Skip to main content

Cara Baru Untuk Lebih Sihat Di Usia Tua Tanpa Penyakit Kronik

Tubuh yang sihat bermula dengan kesihatan sel-sel tunggal itu sendiri. Makanan yang  kita ambil untuk sel-sel ini akan menentukan kesihatan dan kesejahteraan secara keseluruhan serta memberi kesan yang dramatik apabila usia kita semakin meningkat. 
 

Walau bagaimanapun, sel-sel kita akan terus mengalami kerosakan akibat pendedahan persekitaran harian, tekanan dan juga melalui makanan yang menghasilkan radikal-radikal bebas. Radikal-radikal bebas ini memberi kesan buruk bagi tubuh dan menyebabkan sel-sel kita menjadi semakin lemah dan tidak berfungsi, seterusnya menyebabkan tindak balas keradangan yang boleh menyumbang kepada penuaan selular


Jangan bimbang, terdapat satu penyelesaian untuk mencegah penuaan selular 



Resveratrol dan polyphenols telah terbukti berupaya meneutralkan radikal-radikal bebas toksik untuk melambatkan proses penuaan di peringkat selular. Polyphenols adalah sekumpulan fitokimia yang terdapat pada tumbuhan dan buah-buahan yang memberi mereka warna serta pada masa yang sama melindunginya daripada penyakit. Malah, penyelidikan terbaru mencadangkan bahawa resveratrol dan polyphenols berupaya melambatkan proses penuaan dan menyebabkan jangka hayat yang lebih lama dan sihat.





APABILA KITA MEMPUNYAI SEL-SEL YANG SIHAT,  KITA  MEMILIKI  TENAGA  UNTUK MENIKMATI  KEHIDUPAN 


#ShakleeEnergyForLife 

Kelihatan dan rasa muda tidak kira apa usia anda. Kekal bertenaga sepanjang hari. Mencapai kesihatan yang optimum, mempunyai imuniti yang lebih kuat dan berupaya mengurangkan risiko kesihatan berkaitan umur untuk kehidupan di masa akan datang. Mengekalkan berat badan yang sihat dan meningkatkan fungsi sistem detox anda.


 

Tambahkan tahun untuk kehidupan dan kehidupan untuk usia anda. Penuaan memang tidak dapat dielakkan, tetapi pilihan harian yang anda buat setiap hari untuk penjagaan diri sendiri boleh melambatkan proses penuaan dan meningkatkan kemungkinan kehidupan yang panjang, gembira dan sihat. Anda boleh memilih untuk mengambil pendekatan pelindungan penuaan dengan mengamalkan diet yang kaya dengan polyphenols dan resveratrol.


(Sumber penulisan; Shaklee)

Rujukan:

1. A Resveratrol and Polyphenol Preparation Supresses Oxidative and Inflammarory Response to a High-Fat, High-Carbohydrate Meal. Date published: February 2, 2011.

2. Liu L. Wang Y, Lam KS,, Xu A” Moderate wine consumption in the prevention of metabolic syndrome and its related medical complications. Endocr Metab Immune Discor Drug Targets 2008 Jun. 8(2): 89-96.

3. Mizutani K. Ikeda K, Yamori Y: Resveratrol inhibits AGEs-induced proliferation and collage synthesis activity in vascular smooth muscle cells from strokeprone spontaneously hypersensitive rates. Biochem Biophys Res Commun 2000 Jul, 21; 274 (1): 61-67

4. Farrar JL, Hartle DK, Hargrove JL, Greenspan P: Inhibition of protein glycation by skins and seeds of the muscadine grape. Biofactors 2007, 30(3): 193-200

5. Ramasamy R, Vannucci S, Shi Du Yan S, Herold K, Yan S, Schmidt A. Advanced Glycation End Products and RAGE: A Common Thread in Aging, Diabetes, Neurodegeneration, and Inflammation. Glycobiology 15(7):16R– 28R, 2005.

6. Lagouge M, Argmann C, Gerhart-Hines Z, Meziane H, et al. Resveratrol improves mitochondrial function and protects against metabolic disease by activating SIRT1 and PGC-1. Cell. 2006; 127(6): 1109-1122.

7. Harley CB, et al. Cross-sectional analysis of telomere length in people 33–80 years of age: effects of dietary supplementation. JACN. 55th Annual Conference. 2014. Oct; 33(5): 414.

Comments

Popular posts from this blog

Tanda - tanda Jahitan Episiotomi Anda Terbuka dan Komplikasinya

Jahitan terbuka memang menakutkan. Bagi yang pernah mengalaminya mesti akan panik dan trauma. Ini biasa berlaku kepada yang baru pertama kali bergelar ibu.


Sebenarnya episiotomi dan ceasarean adalah dua jenis luka yang memerlukan penjagaan sepanjang waktu. Tempoh yang memberi risiko untuk jahitan itu terbuka adalah dalam dua minggu selepas bersalin dan ianya hanya jika tidak dijaga dengan teliti.


Menurut Pakar Perunding O&G dari Pusat Bersalin Barakah, Bandar Puteri Klang, Dr Khairiah Seman menyatakan bahawa kebanyakan kes jahitan terbuka adalah disebabkan jangkitan kuman pada luka bersalin.


Tanda-tanda Jahitan Terbuka

Ibu akan berasa sakit yang amat atau melebihi dua hingga tiga hari. Seingat Atiey, sakit akibat episiotomi hanyalah sekitar 2  hari sahaja. Jika kesakitan tu berlarutan, mungkin jangkitan kuman dah berlaku. Jumpa doktor segera untuk pastikan adakah jahitan tu dah terbuka atau sebaliknya.

