Skip to main content

Makanan Tambahan Yang Perlu Diamalkan Sepanjang Tempoh Hamil

Ibu mengandung disarankan untuk mengambil vitamin pranatal.Bukanlah kerana ibu tu tak sihat tapi atas beberapa sebab demi kepentingan bayi yang dikandung seperti untuk membantu mengurangkan risiko kecacatan ketika hamil.

Selain tu ia sebagai usaha untuk membantu mengurangkan kelahiran pramatang dan bayi yang kekurangan berat ketika lahir. Semestinya kita taknak benda-benda camni berlaku.

Bagi atiey, vitamin pra natal ni atiey ambik untuk mendapat tenaga sepanjang tempoh kehamilan sekaligus mengurangkan risiko kekurangan nutrisi tamabahna bila datang loya, muntah dan tak ada selera makan  pada trimester pertama tu.

Namun kena ingat juga, pokok pangkalnya memang ibu hamil wajib ambil mekanan berkhasiat dan seimbang. jangan makan vitamin tapi makanna rapu pun masuk sama. Kalau boleh sepanjang 9 bulan tu, hentikan terus semua makanan ringan.


Antara supplemen yang perlu diamalkan semasa hamil adalah:

Iron
Atiey ambik untuk pembentukan sel darah merah yang bawa oksigen ke seluruh badan. Kalau boleh taknaklah result henoglobin tu bawah dari yang sepatutnya.

Folic Asid
Penting tau untuk perkembangan fizikal dan saraf bayi di awal kehamilan. Sebolehnya, masa sedang merancang tu pun dah boleh start amalkan folic acis ni.

Kalsium
Atiey takut gigi reput. Sakit pinggang dan kejang kaki jadi mimpi ngeri. haha. So, untuk sokong kesihatan tulang, gigi dan gusi atiey pastikan takkan skip sumber kalsium. Masa hamil kita perlukan 1000mg kalsium sehari tau.

Omega 3
Amalkan pengambilan Omega 3 untuk perkembangan otak, sistem saraf dan pemglihatan yang baik. Bukan untuk ibu je tapi juga manfaat kepada bayi dalam kandungan. lagipun ikan adalah sumber omega yang terbaik terutamanya  ikan salmon. Tapi, hati-hati pilih sumber Omega 3 ni sebab ikan laut dalam ada yang dicemari oleh merkuri.


Mana nak dapat semua sumber yang atiey sebut tu?

Senang je. Atiey amalkan Vitamin-vitamin Shaklee seperti:

  1. Vita-Lea ; 
  2. B Complex
  3. Ostematrix
  4. Omega Guard
Ok, sekarang dah tahu apa yang atiey amalkan. Jadi satu pesanan atiey untuk ibu-ibu hamil di luar sana. Kalau nak beli supplemen Shaklee, jangan sesekali beli di laman-laman web yang menawarkan harga rendah dari nilai pasaran. Bukan sebab nak suruh beli dengan atiey semata-mata tapi risau takut-takut tak dibimbing cara pengambilannya. Risau kot-kot dah dekat nak ke tarikh luput pun ye jugak.

Nanti siapa yang rugi? Jadi pembeli dan pengguna yang bijak tau.


Consultation istimewa untuk customer Attiey…terima kasih!
Attiey Call/Whatsapps/Sms; 0139218084

Comments

Popular posts from this blog

Tanda - tanda Jahitan Episiotomi Anda Terbuka dan Komplikasinya

Jahitan terbuka memang menakutkan. Bagi yang pernah mengalaminya mesti akan panik dan trauma. Ini biasa berlaku kepada yang baru pertama kali bergelar ibu.


Sebenarnya episiotomi dan ceasarean adalah dua jenis luka yang memerlukan penjagaan sepanjang waktu. Tempoh yang memberi risiko untuk jahitan itu terbuka adalah dalam dua minggu selepas bersalin dan ianya hanya jika tidak dijaga dengan teliti.


Menurut Pakar Perunding O&G dari Pusat Bersalin Barakah, Bandar Puteri Klang, Dr Khairiah Seman menyatakan bahawa kebanyakan kes jahitan terbuka adalah disebabkan jangkitan kuman pada luka bersalin.


Tanda-tanda Jahitan Terbuka

Ibu akan berasa sakit yang amat atau melebihi dua hingga tiga hari. Seingat Atiey, sakit akibat episiotomi hanyalah sekitar 2  hari sahaja. Jika kesakitan tu berlarutan, mungkin jangkitan kuman dah berlaku. Jumpa doktor segera untuk pastikan adakah jahitan tu dah terbuka atau sebaliknya.

Sekiranya ada tanda-tanda seperti bengkak, merah, bernanah atau keluar apa saja…

Cara Makan Sustained Release Vitamin C Yang Betul dan Selamat Supaya Lebih Berkesan

Berapa biji sepatutnya pengambilan vitamin c kita setiap hari? Pernah tahu tak atau cukup sekadar makan sebiji oren sehari je?

