Skip to main content

Pengaruh Pemakanan Terhadap Perkembangan Kanak-kanak

Sebagai ibu bapa, kita perlu ambil tahu tentang corak pemakanan anak- anak. Lebih-lebih lagi ketika umur mereka masih di alam kanak-kanak.


Kumpulan Penyelidikan Nutrisi Asia Tenggara (Seanuts) yang menjalankan kajian kesihatan dan pemakanan kanak-kanak di Indonesia, Thailand, Vietnam dan Malaysia telah menemukan bahawa status pemakanan  mempengaruhi tahap kecerdasan IQ dan prestasi kognitif mereka.


Ada dua keadaan yang kita kena lihat. Kekurangan nutrisi dan berlebihan nutrisi.

Jika anak kita kekurangan nutrisi, masalah seperti kekurangan berat badan, kurus dan ketinggian terbantut.


Sebaliknya jika nutrisi berlebihan pula akan mendatangkan masalah obesiti dan kebarangkalian menpunyai iQ yang rendah.


Kalau boleh, setiap hari kita pantau apa yang anak-anak makan disamping menyediakan hidangan yang berkhasiat mengikut keperluan peringkat tumbesaran.


Jangan pandang remeh masalah tak cukup nutrisi kerana ia turut menyumbang kepada pertumbuhan fizikal terbantut, perkembangan otak yang perlahan serta mengurangkan kekuatan sistem imun badan.
Setiap peringkat umur memerlukan jumlah  nutrisi dalam kadar tertentu untuk otak yang sihat dan aktif. Terdapat pelbagai khasiat penting yang boleh menyokong perkembangan otak dan proses tumbesaran mereka seperti protein, asid amino, DHA, magnesium, vitamin B dan kalsium.
Untuk memudahkan ibu bapa, Shaklee telah menyediakan Set Kesihatan Kanak-kanak untuk keperluan anak-anak .



1. Mealshakes
Memberi 24 jenis vitamin penting dari A ke Z mineral dan mineral surih. Kekurangan mineral akan memberi kesan kepada penyerapan vitamin yang menyebabkan enzim tidak aktif. Ia turut mengandungi lesitin soya yang bekerjasama dengan vitamin larut lemak.
Mealshakes juga kaya dengan protein dan tidak mengandungi laktosa. Ia penting dalam membantu membentuk kulit, kuku, rambut, organ, darah, dan sel-sel vaksin  serta meningkatkan imun anak-anak.



2. Vitalea For Children
Multivitamin khusus untuk si manja kita yang mengandungi 18 jenis vitamin dan mineral perlu. 100% adalah vitamin A, C, D & E serta kesemua 8 vitamin B. Selain tu ia juga membekalkan kalsium, magnesium, zink, copper dan pelbagai mineral lain.



3. Chewable Vitamin C

Vitamin c 100mg Shaklee membantu meningkatkan sistem imun dengan cara berikut:

-Menyokong sistem pertahanan antioksidan semula  jadi dalam tubuh.
-Membantu memelihara sel badan
-Membantu menjaga kesihatan tulang , gigi, gusi, mata, otot, dan salur darah.
-Sesuai untuk kanak-kanak atau yang mengalami kesukaran menelan tablet
-Rasa sitrus yang sedap



4. Omega Guard
Omega Guard Shaklee menyediakan 1000mg asid lemak omega 3 termasuk DHA dan EPA.
DHA penting untuk penghantaran isyarat - isyarat otak dan meningkatkan komunikasi antara sel-sel otak.

DHA & gabungan EPA telah terbukti memberi manfaat untuk sistem saraf dan fungsi mata.



Jadi, dapat diringkaskan bahawa Set Kesihatan Anak mengandungi

- Mealshakes / 544g ( RM113.80 )
- Vitalea for Children / 60 tablet ( RM111 )
- Chewable Vita- C / 90 tablet ( RM37.50 )
- Omega Guard /90 kapsul ( RM136 )

Jumlah harga adalah RM398.30

Jika anda mendaftar sebagai ahli terlebih dahulu, anda layak mendapat harga yang lebih istimewa.
Boleh hubungi Atiey untuk pertanyaan lebih lanjut.

 Free Consultation istimewa untuk customer Attiey…terima kasih!

Attiey : 0139218084

Comments

Popular posts from this blog

Tanda - tanda Jahitan Episiotomi Anda Terbuka dan Komplikasinya

Jahitan terbuka memang menakutkan. Bagi yang pernah mengalaminya mesti akan panik dan trauma. Ini biasa berlaku kepada yang baru pertama kali bergelar ibu.


Sebenarnya episiotomi dan ceasarean adalah dua jenis luka yang memerlukan penjagaan sepanjang waktu. Tempoh yang memberi risiko untuk jahitan itu terbuka adalah dalam dua minggu selepas bersalin dan ianya hanya jika tidak dijaga dengan teliti.


Menurut Pakar Perunding O&G dari Pusat Bersalin Barakah, Bandar Puteri Klang, Dr Khairiah Seman menyatakan bahawa kebanyakan kes jahitan terbuka adalah disebabkan jangkitan kuman pada luka bersalin.


Tanda-tanda Jahitan Terbuka

Ibu akan berasa sakit yang amat atau melebihi dua hingga tiga hari. Seingat Atiey, sakit akibat episiotomi hanyalah sekitar 2  hari sahaja. Jika kesakitan tu berlarutan, mungkin jangkitan kuman dah berlaku. Jumpa doktor segera untuk pastikan adakah jahitan tu dah terbuka atau sebaliknya.

