Blog Archive

July 28, 2016

MLM versus Piramid (Part 1)

Assalamualaikum. Minggu ni hangat tentang isu MLM. Yelah, MLM takkan pernah surut isunya. Tapi tahu tak beza antara MLM dan Sistem Piramid?



MLM VS PIRAMID
Bahagian 1

Saya terpanggil utk beri sedikit pandangan memandangkn masih ada rakyat malaysia yg kurang jelas atau tidak serik dgn pelbagai skim cepat kaya.

Ramai yg masih 'confused' antara MLM sebenar dgn 'disguised' MLM yg menggunakan lesen AJL(akta jualan langsung) tp modus operandi adalah piramid atau binari.

MLM bermula di sekitar awal 70an menjadi rancak pd 80an dan 90an..demi mengawal industri ini kerajaan telah meluluskn akta AJL 1993.

Beratus2 syarikat mjual product dan peluang ...sya mula terlibat pd 1989..sehingga pd lewat 1990an sya di jemput oleh Kementerian Perdangangan Dlm Negri dan Hal Ehwal Pengguna menjadi penceramah dlm usaha memberi penerangan pd pengguna di seluruh semenanjung.

Ramai yg masih berpendapat bahawa kite kena jd 001 bru kaya..itu benar jika skim piramid.

Klu genuine MLM peluang utk bjaya dan kaya adalah sama...'ground level opportunity' dan ganjaran di bri pd yg lebih berusaha.

"Mengkayakn org atas" jga pandangan yg silap.
Klu kite bli apa2 brg sekali pun akn ada untung bg setiap peringkat..peruncit,pengedar daerah,negeri dan pengimpot.Jika kite tak nk bg untung pd org lain kite di sarankn import terus dari pengilang.Ini mustahil berlaku.

Dlm sistem MLM semua pengedar dpt harga trus dari syarikat dan mereka mendapat komisen atas usaha mereka menjual dari jualan peribadi atau network.Mereka mesti melatih dan memberi morivasi pd ahli serta membimbing mereka ke arah matlamat yg ingin di capai.Oleh itu mereka di bayar atas usaha ini bukan goyang kaki dpt duit.

Nape masih ramai yg terjebak dlm pelbagai skim yg menggunakn barangan spt emas,ikan arowana,burung walit;rumpai laut,lembu,top up dsb..???
Yg penting dlm skim cpt kaya adalah sistem atau plan yg menjanjikn 'bulan dan bintang'..product hanya syarat je.

Antara jwpanya adalah:

1)sikap tamak nk cepat kaya
2)tak serik wpun baru kena tipu
3)faktor percaya rakan baik dan sdramara
4)terpegun dgn kilauan kejayaan yg pantas
Rmh besar dan keta mewah
5)malas membaca dan mengkaji
6)nak senang dan tak mahu berusaha
7)anda tambah le sendiri..

Mengikut pegawai kementerian bila syarikat bungkus hanya 1% je dpt di recover ...dan org yg sama akn set up syarikat bru utk trus menggoda rakyat malaysia yg dahagakn kjayaan.

Oleh sebab itu pemilihan syarikat yg TEPAT lebih penting dari usaha itu sendiri...

Next topic..mengenali ciri2 skim piramid dan asas kriteria memilih sebuah syarikat yg mampan utk kite ceburi.
Perkongsian dari sini

Free Consultation istimewa untuk customer Attiey…terima kasih!
Attiey Call/Whatsapps/Sms; 0139218084

No comments:

Post a Comment

Featured Post

Bagaimana Nak Cepat Sembuh Selepas Bersalin?

Hai mommies semua. Assalamualaikum. Tengah menghitung hari turun tanda untuk bersalin ke? Dah siap segala keperluan pakaian baby dan...