Kalau ikut saranan dari FDA, kita memerlukan 75mg vitamin c setiap hari untuk mantain kesihatan.

Bagaimana nak dapatkan bekalan vitamin c yang optimum? Kalau nak tahu, vitamin c ni sensitif pada suhu panas tau. Buah yang duk ada kat pokok dengan buah yang kita dah petik tu pun dah berbeza kandungan vitamin c nya. Sangat sensitiflah.

Sebab tu saya suka untuk syorkan supaya kita amalkan Sustained Release Vita-C Plus ni.

Sebotol mengandungi 180 tablet.
Satu tablet pula mengandungi lebih kurang 1000mg dan berat satu tablet adalah 992mg.


Tadi kata FDA sarankan ambik cuma 75mg. Tapi ni dah sampai 1000mg satu tablet. Tak lebih ke?


Ok, sebenarnya dalam satu tablet tu Absorbic Acid hanyalah 500mg manakala selebihnya adalah Bioflavonoid untuk penyerapan yang lebih berkesan.


Tapi 500 mg masih banyak kan.


Vitamin C Shaklee ni diformulasikan dengan teknologi pe;epasan sec…

Air Kencing Berbuih? Ketahui Cara Kawal Protein Dalam Urin

Assala,mualaikum

Hari ni dah berapa kali u'olls buang air kecil? Pastikan minum air masak secukupnya untuk melancarkan proses pembuangan air kecil tau.

Apasal tanya pasal air kecil pulak ni kan..

Sebelum terhasilnya air kencing (atau air kecil), dah jadi tugas buah pinggang kita untuk menapis cairan tubuh dan nutrisi termasuk protein sama ada untuk dikeluarkan melalui urin atau disimpan.

Umumnya, molekul protein adalah lebih besar namun adalah normal jika sesekali terdapat dalam urin kita.

Namun, sekiranya berlebihan ia adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan pada ginjal/saluran tertentu. Apabila terjadinya perkara ini, langkah seterusnya perlu diambil iaitu dapatkan rawatan.

Bagaimana nak tahu sama ada protein dalam urin kita tu normal atau berlebihan?

Pernah dengar air kencing berbuih? Ya, itu adalah antara petanda bahawa terdapatnya protein yang berlebihan dalam urin anda.

Apa penyebabnya?
-Masalah berkaitan  buah pinggang
-Diabetes
-Hipertensi
-Masalah jantung yang…

Bagaimana Cara Mengatasi Masalah Mudah Pening dan Mudah Pitam Tanpa Perlu Makan Hati Lembu ?

Pernah tak rasa macam nak pitam atau pun pening bila nak bangun lepas duduk lama sangat. Kadang-kadang bila tundukkan kepala dan angkat dengan cepat?


Agak-agakla kan....kenapa jadi camtu ek? Rasa cam gelap mata sekejap.. Ada kaiatan dengan masalah kesihatan ke?


Biasanya bila jadi camtu, rata-rata kita anggap tu benda biasa je dan selalunya takkan berpanjangan. Betul tak? Tapi, sebenarnya kita kena tahu bahawa perkara yang kita anggap biasa tu boleh mengundang risiko di luar jangkaan.

Ini kerana ia sebenarnya  menandakan tekanan darah ketika itu adalah rendah. Jika kita mengalami tekanan darah rendah, ia menandakan bahawa anda mungkin menghidap penyakit-penyakit tertentu yang boleh memudaratkan.

Macam mana nak tahu tekanan darah kita rendah ke tak? Selalunya kita akan periksa tekanan darah kan. So, kalau salah satu bacaan bahagian atas (sistolik) kurang daripada 90 dan tekanan bawah (diastolic) kurang daripada 60 mmhg atau kedua-duanya kurang daripada angka tersebut, makan maks…

Bagaimana Cara Banyakkan Susu Badan Sampai Melimpah Ruah Meriahnya?

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh

Ada tak ibu-ibu di luar sana yang tengah susah hati sebab rasa macam susu badan tak cukup untuk anak sedangkan anak baru nak masuk 2 bulan.. Tak lama lagi dah nak naik kerja (bagi yang keje la)..Hurm...kalau boleh nak bagi ekslusif breast feeding la kan...


Sebenarnya, persediaan untuk menimang cahaya mata perlu seiring dengan keterujaan untuk memberi bayi anda menikmati susu badan yang sangat berkhasiat. Bukan sahaja memberi kebaikan kepada bayi bahkan juga kepada ibu sendiri.


Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.

Untuk memastikan si kecil benar-benar memperolehi segala kebaikan penyusuan susu ibu, anda digalakkan memberi susu ibu sepenuhnya secara ekslusif tanpa dicampur dengan makanan atau minuman lain sehingga bayi berusia 6 bulan.Kemudian diteruskan sehingga bayi mencapai 2 tahun.
Kebaikan Susu Ibu Untuk bayi: Susu ibu membekalkan nutrien yang terbaik untuk bayi andaIa mengandungi nutrien d…