Sekiranya ada tanda-tanda seperti bengkak, merah, bernanah atau keluar apa saja…

Cara Makan Sustained Release Vitamin C Yang Betul dan Selamat Supaya Lebih Berkesan

Berapa biji sepatutnya pengambilan vitamin c kita setiap hari? Pernah tahu tak atau cukup sekadar makan sebiji oren sehari je?

Kalau ikut saranan dari FDA, kita memerlukan 75mg vitamin c setiap hari untuk mantain kesihatan.

Bagaimana nak dapatkan bekalan vitamin c yang optimum? Kalau nak tahu, vitamin c ni sensitif pada suhu panas tau. Buah yang duk ada kat pokok dengan buah yang kita dah petik tu pun dah berbeza kandungan vitamin c nya. Sangat sensitiflah.

Sebab tu saya suka untuk syorkan supaya kita amalkan Sustained Release Vita-C Plus ni.

Sebotol mengandungi 180 tablet.
Satu tablet pula mengandungi lebih kurang 1000mg dan berat satu tablet adalah 992mg.


Tadi kata FDA sarankan ambik cuma 75mg. Tapi ni dah sampai 1000mg satu tablet. Tak lebih ke?


Ok, sebenarnya dalam satu tablet tu Absorbic Acid hanyalah 500mg manakala selebihnya adalah Bioflavonoid untuk penyerapan yang lebih berkesan.


Tapi 500 mg masih banyak kan.


Vitamin C Shaklee ni diformulasikan dengan teknologi pe;epasan sec…

Air Kencing Berbuih? Ketahui Cara Kawal Protein Dalam Urin

Assala,mualaikum

Hari ni dah berapa kali u'olls buang air kecil? Pastikan minum air masak secukupnya untuk melancarkan proses pembuangan air kecil tau.

Apasal tanya pasal air kecil pulak ni kan..

Sebelum terhasilnya air kencing (atau air kecil), dah jadi tugas buah pinggang kita untuk menapis cairan tubuh dan nutrisi termasuk protein sama ada untuk dikeluarkan melalui urin atau disimpan.

Umumnya, molekul protein adalah lebih besar namun adalah normal jika sesekali terdapat dalam urin kita.

Namun, sekiranya berlebihan ia adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan pada ginjal/saluran tertentu. Apabila terjadinya perkara ini, langkah seterusnya perlu diambil iaitu dapatkan rawatan.

Bagaimana nak tahu sama ada protein dalam urin kita tu normal atau berlebihan?

Pernah dengar air kencing berbuih? Ya, itu adalah antara petanda bahawa terdapatnya protein yang berlebihan dalam urin anda.

Apa penyebabnya?
-Masalah berkaitan  buah pinggang
-Diabetes
-Hipertensi
-Masalah jantung yang…

Bagaimana Cara Mengatasi Masalah Mudah Pening dan Mudah Pitam Tanpa Perlu Makan Hati Lembu ?

Pernah tak rasa macam nak pitam atau pun pening bila nak bangun lepas duduk lama sangat. Kadang-kadang bila tundukkan kepala dan angkat dengan cepat?


Agak-agakla kan....kenapa jadi camtu ek? Rasa cam gelap mata sekejap.. Ada kaiatan dengan masalah kesihatan ke?


Biasanya bila jadi camtu, rata-rata kita anggap tu benda biasa je dan selalunya takkan berpanjangan. Betul tak? Tapi, sebenarnya kita kena tahu bahawa perkara yang kita anggap biasa tu boleh mengundang risiko di luar jangkaan.

Ini kerana ia sebenarnya  menandakan tekanan darah ketika itu adalah rendah. Jika kita mengalami tekanan darah rendah, ia menandakan bahawa anda mungkin menghidap penyakit-penyakit tertentu yang boleh memudaratkan.

Macam mana nak tahu tekanan darah kita rendah ke tak? Selalunya kita akan periksa tekanan darah kan. So, kalau salah satu bacaan bahagian atas (sistolik) kurang daripada 90 dan tekanan bawah (diastolic) kurang daripada 60 mmhg atau kedua-duanya kurang daripada angka tersebut, makan maks…

Bagaimana Cara Banyakkan Susu Badan Sampai Melimpah Ruah Meriahnya?

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh

Ada tak ibu-ibu di luar sana yang tengah susah hati sebab rasa macam susu badan tak cukup untuk anak sedangkan anak baru nak masuk 2 bulan.. Tak lama lagi dah nak naik kerja (bagi yang keje la)..Hurm...kalau boleh nak bagi ekslusif breast feeding la kan...


Sebenarnya, persediaan untuk menimang cahaya mata perlu seiring dengan keterujaan untuk memberi bayi anda menikmati susu badan yang sangat berkhasiat. Bukan sahaja memberi kebaikan kepada bayi bahkan juga kepada ibu sendiri.


Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.

Untuk memastikan si kecil benar-benar memperolehi segala kebaikan penyusuan susu ibu, anda digalakkan memberi susu ibu sepenuhnya secara ekslusif tanpa dicampur dengan makanan atau minuman lain sehingga bayi berusia 6 bulan.Kemudian diteruskan sehingga bayi mencapai 2 tahun.
Kebaikan Susu Ibu Untuk bayi: Susu ibu membekalkan nutrien yang terbaik untuk bayi andaIa mengandungi nutrien d…