Skip to main content

Bahaya Denggi Serangan Kali Kedua

Atiey kalau kat rumah, nampak nyamuk duk terbang situ sini..laju je raket mosquito bat  tu dihayun-hayun. aksi melekat dan zzzzz..zzzz...zzzzzz. Bukan tidur tapi kena renjatan elektrik.


Serik dengan nyamuk Aedes yang bawak virus denggi tu. Pernah jaga adik yang kena demam denggi, kesian tengok dia menahan sakit sendi dan demam tinggi. Tak boleh nak bayang camne kalau kena kat budak kecik.



Biasa kalau kena virus atau kuman lain, badan kita akan kenal virus tu dan akan lebih bersedia untuk melawannya lain kali kan. Tapi denggi ni lain. Bila dah kena sekali, dan kena lagi kali kedua, boleh bawa maut sebab badan macam  tak kenal virus tu. tak boleh nak lawan. Terbalik kan.


Kita dengar apa Puan Sarah (Nutritionist Shaklee) katakan kat dalam video ni mengenai serangan denggi.





Saranan beliau adalah supaya pesakit minum banyak  air kosong dan elakkan  makanan berlemak, masin, pedas dan tinggi herba.


Selain tu kena tingkatkan bantu  sistem imun tubuh untuk lebih kuat dengan banyakkan makan buah-buahan.


Masa Atiey jaga adik dulu, memang nampak sangat dia tak bermaya. Penat. Demam tinggi dan makan pun kurang selera kan. Kalau ada yang alami benda yang sama, kena provide sumber protein untuk tenaga bekalkan tenaga. kalau tak ada tenaga macam mana badan nak lawan kuman kan.

Pening jugak fikir masa tu macam mana nak tolong. Yelah, orang sakit seleranya berubah. makan pun ada selera tertentu. jadi ESP pilihan paling tepat sebab protein diambil melalui minuman. ESP ni selain beri tenaga, dia boleh berfungsi untuk menyimpan mineral dan vitamin lain yang pesakit makan masa tu. Maklumlah, masa tak sihat, badan kita kehilangan banyak zat sebab kena bekerja lawan kuman tu.


Untuk bagi minum air kosong, berapa kali adik merajuk masa tu. Taknak. Alernatif lain, bagi minum Performance Drink yang  tinggi iron elak dehidrasi. Minum sikit-sikit. Tu pun satu hal sebab bila kena denggi ada simptom muntah-muntah. Jadi bila minum muntah, minum muntah. Tapi nak tak nak kena top up balik. Fungsi yang ada pada Performance Drink ni dia kekalkan cecair dalam badan. Tu yang bagus.


Doktor kata memang denggi tiada ubat, jadi bagaimana nak tolong pesakit denggi ni? hanya dengan membantu sistem imun tubuh jadi lebih kuat. Caranya adalah dengan makan banyak buah-buah. Bagi sumber Vitamin C. Selain tukang mengopek kulit buah, pesakit juga kena sabar mengunyah. Makan walau tak ada selera. tapi silap hari bulan mau bergaduh dengan pesakit sebab diorang stress kena paksa makan. Dah macam tu, bagi je tablet Vitamin C Shaklee. Dalam 1 tablet tu ada 500mg dan akan dilepaskan perlahan0lahan dalam masa 5 jam. Ambik 2 jadi 1000mg lah. Senang kan. Tak bikin pesakit tertekan.


Jangan lupa top up sekali  Nutriferon utk bantu badan kita bekerja melawan kuman. Yang ni senang je nak makan sebab dia dalam bentuk serbuk yang mudah larut. Letak bawah lidah nanti sekejap je dah sebati dengan air liur.Nutriferon ni bekalkan Interferon yang akan mengejutkan askar0askar dalam badan kita supaya serang kuman dan virus habis-habisan.


Tolonglah ahli keluarga kita yang kena Denggi ni sebab diorang sangat lemah masa tu. Atiey ingat lagi sampaikan adik cakap dia sangat takut masa tu sebab sangkakan hidup dah tak lama. Sakit sangat ras tak bermaya. Serik dengan rasa lenguh badannya, sakit kepalanya, sakit perutnya, demam lagi, muntah pulak. Kesian tengok.




