Skip to main content

Cari Apa Bila Migrain?

Assalamualaikum.
Sebetulnya atiey tak ada pengalaman kena migrain. Sakit kepala berdenyut-denyut sampai kena tidur tu adalah. Tupun sebab tak cukup tidur. Cuma atiey pernah tengok kawan dan kakak yang kena migrain ni.

Masa tu sape yang alami migrain ni nampak macam teruk sangat sakitnya. Baring je tidur sampai takleh buat apa-apa. Asyik pegang kepala dan mydah marah.

Migraine ni berpunca daripada stress dan tekanan melampau. Mungkin masa atiey tengok kawan dulu tu, dia stress dengan study. It's okay. Boleh faham.

Bila dah start keje, jangan ingat migraine boleh hilang. Menghadap bos dan tekanan tempat kerja boleh menambahkan kekerapan nak kena migraine ni.

Selain stress, makanan pun ada kaitan dengan masalah migraine rupanya termasuklah;

-  makan makanan mengandungi Tyramine macam keju
- penggunaan MSG dalam masakan
- Bau asap rokok dan bunyi bising
- Gemarkan minuman berkaffein
- Tekanan
- Tidur yang tak berkualiti dan tak cukup tidur
- perut kosong terlalu lama

Cuba check, ada tak buat benda-benda ni  ? Jangan biarkan tau. Kena kawal dan cari alternatif.
Biasanya pilihan pertama orang akan buat adalah telan panadol. Mula-mula dos rendah. Tapi bila lama-kelamaan, badan dah lali dan terpaksa ambik dos tinggi. Bahaya tuh.

Atiey nak bagi pilihan lain yang lebih selamat. Tahu tak Vitamin B-Complex ni anti-stress? 

Maknanya dia bagus untuk memastikan kesihatan fungsi saraf, sakit kepala, tekanan, kemurungan dan masalah susah tidur.

Atiey sendiri alami masalah susah nak tidur dan sakit kepala yang bedenyut-denyut tapi belum sampai tahap migraine. Bila rasa kepala berat, badan letih memang terus je telan B-Complex ni. Kurang sejam, kepala dah ok.

Kenapa cepat?


Vitamin B-Complex ni vitamin larut air.  Dalamnya ada beberapa gabungan daripada:

- B1 (thiamin)
- B2 (riboflavin)
- B3 (niacin)
- B5
- B6 (pridoxine)
- B12 (cobalamine)
- Folic Asid
- Panthothenic Acid
- Biotin

Selain cegah stress, ia juga mencegah anemia dan baik untuk mata.

Apa Manfaat B-Complex Shaklee??


Membantu untuk mengekalkan tisu otak yang sihat, saraf, kulit, mata, rambut, hati dan mulut serta otot di saluran usus gastro.

Membantu proses penghadaman , menukar lemak, karbohidrat dan protin kepada tenaga dan sekaligus mengurangkan masalah keletihan.

Apabila diamvil oleh ibu hamil, menggalakkan tumbesaran yang sihat dan normal bagi bayi dan kanak-kanak. Ia membantu pembinaan DNA dan sel-sel baru serta mengurangkan risiko kecacatan otak atau tulang belakang.

Membaiki masalah kulit kepala, kelemumur, rambut gugur, beruban dan mengekalkan kesihatan rambut.

Membantu pembentukan sel darab merah yang sihat dan antibodi . Ia juga merangsang pengiran darah dalam tubuh, merendahkan paras sistin untuk kesihatan kardiovaskular, mencegah anemia dan sangat bagus diambil oleh ibu hamil.

Meredakan senggugut, PMS, meredakan kerisauan, keresahan dan madalah penghadaman terutama anda yang mengambil ubat hormon dan ubat tahan sakit.

Atiey rasa kebergantungan terhadap panadol dah hampir tiada sejak atiey kenal B-Complex Shaklee ni. InshaaAllah kalau anda cuba takkan rugi.

Jagalah kesihatan tubuh kita ni sebab dah tak ada gantinya kalau dah rosak. Dengan badan yang sihat, banyak ibadah dan  kebaikan yang boleh kita buat.

Jika ada persoalan atau pesanan, hubungi atiey (013-9218084) atau email ke attieymohamad@gmail.com.

Comments

Popular posts from this blog

Tanda - tanda Jahitan Episiotomi Anda Terbuka dan Komplikasinya

Jahitan terbuka memang menakutkan. Bagi yang pernah mengalaminya mesti akan panik dan trauma. Ini biasa berlaku kepada yang baru pertama kali bergelar ibu.


Sebenarnya episiotomi dan ceasarean adalah dua jenis luka yang memerlukan penjagaan sepanjang waktu. Tempoh yang memberi risiko untuk jahitan itu terbuka adalah dalam dua minggu selepas bersalin dan ianya hanya jika tidak dijaga dengan teliti.


Menurut Pakar Perunding O&G dari Pusat Bersalin Barakah, Bandar Puteri Klang, Dr Khairiah Seman menyatakan bahawa kebanyakan kes jahitan terbuka adalah disebabkan jangkitan kuman pada luka bersalin.


Tanda-tanda Jahitan Terbuka

Ibu akan berasa sakit yang amat atau melebihi dua hingga tiga hari. Seingat Atiey, sakit akibat episiotomi hanyalah sekitar 2  hari sahaja. Jika kesakitan tu berlarutan, mungkin jangkitan kuman dah berlaku. Jumpa doktor segera untuk pastikan adakah jahitan tu dah terbuka atau sebaliknya.

