Skip to main content

5 Cara Membantu Ibu Hamil Elakkan Kecacatan Bayi Dalam Kandungan

Assalamualaikum

Ramai yang nak tahu bagaimana ibu hamil nak elakkan kecacatan bayi. Antaranya ialah;

-Berhenti merokok kerana merokok hanya akan menyebabkan bayi kita kekurangan berat.

-Makan makanan sihat iaitu lima jenis makanan utama yang terdiri daripada gandum, sayur, buah, susu dan protein.

-Elakkan kafein dan juga minuman bergas.

-Ambil ubat ikut nasihat doktor serta dos yang tidak berlebihan kerana dos yang tidak mengikut arahan boleh membahayakan janin.

-Ambil asid folik terutamanya kepada wanita yang baru hamil. Kajian yang dilakukan turut menunjukkan pengambilan asid folik sbelum kehamilan mampu menurunkan risiko kacacatan otak dan sum-sum tulang belakang di kalangan bayi sehingga 80%.



Sebelum attiey pregnant dulu memang attiey tak tahu pun tentang asid folic. Kosong sungguh sehinggalah adik ipar attiey bagitahu mengenainya. So, bila dah tahu risiko akibat kekurangan asid folic ni, memang risau la kan.

Sememangnya ibu-ibu mengandung akan diberikan vitamin B-Complex & asid folik apabila membuat pemeriksaan di klinik kerajaan. Tapi, tahu tak bahawa Vitamin B complex tersebut tidak merangkumi 8 kumpulan B yg utama yang penting iaitu :

1) B1 - Thiamin
2) B2 - Riboflavin
3) B3 - Niacin
4) B5 - Panthothenic Acid
5) B6 - Pyridoxine
6) B7 - Biotin
7) B9 - Folic Acid
8) B12 - Cyanocobalamin


Vitamin B-Complex yang dibekalkan percuma dari Klinik Kerajaan hanya merangkumi 3 jenis kumpulan vitamin B iaitu B1 - Thiamin, B2 - Riboflavin & B3 - Niacin. 

Apabila si ibu mengambil vitamin B-complex dari KK & asid folic, mereka masih kurang B5 - Panthothenic Acid, B6 - Pyridoxin, B7 - Biotin & B12 - Cyanocobalamin. 

Bagi ibu hamil pengambilan vitamin B-Complex ini sangat penting terutamanya kepada mereka yg menghidap Diabetes. Hanya 1 tablet sehari diperlukan.


Dalam mencari asid folik dan vitamin B-Complex yang sesuai, attiey dapat tahu tentang Vitamin B-Complex Shaklee yang dilengkapi dengan folic asid. Wah, 2 dalam 1 ni.

Jadi, dah puas fikir, attiey bandingkan fakta ni.

Boleh nampak perbezaan kandungan Folic Asid Shaklee kan
Apa yang attiey boleh rasa bila amalkan B-Complex Shaklee ni adalah ia juga membantu attiey untuk cergas dan rasa bertenaga. Badan kurang letih dan taklah asyik nak baring je kecuali memang nak tidur. Hehe. Selera makan kembali pulih tapi idokle sampai asyik nak makan je.

Kalau ibu-ibu hamil nak cuba, bolehla. InshaaAllah kerja rumah jalan dan suami pun tak susah hati tengok kita asyik tidur je. Rumah pun terurus gitu. 

B- Complex  Shaklee  membekalkan 200mcg folic asid untuk setiap tablet. Di samping tu, ia juga
berfungsi dalam banyak tindak balas biokimia tubuh serta memberi perlindungan kepada wanita hamil daripada risiko komplikasi. 

