Blog Archive

April 2, 2014

Tips Mengatasi Masalah Kejang Kaki Oleh Ibu-ibu Sewaktu Hamil






Kekejangan otot kaki di waktu malam

Ia dikenali sebgai “noctunal leg cramps” iaitu pengecutan otot secara tidak terkawal berlaku di malam hari dan selalunya ketika tidur. Biasanya otot yang terlibat ialah otot betis.
Kesakitan akibat kekejangan ini mampu mengejutkan seseorang yang sedang lena tidur. Ia berlangsung beberapa saat hingga beberapa minit.
Terdapat beberapa punca kekejangan kaki di waktu malam. Antaranya disebabkan dehidrasi, kekurangan unsur mineral seperti magnesium, potassium, calcium dan sodium, dan kurangnya pengaliran darah ke kaki akibat posisi kaki semasa tidur yang tidak baik.
Cara terbaik untuk mengurangkan kesakitan itu ialah dengan cara berdiri dan berjalan untuk merenggang otot kaki yang terlibat.

Kekejangan otot kaki pada wanita hamil

Kekejangan otot kaki juga berlaku pada wanita hamil. Ia dirasai pada umur kehamilan pada trimester kedua apabila rahem semakin membesar. Kaki yang penat membawa lebihan berat akan mudah untuk mendapat kekejangan.
Tekanan rahem yang membesar pada saluran darah juga mengganggu perjalanan darah ke kaki di samping memberi tekanan pada saraf ke kaki.
Bagi wanita yang hamil dinasihatkan agar tidak berdiri atau duduk sambil menyilang kaki terlalu lama. Selalulah merenggangkan otot kaki pada waktu siang dan sebelum tidur. Gerakkan sendi pergelangan kaki dan sendi jari kaki ketika sedang duduk menonton TV, makan malam atau duduk berbual.
Cubalah berjalan pada jarak yang dekat kecuali dinasihatkan untuk tidak berbuat demikian oleh doktor atau jururawat bidan. Jika kepenatan dan mahu berbaring, cuba berbaring ke sisi kanan untuk mengelakkan tekanan kuat rahem pada saluran darah dan saraf.
Pastikan cukup minum air. Jika kekejangan pernah berlaku dan bimbang ia berlaku semula, boleh mandi dengan air panas sebelum tidur. Atau sekurang-kurangnya meletakkan tuala panas pada kaki sebelum tidur. Ini membantu otot kaki untuk rehat.

Sumber : sini
Ati pun hadapi masalah yang sama sewaktu hamilkan Muhammad Adib yg lahir bulan 2 yg lepas. Alhamdulillah Ati temui penyelesaiannya dan yang paling best sebab ati ni susah nak minum susu. Bukan tak nak tapi kalau minum susu mesti perut ni  kembung...


Dikenali sebagai Kalsium Terbaik, Ati rasa sangat beruntung mengenalinya.. Ostematrix Shaklee..

Sebelum consume oste, ati selalu lenguh2 kaki terutama bahagian betis di waktu malam. Bila dah kena ambik masa nak hilangkan..betul tak?

Selepas consume oste malam 2 biji n pas mkn tghri 2 biji, Alhamdulillah, tiada lagi sengal2 dan kejang pada waktu malam.

Lebih daripada Sekadar Kalsium
 

  • OsteMatrixTM membekalkan nutrien-nutrien harian termasuk kalsium yang dapat membantu dalam pembentukan dan penjagaan tulang dan gigi.  Ia juga mengandungi magnesium, vitamin D dan mineral zink, tembaga dan manganese untuk membantu dalam memelihara kesihatan yang baik.  Kaplet yang bersaiz kecil dan disalut licin ini juga mudah ditelan.

  • Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan. * Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

  • Komprehensif, Terbukti Secara Klinikal dan Mudah Ditelan

  • Membantu Mengurangkan Risiko Osteoporosis*

  • Kalsium dan Vitamin D yang mencukupi sepanjang hayat yang merupakan sebahagian daripada diet yang seimbang berupaya mengurangkan risiko osteoporosis. Sebagai tambahan bagi membina tulang dan gigi yang kuat, nutrisi yang terdapat di dalam OsteMatrix berupaya:
~Membantu mengekalkan tekanan darah yang normal*
~Membantu dalam pengecutan otot dan pelancaran saraf*
~Menolong mengurangkan simptom-simptom senggugut seperti perut kembung, kekejangan, retensi air, mudah eradang dan kemurungan.*


  • OsteMatrix Membekalkan:
~1,000 mg (100% DV) unsur kalsium daripada sumber-sumber yang mempunyai tahap kepekatan yang tinggi dan mudah diserap dari alam semula jadi
~400 mg (100% DV) magnesium untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya
~400 IU (100% DV) vitamin D untuk merangsang penyerapan kalsium


  • Kaplet bersalut yang mudah ditelan
~Sajian harian hanyalah sebanyak empat kaplet. Untuk hasil yang lebih baik, ambil dua biji kaplet, dua kali sehari berserta makanan.
____________________________________________________

Kenapa? Apakah kebaikannya?

  1. Dalam susu ibu, antara kompisis vitamin yang tinggi ialah kalsium. Kalsium penting untuk bina darah, bina tulang, gigi dan saraf dalam tubuh manusia. Bagi ibu yang menyusu, pengambilan kalsium tidak boleh dipandang remeh. Bagi ibu2 yang tidak menjaga dan mementingkan pengambilan kalsium dalam diet harian, maka kalsium untuk penghasilan susuibu akan diserap dari yang sedia dalam tubuh ibu. 
  2. Jika perkara ini berlarutan dan si ibu tidak menggantikan semula kalsium ini maka si ibu tadi akan mengalami risiko osteoporosis, rasa sengal kaki dan tulang belakang, mudah letih dan lesu serta muka menampakkan garisan tua. Sebab itu pengambilan sumber kalsium tidak boleh dipandang ringan .


**Berminat nak mendapatkan produk Shaklee...nak Jadi Ahli**

RAFHATI MOHAMAD NAPI (ID 869588)
SEBARANG PERTANYAAN: SMS@WHATSAPP: 013 9218084 - bila-bila masa pun boleh je
 Facebook : Attiey Mohamad

 *Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

No comments:

Post a Comment

Featured Post

Bagaimana Nak Cepat Sembuh Selepas Bersalin?

Hai mommies semua. Assalamualaikum. Tengah menghitung hari turun tanda untuk bersalin ke? Dah siap segala keperluan pakaian baby dan...