Sekiranya ada tanda-tanda seperti bengkak, merah, bernanah atau keluar apa saja…

Cara Makan Sustained Release Vitamin C Yang Betul dan Selamat Supaya Lebih Berkesan

Berapa biji sepatutnya pengambilan vitamin c kita setiap hari? Pernah tahu tak atau cukup sekadar makan sebiji oren sehari je?

Kalau ikut saranan dari FDA, kita memerlukan 75mg vitamin c setiap hari untuk mantain kesihatan.

Bagaimana nak dapatkan bekalan vitamin c yang optimum? Kalau nak tahu, vitamin c ni sensitif pada suhu panas tau. Buah yang duk ada kat pokok dengan buah yang kita dah petik tu pun dah berbeza kandungan vitamin c nya. Sangat sensitiflah.

Sebab tu saya suka untuk syorkan supaya kita amalkan Sustained Release Vita-C Plus ni.

Sebotol mengandungi 180 tablet.
Satu tablet pula mengandungi lebih kurang 1000mg dan berat satu tablet adalah 992mg.


Tadi kata FDA sarankan ambik cuma 75mg. Tapi ni dah sampai 1000mg satu tablet. Tak lebih ke?


Ok, sebenarnya dalam satu tablet tu Absorbic Acid hanyalah 500mg manakala selebihnya adalah Bioflavonoid untuk penyerapan yang lebih berkesan.


Tapi 500 mg masih banyak kan.


Vitamin C Shaklee ni diformulasikan dengan teknologi pe;epasan sec…

Air Kencing Berbuih? Ketahui Cara Kawal Protein Dalam Urin

Assala,mualaikum

Hari ni dah berapa kali u'olls buang air kecil? Pastikan minum air masak secukupnya untuk melancarkan proses pembuangan air kecil tau.

Apasal tanya pasal air kecil pulak ni kan..

Sebelum terhasilnya air kencing (atau air kecil), dah jadi tugas buah pinggang kita untuk menapis cairan tubuh dan nutrisi termasuk protein sama ada untuk dikeluarkan melalui urin atau disimpan.

Umumnya, molekul protein adalah lebih besar namun adalah normal jika sesekali terdapat dalam urin kita.

Namun, sekiranya berlebihan ia adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan pada ginjal/saluran tertentu. Apabila terjadinya perkara ini, langkah seterusnya perlu diambil iaitu dapatkan rawatan.

Bagaimana nak tahu sama ada protein dalam urin kita tu normal atau berlebihan?

Pernah dengar air kencing berbuih? Ya, itu adalah antara petanda bahawa terdapatnya protein yang berlebihan dalam urin anda.

Apa penyebabnya?
-Masalah berkaitan  buah pinggang
-Diabetes
-Hipertensi
-Masalah jantung yang…

Bagaimana Cara Mengatasi Masalah Mudah Pening dan Mudah Pitam Tanpa Perlu Makan Hati Lembu ?

Pernah tak rasa macam nak pitam atau pun pening bila nak bangun lepas duduk lama sangat. Kadang-kadang bila tundukkan kepala dan angkat dengan cepat?


Agak-agakla kan....kenapa jadi camtu ek? Rasa cam gelap mata sekejap.. Ada kaiatan dengan masalah kesihatan ke?


Biasanya bila jadi camtu, rata-rata kita anggap tu benda biasa je dan selalunya takkan berpanjangan. Betul tak? Tapi, sebenarnya kita kena tahu bahawa perkara yang kita anggap biasa tu boleh mengundang risiko di luar jangkaan.

Ini kerana ia sebenarnya  menandakan tekanan darah ketika itu adalah rendah. Jika kita mengalami tekanan darah rendah, ia menandakan bahawa anda mungkin menghidap penyakit-penyakit tertentu yang boleh memudaratkan.

Macam mana nak tahu tekanan darah kita rendah ke tak? Selalunya kita akan periksa tekanan darah kan. So, kalau salah satu bacaan bahagian atas (sistolik) kurang daripada 90 dan tekanan bawah (diastolic) kurang daripada 60 mmhg atau kedua-duanya kurang daripada angka tersebut, makan maks…

Bagaimana Cara Banyakkan Susu Badan Sampai Melimpah Ruah Meriahnya?

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh

Ada tak ibu-ibu di luar sana yang tengah susah hati sebab rasa macam susu badan tak cukup untuk anak sedangkan anak baru nak masuk 2 bulan.. Tak lama lagi dah nak naik kerja (bagi yang keje la)..Hurm...kalau boleh nak bagi ekslusif breast feeding la kan...


Sebenarnya, persediaan untuk menimang cahaya mata perlu seiring dengan keterujaan untuk memberi bayi anda menikmati susu badan yang sangat berkhasiat. Bukan sahaja memberi kebaikan kepada bayi bahkan juga kepada ibu sendiri.


Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.

Untuk memastikan si kecil benar-benar memperolehi segala kebaikan penyusuan susu ibu, anda digalakkan memberi susu ibu sepenuhnya secara ekslusif tanpa dicampur dengan makanan atau minuman lain sehingga bayi berusia 6 bulan.Kemudian diteruskan sehingga bayi mencapai 2 tahun.
Kebaikan Susu Ibu Untuk bayi: Susu ibu membekalkan nutrien yang terbaik untuk bayi andaIa mengandungi nutrien d…