Skip to main content

PENGIDAP CYST @ FIBROID PERLU JAUHI SOYA?



Macam-macam perbincangan yang dapat kita temui sekarang ni yang memperkatakn tentang isu ni. Boleh dikatakan hal ini ada yang bersetuju dan dan sebaliknya.
 (Micheal T. Et al, 2012), Cadangan yang mengatakan pengambilan soya adalah tidak sesuai untuk wanita yang mempunyai cyst atau fibroid tidak tepat. Ini kerana isoflavinoid dalam soya mempunyai kesan estrogen yang berbeza pada sel-sel badan yang berbeza.
Soy phytoestrogen tidak mempunyai kesan merangsang sel fibroid tetapi ia mempunyai kesan ‘anti-estrogen’ di mana ia membantu mengecutkan fibroid. Tetapi pastikan sumber soya anda adalah dari jenis soya yang tidak dimodifikasi secara genetik (non-GMO).
Kalau anda dan pembaca di luar sana nak tahu, produk soya yang berlambak di pasaran sekarang ni kebanyakannya telah melalui proses modikasi (GMO) tersebut. Sebab daripada situlah, banyak kajian yang dibuat ke atas soya mengatakan ianya tidak sesuai untuk pesakit cyst atau fibroid.

Hebat ke  Soya Shaklee – ESP?
Memang ternyata  soya yang biasa tu  sangat berbeza dengan protein soya Shaklee iaitu ESP kerana ESP ni dihasilkan 100% secara semula jadi bermula daripada proses pemilihan biji benih sehinggalah pembungkusannya. 100% menggunakan air sewaktu pemprosesannya, bukan melibatkan bahan kimia seperti sesetengah produk soya yang lain. Mutu dan kualitinya terjamin.

Supplemen Apa Yang Sesuai  Untuk Pengidap Cyst @ Fibroid?
GLA adalah supplement yang mengandungi good Omega 6 yang membantu mengurangkan radang dan menstabilkan hormone. 

Kenapa?
GLA daripada minyak borage adalah yang terbaik berbanding Evening Primrose Oil (EPO). Maka GLA Shaklee adalah antara pilihan terbaik kerana mengandungi minyak borage yang agak tinggi.

Minyak yang kita gunakan untuk menggoreng seperti minyak jagung (corn oil) dan minyak bunga matahari (sunflower oil) juga mengandungi Omega 6 tetapi minyak jenis ini lebih bersifat pro-radang yang mana boleh mengakibatkan keradangan.

Penghidap  Cyst @ Fibroid Nak Pilih Supplemen Mana?

1) GLA dan Vitamin ACE
Terdapat pelbagai pilihan suplemen untuk pengidap Cyst atau Fibroid. Yang paling famous dan pernah dicadangkan oleh doktor ialah gabungan GLA dan Vitamin ACE. GLA sangat baik dalam menstabilkan kembali hormon kerana di antara punca utama penyakit Cyst atau Fibroid ini ialah akibat hormon yang tidak stabil.

Vitamin A (boleh didapati di dalam Carotomax), Vitamin C dan Vitamin E pula amat disyorkan kerana tinggi anti-oksidan. Anti-oksidan berfungsi untuk menyahkan atau meneutralkan radikal bebas yang turut menjadi penyebab penyakit ini sekaligus menghalang daripada ianya berulang.

2) Lipotropic Factor Seperti Innositol dan Choline
Lipotropic factor seperti Innositol dan Choline membantu detoxification (menyahkan) estrogen iaitu bertindak melancarkan pemecahan lemak di bahagian hati. Ia bertindak sebagai transport untuk membunag lemak dan kolestrol daripada hati.
Choline boleh didapati daripada hati, telur, emping gandum, susu udang dan salmon manakala fungsi yang hampir sama dalam Inositol boleh diperolehi melalui B8 yang terdapat di dalam B Complex.

3) Omega 3 (EPA dan DHA)
Omega 3 sebagai anti-radang (anti-inflamation) dan boleh didapati dari Omega Guard.

4) Supplement Detox Hati
Suplemen untuk detoks hati (liver enhanced detox supplements) seperti milk thislte, dandelion dan antichone yang boleh didapati melalui DTX Complex.

5) Vitamin B
Vitamin B yang membantu detoksifikasi (methylation) dalam sel hati boleh diperolehi melalui B Complex.