Komplikasi yang sering di alami oleh ibu hamil
1. Anemia
2. Water retention (kaki bengkak)
3. Rendah paras homosistein
4. Tekanan mental
5. Dermatitis
6. Tekanan darah tinggi
7. Aras gula meningkat
8. Morning sickness
9. Sakit pinggang
10. Kepanasan

Attiey nak kongsikan bahawa tak rugi bila kita pilih untuk dapatkan folik asid dari B-Complex Shaklee ni sebab ia sangat berguna sehingga selepas bersalin nanti sebagai penenang/ anti-stress. Secara tak langsung boleh mengelak dari terekena penyakit 'meroyan'.

Selain itu, bagi ibu yang menyusukan bayi dengan susu badan, khasiat dalam B-Complex juga akan turut dinikmati oleh si manja. Tak lupa, seri wajah ibu bersalin juga dapat ditingkatkan. Ya, memang agak ketara hinggakan mak attiey pun agak pelik masa attiey dalam pantang tapi masih cergas dan tak macam dalam pantang. Huish, penangan B-Complex memang ajaib. Alhamdulillah.



"Folic asid membantu mengurangkan loya dan muntah ketika hamil. Jika tidak berkurangan, buat pemeriksaan doktor dan boleh gunakan ubat menahan muntah dari klinik dan farmasi" - Dr. Zubaidi


FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

*Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

Comments

Popular posts from this blog

Tanda - tanda Jahitan Episiotomi Anda Terbuka dan Komplikasinya

Jahitan terbuka memang menakutkan. Bagi yang pernah mengalaminya mesti akan panik dan trauma. Ini biasa berlaku kepada yang baru pertama kali bergelar ibu.


Sebenarnya episiotomi dan ceasarean adalah dua jenis luka yang memerlukan penjagaan sepanjang waktu. Tempoh yang memberi risiko untuk jahitan itu terbuka adalah dalam dua minggu selepas bersalin dan ianya hanya jika tidak dijaga dengan teliti.


Menurut Pakar Perunding O&G dari Pusat Bersalin Barakah, Bandar Puteri Klang, Dr Khairiah Seman menyatakan bahawa kebanyakan kes jahitan terbuka adalah disebabkan jangkitan kuman pada luka bersalin.


Tanda-tanda Jahitan Terbuka

Ibu akan berasa sakit yang amat atau melebihi dua hingga tiga hari. Seingat Atiey, sakit akibat episiotomi hanyalah sekitar 2  hari sahaja. Jika kesakitan tu berlarutan, mungkin jangkitan kuman dah berlaku. Jumpa doktor segera untuk pastikan adakah jahitan tu dah terbuka atau sebaliknya.

Sekiranya ada tanda-tanda seperti bengkak, merah, bernanah atau keluar apa saja…

Cara Makan Sustained Release Vitamin C Yang Betul dan Selamat Supaya Lebih Berkesan

Berapa biji sepatutnya pengambilan vitamin c kita setiap hari? Pernah tahu tak atau cukup sekadar makan sebiji oren sehari je?

Kalau ikut saranan dari FDA, kita memerlukan 75mg vitamin c setiap hari untuk mantain kesihatan.

Bagaimana nak dapatkan bekalan vitamin c yang optimum? Kalau nak tahu, vitamin c ni sensitif pada suhu panas tau. Buah yang duk ada kat pokok dengan buah yang kita dah petik tu pun dah berbeza kandungan vitamin c nya. Sangat sensitiflah.

Sebab tu saya suka untuk syorkan supaya kita amalkan Sustained Release Vita-C Plus ni.

Sebotol mengandungi 180 tablet.
Satu tablet pula mengandungi lebih kurang 1000mg dan berat satu tablet adalah 992mg.


Tadi kata FDA sarankan ambik cuma 75mg. Tapi ni dah sampai 1000mg satu tablet. Tak lebih ke?


Ok, sebenarnya dalam satu tablet tu Absorbic Acid hanyalah 500mg manakala selebihnya adalah Bioflavonoid untuk penyerapan yang lebih berkesan.


Tapi 500 mg masih banyak kan.


