Skip to main content

Bayi Menyusu Susu Ibu Lebih Mudah Mengalami Kolik?

Credit: www.survivorsguidetocolic.com


Sebaik sahaja bayi baru sahaja dilahirkan, doktor menggalakkan agar ibu menyusukan bayi. Ini kerana susu yang keluar sebaik sahaja ibu melahirkan  mengandungi nutrien dalam kepekatan yang sangat bagus untuk bayi. Ia juga mempunyai antibodi, yang menjadi barisan pertahanan pertama terhadap bakteria dan virus berbahaya.


Kajian menunjukkan bahawa seorang ibu boleh terus menyusu anak sehingga mencapai umur 4 tahun. Tetapi kerana ketika usia sebegitu, ramai bayi dah mula mempunyai gigi, kebanyakan ibu memutuskan untuk menggunakan pam atau menukar ini untuk susu buatan.


Salah satu cabaran pertama yang  ibu bapa akan hadapi dalam  tempoh enam bulan pertama adalah keadaan di mana bayi mengalami masalah kolik atau kembung perut. Pada waktu ini, bayi akan menangis tanpa alasan dan boleh berlarutan selama dua hingga tiga bulan.


Sesetengah doktor percaya bahawa kolik berpunca daripada  penyusuan secara terus oleh ibu kepada bayi. 


Terdapat dua teori yang menjelaskan perkara ini. Yang pertama adalah kerana bayi yang menyusu susu ibu  juga  menyedut  sejumlah udara. Sebab itulah ibu disarankan supaya menyendawakan bayi terlebih dahulu sebelum mereka dibaringkan di tempat tidur. 


Yang kedua adalah dari jenis makanan yang  ibu makan. Makanan yang dipercayai bergas, yang dicerna dan akhirnya berpindah  kepada bayi dalam bentuk susu yang menyebabkan kolik berlaku.


Sehingga sekarang, tiada  bukti yang mencukupi untuk  menunjukkan  terdapat hubungan antara menyusu dan kolik ini. Percaya atau tak,  perkara macam ni lebih kerap berlaku  kepada  bayi yang menyusu botol daripada bayi menyusu terus dari ibu. Nampaknya, teori kedua lebih dekat dan bermakna ibu hanya perlu mengawasi  makanan yang dimakan supaya keadaan ini tidak berlaku. Kurangkan atau hentikan terus makanan yang boleh menyumbang kepada masalah ini.


Mereka yang tidak dapat melakukannya boleh meminta bantuan daripada pakar diet supaya hidangan tertentu boleh diganti untuk sesuatu yang lain.


Pemilihan  makanan dan pastikan  bayi disendawakan  hanya  antara  cara yang boleh digunakan untuk mengendalikan bayi kolik. Selain itu, ibu juga boleh meletakkan bayi  pada bahu dalam posisi memeluk atau dalam gerakan berbuai. Sesetengah ibu juga selesa untuk menyanyikan lagu lullaby  sebagai cara membuat bayi itu kembali tidur.


Ibu bapa juga boleh meletakkan pemain CD berhampiran buaian yang akan memainkan lagu-lagu nurseri. Ini akan berfungsi sebagai latar belakang supaya bayi tidak akan bangun dari bunyi yang datang dari luar bilik atau rumah.


Semasa siang hari, bayi kolik juga boleh disembuhkan dengan mandi air suam atau urutan. Ini kerana orang dewasa yang tertekan kadang-kadang menggunakannya untuk melepaskan ketegangan dalam otot, yang menjadikannya berfungsi untuk kanak-kanak.


Sekiranya bayi telah mempunyai beberapa batang  gigi, mungkin boleh dibantu dengan memberi puting tiruan. Ini kerana ada sesetengah bayi menangis apabila dia tidak menyedut sesuatu dan alat ini boleh berfungsi sebagai pengganti payudara ibu.


Tidak ada yang salah jika doktor mengklasifikasikan bayi sebagai kolik. Perlu ibu bapa tahu bahawa ia adalah keadaan yang normal. Menangis adalah cara untuk bayi meminta perhatian yang akan berfungsi sebagai panggilan  untuk ibu bapa.


Apa nak buat? Cuba fahami dan  sedar bahawa ibu bapa hanya perlu bertahan dalam  melalui fasa ini. Lagipun, bayi kolik adalah keadaan dimana setiap keturunan ada melaluinya yang bermaksud perkara yang sama berlaku kepada ibu dan bapa bertahun-tahun yang lalu.

Sabar dan nikmati moment indah ini kerana bukan semua dapat merasai pengalaman menjadi seorang ibu dan ayah.

Comments

Popular posts from this blog

Tanda - tanda Jahitan Episiotomi Anda Terbuka dan Komplikasinya

Jahitan terbuka memang menakutkan. Bagi yang pernah mengalaminya mesti akan panik dan trauma. Ini biasa berlaku kepada yang baru pertama kali bergelar ibu.


Sebenarnya episiotomi dan ceasarean adalah dua jenis luka yang memerlukan penjagaan sepanjang waktu. Tempoh yang memberi risiko untuk jahitan itu terbuka adalah dalam dua minggu selepas bersalin dan ianya hanya jika tidak dijaga dengan teliti.


Menurut Pakar Perunding O&G dari Pusat Bersalin Barakah, Bandar Puteri Klang, Dr Khairiah Seman menyatakan bahawa kebanyakan kes jahitan terbuka adalah disebabkan jangkitan kuman pada luka bersalin.


