja kepitkan kaki takut nak hadapi sembelit.

Jadi, apa yang saya pelajari,  kita kena tahu apa jenis makanan yang membantu mereka membuang air besar secara tetap.

Kekerapan seseorang membuang air besar adalah berbeza antara individu yang berlainan, dan tiada takrif kekerapan ‘normal’ bagi pergerakan usus. Kebanyakan orang mungkin berfikir bahawa normal bermaksud membuang air besar setiap hari.

Namun, sesetengah orang mungkin membuang air besar 3 kali seminggu, sementara yang lain membuang air besar 2-3 kali sehari.

Pergerakan usus yang normal merujuk kepada najis yang lembut dan senang dikumuh. Sembelit sering menyebabkan najis anda lebih kering dan keras daripada biasa, dan menyebabkan kesakitan semasa membuang air besar. Jika anda tidak pergi ke tandas selama lebih daripada empat hari maka anda sedang mengalami sembelit.

Pemakanan memainkan peranan yang penting dalam pergerakan usus anda. Perhatikan apa yang anak anda makan; makan makanan yang mengandungi lebih serat seperti buah-buahan, sayur-sasyuran, kekacang serta produk bijirin boleh mencegah sembelit.

Dorong si kecil untuk minum air dengan banyak dan biarkan mereka aktifuntuk  membantu merangsangkan pergerakan usus dan mengurangkan peluang mengalami sembelit!

Tetapi, cuba tonton video ni dulu. Kisah ibu yang sangat sedih dan pengalaman mencabar berdepan dengan si anak yang sembelit sampai kena seluk bagai.


Anak Sembelit Teruk Sampai Kena Seluk Tangan Nak Korek from iReach HD on Vimeo.


Jalan penyelesaian yang diambil oleh beliau adalah apabila bertemu dengan Mealshakes Shaklee. Dalam masa 2 hari dah nampak kesan. Hebat betul ye Mealshakes ni?




Apa itu Mealshakes?
Hidangan lazat, berkhasiat dan mudah disediakan yang pasti digemari oleh seisi keluarga:
  • Sarapan segera penuh berkhasiat
  • Sajian yang lazat, murah dan cepat disediakan
  • Makanan segera untuk dinikmati oleh semua
  • Snek yang sungguh sedap dan boleh diambil pada bila-bila masa
  • Sajian ideal yang rendah kolesterol, lemak dan natrium
Shaklee Meal Shake merupakan sumber protein yang lengkap dengan penambahan vitamin dan mineral. Ia membekalkan sembilan asid amino dalam nisbah yang seimbang untuk kesejahteraan tubuh anda.
Di samping itu, Meal Shakes Shaklee juga mengandungi semua asid amino asli yang terdapat di dalam protein, termasuk asid amino perlu dan tidak perlu.

klik pada gambar untuk besarkan

klik pada gambar untuk besarkan

klik pada gambar untuk besarkan

Ramai yang dah try mealshakes. Rasa vanilla dia tu buat kanak-kanak suka sangat. Jangan risau kalau anak-anak picky eater. Campur je sesudu kecil dalam susu botol jika masih menyusu ( diorang takkan perasan) dan lihat hasil dalam seminggu. Jangan ibu pulak yang letih nak sediakan makanan untuk diorang yer..hehe.

Ok, kalau nak cuba boleh hubungi saya dan konsultasi tip top saya berikan buat anda secara PERCUMA.

Rafhati Mohamad Napi
♥ sms/whatsApp: 013-9218084
♥ Emel : are_t84@yahoo.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

 *Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...