Vitamin C Shaklee ni diformulasikan dengan teknologi pe;epasan sec…

Air Kencing Berbuih? Ketahui Cara Kawal Protein Dalam Urin

Assala,mualaikum

Hari ni dah berapa kali u'olls buang air kecil? Pastikan minum air masak secukupnya untuk melancarkan proses pembuangan air kecil tau.

Apasal tanya pasal air kecil pulak ni kan..

Sebelum terhasilnya air kencing (atau air kecil), dah jadi tugas buah pinggang kita untuk menapis cairan tubuh dan nutrisi termasuk protein sama ada untuk dikeluarkan melalui urin atau disimpan.

Umumnya, molekul protein adalah lebih besar namun adalah normal jika sesekali terdapat dalam urin kita.

Namun, sekiranya berlebihan ia adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan pada ginjal/saluran tertentu. Apabila terjadinya perkara ini, langkah seterusnya perlu diambil iaitu dapatkan rawatan.

Bagaimana nak tahu sama ada protein dalam urin kita tu normal atau berlebihan?

Pernah dengar air kencing berbuih? Ya, itu adalah antara petanda bahawa terdapatnya protein yang berlebihan dalam urin anda.

Apa penyebabnya?
-Masalah berkaitan  buah pinggang
-Diabetes
-Hipertensi
-Masalah jantung yang…

Bagaimana Cara Mengatasi Masalah Mudah Pening dan Mudah Pitam Tanpa Perlu Makan Hati Lembu ?

Pernah tak rasa macam nak pitam atau pun pening bila nak bangun lepas duduk lama sangat. Kadang-kadang bila tundukkan kepala dan angkat dengan cepat?


Agak-agakla kan....kenapa jadi camtu ek? Rasa cam gelap mata sekejap.. Ada kaiatan dengan masalah kesihatan ke?


Biasanya bila jadi camtu, rata-rata kita anggap tu benda biasa je dan selalunya takkan berpanjangan. Betul tak? Tapi, sebenarnya kita kena tahu bahawa perkara yang kita anggap biasa tu boleh mengundang risiko di luar jangkaan.

Ini kerana ia sebenarnya  menandakan tekanan darah ketika itu adalah rendah. Jika kita mengalami tekanan darah rendah, ia menandakan bahawa anda mungkin menghidap penyakit-penyakit tertentu yang boleh memudaratkan.

Macam mana nak tahu tekanan darah kita rendah ke tak? Selalunya kita akan periksa tekanan darah kan. So, kalau salah satu bacaan bahagian atas (sistolik) kurang daripada 90 dan tekanan bawah (diastolic) kurang daripada 60 mmhg atau kedua-duanya kurang daripada angka tersebut, makan maks…

Bagaimana Cara Banyakkan Susu Badan Sampai Melimpah Ruah Meriahnya?

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh

Ada tak ibu-ibu di luar sana yang tengah susah hati sebab rasa macam susu badan tak cukup untuk anak sedangkan anak baru nak masuk 2 bulan.. Tak lama lagi dah nak naik kerja (bagi yang keje la)..Hurm...kalau boleh nak bagi ekslusif breast feeding la kan...


Sebenarnya, persediaan untuk menimang cahaya mata perlu seiring dengan keterujaan untuk memberi bayi anda menikmati susu badan yang sangat berkhasiat. Bukan sahaja memberi kebaikan kepada bayi bahkan juga kepada ibu sendiri.


Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.

Untuk memastikan si kecil benar-benar memperolehi segala kebaikan penyusuan susu ibu, anda digalakkan memberi susu ibu sepenuhnya secara ekslusif tanpa dicampur dengan makanan atau minuman lain sehingga bayi berusia 6 bulan.Kemudian diteruskan sehingga bayi mencapai 2 tahun.
Kebaikan Susu Ibu Untuk bayi: Susu ibu membekalkan nutrien yang terbaik untuk bayi andaIa mengandungi nutrien d…