Testimoni Set Denggi

Masa dalam wad, doktor ambik darah pagi sekali dan petang sekali. Mula-mula platlet ok, lepas tu makin turun dan turun . Sampai satu tahap doktor kata sel darah putih drop. masa tu atiey tak faham sangat. Alhamdulillah, semakin baik dan boleh discharge akhirnya.


Orang yang paling gembira bila adik dapat keluar wad, tentunya mak kitorang. Lega katanya.


Andainya ada sesiapa yang anda tahu sedang mengalami demam denggi, sampaikanlah cerita ini dan cadangkan Set Denggi yang atiey ceritakan.


Kalau sekitar Shah Alam, atiey boleh COD kalau nak.

Protein ESP RM150
Performance Drink RM82.50
SR Vitamin S Plus RM92.50
Nutriferon RM181.25


Shaklee ialah produk kesihatan semulajadi yang tidak boleh digunakan untuk tujuan diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Kami bukan doktor mahupun pakar perubatan. Saranan kami adalah untuk mereka yang ingin menjaga kesihatan. Sekiranya anda sakit, sila berjumpa DOKTOR YANG BERTAULIAH.

Free Consultation istimewa untuk customer Attiey…terima kasih!
Attiey : 0139218084

Comments

Popular posts from this blog

Tanda - tanda Jahitan Episiotomi Anda Terbuka dan Komplikasinya

Jahitan terbuka memang menakutkan. Bagi yang pernah mengalaminya mesti akan panik dan trauma. Ini biasa berlaku kepada yang baru pertama kali bergelar ibu.


Sebenarnya episiotomi dan ceasarean adalah dua jenis luka yang memerlukan penjagaan sepanjang waktu. Tempoh yang memberi risiko untuk jahitan itu terbuka adalah dalam dua minggu selepas bersalin dan ianya hanya jika tidak dijaga dengan teliti.


Menurut Pakar Perunding O&G dari Pusat Bersalin Barakah, Bandar Puteri Klang, Dr Khairiah Seman menyatakan bahawa kebanyakan kes jahitan terbuka adalah disebabkan jangkitan kuman pada luka bersalin.


Tanda-tanda Jahitan Terbuka

Ibu akan berasa sakit yang amat atau melebihi dua hingga tiga hari. Seingat Atiey, sakit akibat episiotomi hanyalah sekitar 2  hari sahaja. Jika kesakitan tu berlarutan, mungkin jangkitan kuman dah berlaku. Jumpa doktor segera untuk pastikan adakah jahitan tu dah terbuka atau sebaliknya.

Sekiranya ada tanda-tanda seperti bengkak, merah, bernanah atau keluar apa saja…

Cara Makan Sustained Release Vitamin C Yang Betul dan Selamat Supaya Lebih Berkesan

Berapa biji sepatutnya pengambilan vitamin c kita setiap hari? Pernah tahu tak atau cukup sekadar makan sebiji oren sehari je?

Kalau ikut saranan dari FDA, kita memerlukan 75mg vitamin c setiap hari untuk mantain kesihatan.

Bagaimana nak dapatkan bekalan vitamin c yang optimum? Kalau nak tahu, vitamin c ni sensitif pada suhu panas tau. Buah yang duk ada kat pokok dengan buah yang kita dah petik tu pun dah berbeza kandungan vitamin c nya. Sangat sensitiflah.

Sebab tu saya suka untuk syorkan supaya kita amalkan Sustained Release Vita-C Plus ni.

Sebotol mengandungi 180 tablet.
Satu tablet pula mengandungi lebih kurang 1000mg dan berat satu tablet adalah 992mg.


Tadi kata FDA sarankan ambik cuma 75mg. Tapi ni dah sampai 1000mg satu tablet. Tak lebih ke?


Ok, sebenarnya dalam satu tablet tu Absorbic Acid hanyalah 500mg manakala selebihnya adalah Bioflavonoid untuk penyerapan yang lebih berkesan.