Sekiranya ada tanda-tanda seperti bengkak, merah, bernanah atau keluar apa saja…

Cara Makan Sustained Release Vitamin C Yang Betul dan Selamat Supaya Lebih Berkesan

Berapa biji sepatutnya pengambilan vitamin c kita setiap hari? Pernah tahu tak atau cukup sekadar makan sebiji oren sehari je?

Kalau ikut saranan dari FDA, kita memerlukan 75mg vitamin c setiap hari untuk mantain kesihatan.

Bagaimana nak dapatkan bekalan vitamin c yang optimum? Kalau nak tahu, vitamin c ni sensitif pada suhu panas tau. Buah yang duk ada kat pokok dengan buah yang kita dah petik tu pun dah berbeza kandungan vitamin c nya. Sangat sensitiflah.

Sebab tu saya suka untuk syorkan supaya kita amalkan Sustained Release Vita-C Plus ni.

Sebotol mengandungi 180 tablet.
Satu tablet pula mengandungi lebih kurang 1000mg dan berat satu tablet adalah 992mg.


Tadi kata FDA sarankan ambik cuma 75mg. Tapi ni dah sampai 1000mg satu tablet. Tak lebih ke?


Ok, sebenarnya dalam satu tablet tu Absorbic Acid hanyalah 500mg manakala selebihnya adalah Bioflavonoid untuk penyerapan yang lebih berkesan.


Tapi 500 mg masih banyak kan.


Vitamin C Shaklee ni diformulasikan dengan teknologi pe;epasan sec…

Air Kencing Berbuih? Ketahui Cara Kawal Protein Dalam Urin

Assala,mualaikum

Hari ni dah berapa kali u'olls buang air kecil? Pastikan minum air masak secukupnya untuk melancarkan proses pembuangan air kecil tau.

Apasal tanya pasal air kecil pulak ni kan..

Sebelum terhasilnya air kencing (atau air kecil), dah jadi tugas buah pinggang kita untuk menapis cairan tubuh dan nutrisi termasuk protein sama ada untuk dikeluarkan melalui urin atau disimpan.

Umumnya, molekul protein adalah lebih besar namun adalah normal jika sesekali terdapat dalam urin kita.

Namun, sekiranya berlebihan ia adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan pada ginjal/saluran tertentu. Apabila terjadinya perkara ini, langkah seterusnya perlu diambil iaitu dapatkan rawatan.

Bagaimana nak tahu sama ada protein dalam urin kita tu normal atau berlebihan?

Pernah dengar air kencing berbuih? Ya, itu adalah antara petanda bahawa terdapatnya protein yang berlebihan dalam urin anda.

Apa penyebabnya?
-Masalah berkaitan  buah pinggang
-Diabetes
-Hipertensi
-Masalah jantung yang…

Bagaimana Cara Mengatasi Masalah Mudah Pening dan Mudah Pitam Tanpa Perlu Makan Hati Lembu ?

Pernah tak rasa macam nak pitam atau pun pening bila nak bangun lepas duduk lama sangat. Kadang-kadang bila tundukkan kepala dan angkat dengan cepat?


Agak-agakla kan....kenapa jadi camtu ek? Rasa cam gelap mata sekejap.. Ada kaiatan dengan masalah kesihatan ke?


Biasanya bila jadi camtu, rata-rata kita anggap tu benda biasa je dan selalunya takkan berpanjangan. Betul tak? Tapi, sebenarnya kita kena tahu bahawa perkara yang kita anggap biasa tu boleh mengundang risiko di luar jangkaan.

Ini kerana ia sebenarnya  menandakan tekanan darah ketika itu adalah rendah. Jika kita mengalami tekanan darah rendah, ia menandakan bahawa anda mungkin menghidap penyakit-penyakit tertentu yang boleh memudaratkan.

Macam mana nak tahu tekanan darah kita rendah ke tak? Selalunya kita akan periksa tekanan darah kan. So, kalau salah satu bacaan bahagian atas (sistolik) kurang daripada 90 dan tekanan bawah (diastolic) kurang daripada 60 mmhg atau kedua-duanya kurang daripada angka tersebut, makan maks…

Bagaimana Cara Banyakkan Susu Badan Sampai Melimpah Ruah Meriahnya?

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh

Ada tak ibu-ibu di luar sana yang tengah susah hati sebab rasa macam susu badan tak cukup untuk anak sedangkan anak baru nak masuk 2 bulan.. Tak lama lagi dah nak naik kerja (bagi yang keje la)..Hurm...kalau boleh nak bagi ekslusif breast feeding la kan...


Sebenarnya, persediaan untuk menimang cahaya mata perlu seiring dengan keterujaan untuk memberi bayi anda menikmati susu badan yang sangat berkhasiat. Bukan sahaja memberi kebaikan kepada bayi bahkan juga kepada ibu sendiri.


Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.

Untuk memastikan si kecil benar-benar memperolehi segala kebaikan penyusuan susu ibu, anda digalakkan memberi susu ibu sepenuhnya secara ekslusif tanpa dicampur dengan makanan atau minuman lain sehingga bayi berusia 6 bulan.Kemudian diteruskan sehingga bayi mencapai 2 tahun.
Kebaikan Susu Ibu Untuk bayi: Susu ibu membekalkan nutrien yang terbaik untuk bayi andaIa mengandungi nutrien d…