Skip to main content

5 Faedah Urutan Selepas Bersalin

Assalamualaikum

Bercerita tentang urutan, boleh bayangkan macam mane segar dan ringannya rasa badan sebaik sahaja selesai sesuatu sesi tersebut. Anda pernah berurut atau baru terfikir nak mencuba urutan?

Bila kita sebut mengenai berurut ni, mereka yang sinonim dengannya adalah ibu yang baru sahaja melahirkan. Tapi mengapa ya? Penting sangat ke berurut selepas melahirkan?


Attiey nak cerita pengalaman attiey sikit. Waktu kelahiran anak yang pertama iaitu Raisha, attiey menghadapi masalah nak dapatkan orang yang tahu mengurut ibu selepas bersalin. Yang ada pun, tak dapat beri komitmen sebab ada hal sikit masa tu. Boleh katanya tapi ikut masa acik tu lapang bukan ikut hari yang kita perlukan. Jadi, daripada tak uirut langsung, bolehkan ajela walaupun tak ikut keperluan.


Hari pertama selepas bersalin, attiey belum diurut sehingga masuk hari kelima. Muda, muda jugak tapi urat ni bukan boleh buat main-mainj tau. Satu pagi attiey menggigil dan demam. Sejuk tak jugak tapi menggigilnya lebih. Macam nak kena bentan. Apa lagi, terus bakar tunggu sendiri, bertungku sikit-sikit. Sakit kepala, pening kepala, sakit tubuh semua ada. Lenguh badan tok sah cakap. Rasa berat sangat tubuh ni.

Bayangkan hari kelima baru diurut. Lepas tu selang selilah ikut kelapangan kan. Tapi, itulah ujian anak pertama agaknya.

Persediaan bila anak kedua iaitu Adib, attiey taknak lagi alami benda yang sama. Serik ok. Bentan ni bahaya. Demam waktu berpantang sangat menyeksakan. Nak susukan bayi lagi, kita tak larat semua. Tak mo dah.

Attiey mulakan dengan pengambilan Ostematrix sepanjang kehamilan kerana nak menghindari kejang kaki atau cramp. Memang beza sangat ketara bila hanya alami 3 kali sahaja kejang sepanjang hamil dan itupun sebab masa tu  sebelum kenal ostematrix. Walaupun hanya dengan ostematrix, attiey masih gagah jalan kaki keliling ZOO Negara tu tau. Suami dah risau. kang terbersalin kat situ kan. Tapi, alhamdulillah. Ostematrix bukan sekadar kalsium kan..pinggang pun tak sakit.

Selepas kelahiran Adib, hari pertama dan kedua attiey masih di hospital. Hari ketiga baru attiey mula berurut dan diulang hingga hari ketiga. Termasuk bengkung dan pilis. Hari ketiga bengkung kena guna "extention" tapi hari ketiga tak perlu dah.

Walaupun baru 2 kelahiran attiey boleh rasa beza sangta situasinya. Memang perlu sangat berurut ni ;

  1. Untuk melancarkan perjalanan darah dalam tubuh
  2. Mengeluarkan darah kotor
  3. Keluarkan angin dalam tubuh
  4. Mengecutkan rahim
  5. Menyegarkan badan
Kelahiran kedua ni, attiey bebas dari pening dan sakit kepala, badan rasa ringan dan darah nifas lebih cepat kering.

Antara yang membantu proses penyembuhan adalah
  1. B-Complex yang membantu beri tenaga segera serta megelakkan rasa stress.
  2. Vitamin C yang membantu penyembuhan serta meningkatkan imun badan.
  3. Vitalea sebagai multivitamin yang membekalkan pelbagai mineral
  4. Zinc yang membantu luka cepat sembuh.
Mak sampai boleh tegur attiey katanya tak nampak macam orang dalam pantang sebab tak terbaring nak tidur  pun. kalau kelahiran pertama dulu, kerja attiey tidur je. Memang perlukan rehat lebih sebab rasa berat tubuh. Belakang tak lenguh-lenguh pun. 

Berurutlah jika ada peluang dan usahakan dengan orang yang berpengalaman. Kalau anda nak cuba supplemen yang attiey amalkan iaitu Set Berpantang Shaklee, boleh hubungi attiey . Nanti attiey guide cara makan yang betul.

Harga Runcit
  1. B-Complex /120 biji = RM53.80
  2. Vitamin C/ 180 biji= RM92.50
  3. Vitalea/120 biji= RM88.80
  4. Zinc Complex/120 biji =RM33.80
Jumlah kesemua sekali adalah cuma RM268.90 namun jika anda mahukan harga yang lebih istimewa, hubungi attiey ok. InshaaAllah attiey akan beri yang terbaik.


FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
 Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

 *Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

Comments

Popular posts from this blog

Tanda - tanda Jahitan Episiotomi Anda Terbuka dan Komplikasinya

Jahitan terbuka memang menakutkan. Bagi yang pernah mengalaminya mesti akan panik dan trauma. Ini biasa berlaku kepada yang baru pertama kali bergelar ibu.


Sebenarnya episiotomi dan ceasarean adalah dua jenis luka yang memerlukan penjagaan sepanjang waktu. Tempoh yang memberi risiko untuk jahitan itu terbuka adalah dalam dua minggu selepas bersalin dan ianya hanya jika tidak dijaga dengan teliti.


Menurut Pakar Perunding O&G dari Pusat Bersalin Barakah, Bandar Puteri Klang, Dr Khairiah Seman menyatakan bahawa kebanyakan kes jahitan terbuka adalah disebabkan jangkitan kuman pada luka bersalin.