Tapi 500 mg masih banyak kan.


Vitamin C Shaklee ni diformulasikan dengan teknologi pe;epasan sec…

Air Kencing Berbuih? Ketahui Cara Kawal Protein Dalam Urin

Assala,mualaikum

Hari ni dah berapa kali u'olls buang air kecil? Pastikan minum air masak secukupnya untuk melancarkan proses pembuangan air kecil tau.

Apasal tanya pasal air kecil pulak ni kan..

Sebelum terhasilnya air kencing (atau air kecil), dah jadi tugas buah pinggang kita untuk menapis cairan tubuh dan nutrisi termasuk protein sama ada untuk dikeluarkan melalui urin atau disimpan.

Umumnya, molekul protein adalah lebih besar namun adalah normal jika sesekali terdapat dalam urin kita.

Namun, sekiranya berlebihan ia adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan pada ginjal/saluran tertentu. Apabila terjadinya perkara ini, langkah seterusnya perlu diambil iaitu dapatkan rawatan.

Bagaimana nak tahu sama ada protein dalam urin kita tu normal atau berlebihan?

Pernah dengar air kencing berbuih? Ya, itu adalah antara petanda bahawa terdapatnya protein yang berlebihan dalam urin anda.

Apa penyebabnya?
-Masalah berkaitan  buah pinggang
-Diabetes
-Hipertensi
-Masalah jantung yang…

Bagaimana Cara Mengatasi Masalah Mudah Pening dan Mudah Pitam Tanpa Perlu Makan Hati Lembu ?

Pernah tak rasa macam nak pitam atau pun pening bila nak bangun lepas duduk lama sangat. Kadang-kadang bila tundukkan kepala dan angkat dengan cepat?


Agak-agakla kan....kenapa jadi camtu ek? Rasa cam gelap mata sekejap.. Ada kaiatan dengan masalah kesihatan ke?


Biasanya bila jadi camtu, rata-rata kita anggap tu benda biasa je dan selalunya takkan berpanjangan. Betul tak? Tapi, sebenarnya kita kena tahu bahawa perkara yang kita anggap biasa tu boleh mengundang risiko di luar jangkaan.

Ini kerana ia sebenarnya  menandakan tekanan darah ketika itu adalah rendah. Jika kita mengalami tekanan darah rendah, ia menandakan bahawa anda mungkin menghidap penyakit-penyakit tertentu yang boleh memudaratkan.

Macam mana nak tahu tekanan darah kita rendah ke tak? Selalunya kita akan periksa tekanan darah kan. So, kalau salah satu bacaan bahagian atas (sistolik) kurang daripada 90 dan tekanan bawah (diastolic) kurang daripada 60 mmhg atau kedua-duanya kurang daripada angka tersebut, makan maks…

Bagaimana Cara Banyakkan Susu Badan Sampai Melimpah Ruah Meriahnya?

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh

Ada tak ibu-ibu di luar sana yang tengah susah hati sebab rasa macam susu badan tak cukup untuk anak sedangkan anak baru nak masuk 2 bulan.. Tak lama lagi dah nak naik kerja (bagi yang keje la)..Hurm...kalau boleh nak bagi ekslusif breast feeding la kan...


Sebenarnya, persediaan untuk menimang cahaya mata perlu seiring dengan keterujaan untuk memberi bayi anda menikmati susu badan yang sangat berkhasiat. Bukan sahaja memberi kebaikan kepada bayi bahkan juga kepada ibu sendiri.


Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.

Untuk memastikan si kecil benar-benar memperolehi segala kebaikan penyusuan susu ibu, anda digalakkan memberi susu ibu sepenuhnya secara ekslusif tanpa dicampur dengan makanan atau minuman lain sehingga bayi berusia 6 bulan.Kemudian diteruskan sehingga bayi mencapai 2 tahun.
Kebaikan Susu Ibu Untuk bayi: Susu ibu membekalkan nutrien yang terbaik untuk bayi andaIa mengandungi nutrien d…