Tanda-tanda Jahitan Terbuka

Ibu akan berasa sakit yang amat atau melebihi dua hingga tiga hari. Seingat Atiey, sakit akibat episiotomi hanyalah sekitar 2  hari sahaja. Jika kesakitan tu berlarutan, mungkin jangkitan kuman dah berlaku. Jumpa doktor segera untuk pastikan adakah jahitan tu dah terbuka atau sebaliknya.

Sekiranya ada tanda-tanda seperti bengkak, merah, bernanah atau keluar apa saja…

Bagaimana Cara Mengatasi Masalah Mudah Pening dan Mudah Pitam Tanpa Perlu Makan Hati Lembu ?

Pernah tak rasa macam nak pitam atau pun pening bila nak bangun lepas duduk lama sangat. Kadang-kadang bila tundukkan kepala dan angkat dengan cepat?


Agak-agakla kan....kenapa jadi camtu ek? Rasa cam gelap mata sekejap.. Ada kaiatan dengan masalah kesihatan ke?


Biasanya bila jadi camtu, rata-rata kita anggap tu benda biasa je dan selalunya takkan berpanjangan. Betul tak? Tapi, sebenarnya kita kena tahu bahawa perkara yang kita anggap biasa tu boleh mengundang risiko di luar jangkaan.

Ini kerana ia sebenarnya  menandakan tekanan darah ketika itu adalah rendah. Jika kita mengalami tekanan darah rendah, ia menandakan bahawa anda mungkin menghidap penyakit-penyakit tertentu yang boleh memudaratkan.

Macam mana nak tahu tekanan darah kita rendah ke tak? Selalunya kita akan periksa tekanan darah kan. So, kalau salah satu bacaan bahagian atas (sistolik) kurang daripada 90 dan tekanan bawah (diastolic) kurang daripada 60 mmhg atau kedua-duanya kurang daripada angka tersebut, makan maks…

Cara Makan Sustained Release Vitamin C Yang Betul dan Selamat Supaya Lebih Berkesan

Berapa biji sepatutnya pengambilan vitamin c kita setiap hari? Pernah tahu tak atau cukup sekadar makan sebiji oren sehari je?

Kalau ikut saranan dari FDA, kita memerlukan 75mg vitamin c setiap hari untuk mantain kesihatan.

Bagaimana nak dapatkan bekalan vitamin c yang optimum? Kalau nak tahu, vitamin c ni sensitif pada suhu panas tau. Buah yang duk ada kat pokok dengan buah yang kita dah petik tu pun dah berbeza kandungan vitamin c nya. Sangat sensitiflah.

Sebab tu saya suka untuk syorkan supaya kita amalkan Sustained Release Vita-C Plus ni.

Sebotol mengandungi 180 tablet.
Satu tablet pula mengandungi lebih kurang 1000mg dan berat satu tablet adalah 992mg.


Tadi kata FDA sarankan ambik cuma 75mg. Tapi ni dah sampai 1000mg satu tablet. Tak lebih ke?


Ok, sebenarnya dalam satu tablet tu Absorbic Acid hanyalah 500mg manakala selebihnya adalah Bioflavonoid untuk penyerapan yang lebih berkesan.


Tapi 500 mg masih banyak kan.


Vitamin C Shaklee ni diformulasikan dengan teknologi pe;epasan sec…

Air Kencing Berbuih? Ketahui Cara Kawal Protein Dalam Urin

Assala,mualaikum

Hari ni dah berapa kali u'olls buang air kecil? Pastikan minum air masak secukupnya untuk melancarkan proses pembuangan air kecil tau.

Apasal tanya pasal air kecil pulak ni kan..

Sebelum terhasilnya air kencing (atau air kecil), dah jadi tugas buah pinggang kita untuk menapis cairan tubuh dan nutrisi termasuk protein sama ada untuk dikeluarkan melalui urin atau disimpan.

Umumnya, molekul protein adalah lebih besar namun adalah normal jika sesekali terdapat dalam urin kita.

Namun, sekiranya berlebihan ia adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan pada ginjal/saluran tertentu. Apabila terjadinya perkara ini, langkah seterusnya perlu diambil iaitu dapatkan rawatan.

Bagaimana nak tahu sama ada protein dalam urin kita tu normal atau berlebihan?

Pernah dengar air kencing berbuih? Ya, itu adalah antara petanda bahawa terdapatnya protein yang berlebihan dalam urin anda.

Apa penyebabnya?
-Masalah berkaitan  buah pinggang
-Diabetes
-Hipertensi
-Masalah jantung yang…

Bagaimana Cara Banyakkan Susu Badan Sampai Melimpah Ruah Meriahnya?

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh

Ada tak ibu-ibu di luar sana yang tengah susah hati sebab rasa macam susu badan tak cukup untuk anak sedangkan anak baru nak masuk 2 bulan.. Tak lama lagi dah nak naik kerja (bagi yang keje la)..Hurm...kalau boleh nak bagi ekslusif breast feeding la kan...


Sebenarnya, persediaan untuk menimang cahaya mata perlu seiring dengan keterujaan untuk memberi bayi anda menikmati susu badan yang sangat berkhasiat. Bukan sahaja memberi kebaikan kepada bayi bahkan juga kepada ibu sendiri.


Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.

Untuk memastikan si kecil benar-benar memperolehi segala kebaikan penyusuan susu ibu, anda digalakkan memberi susu ibu sepenuhnya secara ekslusif tanpa dicampur dengan makanan atau minuman lain sehingga bayi berusia 6 bulan.Kemudian diteruskan sehingga bayi mencapai 2 tahun.
Kebaikan Susu Ibu Untuk bayi: Susu ibu membekalkan nutrien yang terbaik untuk bayi andaIa mengandungi nutrien d…