Tanda-tanda Jahitan Terbuka

Ibu akan berasa sakit yang amat atau melebihi dua hingga tiga hari. Seingat Atiey, sakit akibat episiotomi hanyalah sekitar 2  hari sahaja. Jika kesakitan tu berlarutan, mungkin jangkitan kuman dah berlaku. Jumpa doktor segera untuk pastikan adakah jahitan tu dah terbuka atau sebaliknya.

Sekiranya ada tanda-tanda seperti bengkak, merah, bernanah atau keluar apa saja…

Cara Makan Sustained Release Vitamin C Yang Betul dan Selamat Supaya Lebih Berkesan

Berapa biji sepatutnya pengambilan vitamin c kita setiap hari? Pernah tahu tak atau cukup sekadar makan sebiji oren sehari je?

Kalau ikut saranan dari FDA, kita memerlukan 75mg vitamin c setiap hari untuk mantain kesihatan.

Bagaimana nak dapatkan bekalan vitamin c yang optimum? Kalau nak tahu, vitamin c ni sensitif pada suhu panas tau. Buah yang duk ada kat pokok dengan buah yang kita dah petik tu pun dah berbeza kandungan vitamin c nya. Sangat sensitiflah.

Sebab tu saya suka untuk syorkan supaya kita amalkan Sustained Release Vita-C Plus ni.

Sebotol mengandungi 180 tablet.
Satu tablet pula mengandungi lebih kurang 1000mg dan berat satu tablet adalah 992mg.


Tadi kata FDA sarankan ambik cuma 75mg. Tapi ni dah sampai 1000mg satu tablet. Tak lebih ke?


Ok, sebenarnya dalam satu tablet tu Absorbic Acid hanyalah 500mg manakala selebihnya adalah Bioflavonoid untuk penyerapan yang lebih berkesan.


Tapi 500 mg masih banyak kan.


Vitamin C Shaklee ni diformulasikan dengan teknologi pe;epasan sec…

Air Kencing Berbuih? Ketahui Cara Kawal Protein Dalam Urin

Assala,mualaikum

Hari ni dah berapa kali u'olls buang air kecil? Pastikan minum air masak secukupnya untuk melancarkan proses pembuangan air kecil tau.

Apasal tanya pasal air kecil pulak ni kan..

Sebelum terhasilnya air kencing (atau air kecil), dah jadi tugas buah pinggang kita untuk menapis cairan tubuh dan nutrisi termasuk protein sama ada untuk dikeluarkan melalui urin atau disimpan.

Umumnya, molekul protein adalah lebih besar namun adalah normal jika sesekali terdapat dalam urin kita.

Namun, sekiranya berlebihan ia adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan pada ginjal/saluran tertentu. Apabila terjadinya perkara ini, langkah seterusnya perlu diambil iaitu dapatkan rawatan.

Bagaimana nak tahu sama ada protein dalam urin kita tu normal atau berlebihan?

Pernah dengar air kencing berbuih? Ya, itu adalah antara petanda bahawa terdapatnya protein yang berlebihan dalam urin anda.

Apa penyebabnya?
-Masalah berkaitan  buah pinggang
-Diabetes
-Hipertensi
-Masalah jantung yang…

Bagaimana Cara Mengatasi Masalah Mudah Pening dan Mudah Pitam Tanpa Perlu Makan Hati Lembu ?

Pernah tak rasa macam nak pitam atau pun pening bila nak bangun lepas duduk lama sangat. Kadang-kadang bila tundukkan kepala dan angkat dengan cepat?


Agak-agakla kan....kenapa jadi camtu ek? Rasa cam gelap mata sekejap.. Ada kaiatan dengan masalah kesihatan ke?


Biasanya bila jadi camtu, rata-rata kita anggap tu benda biasa je dan selalunya takkan berpanjangan. Betul tak? Tapi, sebenarnya kita kena tahu bahawa perkara yang kita anggap biasa tu boleh mengundang risiko di luar jangkaan.

Ini kerana ia sebenarnya  menandakan tekanan darah ketika itu adalah rendah. Jika kita mengalami tekanan darah rendah, ia menandakan bahawa anda mungkin menghidap penyakit-penyakit tertentu yang boleh memudaratkan.

Macam mana nak tahu tekanan darah kita rendah ke tak? Selalunya kita akan periksa tekanan darah kan. So, kalau salah satu bacaan bahagian atas (sistolik) kurang daripada 90 dan tekanan bawah (diastolic) kurang daripada 60 mmhg atau kedua-duanya kurang daripada angka tersebut, makan maks…

Bagaimana Cara Banyakkan Susu Badan Sampai Melimpah Ruah Meriahnya?

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh

Ada tak ibu-ibu di luar sana yang tengah susah hati sebab rasa macam susu badan tak cukup untuk anak sedangkan anak baru nak masuk 2 bulan.. Tak lama lagi dah nak naik kerja (bagi yang keje la)..Hurm...kalau boleh nak bagi ekslusif breast feeding la kan...


Sebenarnya, persediaan untuk menimang cahaya mata perlu seiring dengan keterujaan untuk memberi bayi anda menikmati susu badan yang sangat berkhasiat. Bukan sahaja memberi kebaikan kepada bayi bahkan juga kepada ibu sendiri.


Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.

Untuk memastikan si kecil benar-benar memperolehi segala kebaikan penyusuan susu ibu, anda digalakkan memberi susu ibu sepenuhnya secara ekslusif tanpa dicampur dengan makanan atau minuman lain sehingga bayi berusia 6 bulan.Kemudian diteruskan sehingga bayi mencapai 2 tahun.
Kebaikan Susu Ibu Untuk bayi: Susu ibu membekalkan nutrien yang terbaik untuk bayi andaIa mengandungi nutrien d…