6) Grape Seed Extract
Grape seed extract yang mempunyai kandungan anti-oksidan yang sangat kuat dengan ORAC yang tinggi. Boleh didapati di dalam Vivix.

7) Green Tea
Green tea yang mengandungi anti-oksidan yang tinggi dan boleh diperolehi daripada Cinch Tea.

 


****Jika Berminat Nak Dapatkan Produk Shaklee...nak Jadi Ahli****

RAFHATI MOHAMAD NAPI (ID 869588)

SMS@WHATSAPP: 013 9218084

Facebook : Attiey Mohamad

 *Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

Comments

Popular posts from this blog

Tanda - tanda Jahitan Episiotomi Anda Terbuka dan Komplikasinya

Jahitan terbuka memang menakutkan. Bagi yang pernah mengalaminya mesti akan panik dan trauma. Ini biasa berlaku kepada yang baru pertama kali bergelar ibu.


Sebenarnya episiotomi dan ceasarean adalah dua jenis luka yang memerlukan penjagaan sepanjang waktu. Tempoh yang memberi risiko untuk jahitan itu terbuka adalah dalam dua minggu selepas bersalin dan ianya hanya jika tidak dijaga dengan teliti.


Menurut Pakar Perunding O&G dari Pusat Bersalin Barakah, Bandar Puteri Klang, Dr Khairiah Seman menyatakan bahawa kebanyakan kes jahitan terbuka adalah disebabkan jangkitan kuman pada luka bersalin.


Tanda-tanda Jahitan Terbuka

Ibu akan berasa sakit yang amat atau melebihi dua hingga tiga hari. Seingat Atiey, sakit akibat episiotomi hanyalah sekitar 2  hari sahaja. Jika kesakitan tu berlarutan, mungkin jangkitan kuman dah berlaku. Jumpa doktor segera untuk pastikan adakah jahitan tu dah terbuka atau sebaliknya.

Sekiranya ada tanda-tanda seperti bengkak, merah, bernanah atau keluar apa saja…

Cara Makan Sustained Release Vitamin C Yang Betul dan Selamat Supaya Lebih Berkesan

Berapa biji sepatutnya pengambilan vitamin c kita setiap hari? Pernah tahu tak atau cukup sekadar makan sebiji oren sehari je?

Kalau ikut saranan dari FDA, kita memerlukan 75mg vitamin c setiap hari untuk mantain kesihatan.

Bagaimana nak dapatkan bekalan vitamin c yang optimum? Kalau nak tahu, vitamin c ni sensitif pada suhu panas tau. Buah yang duk ada kat pokok dengan buah yang kita dah petik tu pun dah berbeza kandungan vitamin c nya. Sangat sensitiflah.

Sebab tu saya suka untuk syorkan supaya kita amalkan Sustained Release Vita-C Plus ni.

Sebotol mengandungi 180 tablet.
Satu tablet pula mengandungi lebih kurang 1000mg dan berat satu tablet adalah 992mg.


Tadi kata FDA sarankan ambik cuma 75mg. Tapi ni dah sampai 1000mg satu tablet. Tak lebih ke?


Ok, sebenarnya dalam satu tablet tu Absorbic Acid hanyalah 500mg manakala selebihnya adalah Bioflavonoid untuk penyerapan yang lebih berkesan.


Tapi 500 mg masih banyak kan.


Vitamin C Shaklee ni diformulasikan dengan teknologi pe;epasan sec…

Air Kencing Berbuih? Ketahui Cara Kawal Protein Dalam Urin

Assala,mualaikum

Hari ni dah berapa kali u'olls buang air kecil? Pastikan minum air masak secukupnya untuk melancarkan proses pembuangan air kecil tau.

Apasal tanya pasal air kecil pulak ni kan..

Sebelum terhasilnya air kencing (atau air kecil), dah jadi tugas buah pinggang kita untuk menapis cairan tubuh dan nutrisi termasuk protein sama ada untuk dikeluarkan melalui urin atau disimpan.

Umumnya, molekul protein adalah lebih besar namun adalah normal jika sesekali terdapat dalam urin kita.

Namun, sekiranya berlebihan ia adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan pada ginjal/saluran tertentu. Apabila terjadinya perkara ini, langkah seterusnya perlu diambil iaitu dapatkan rawatan.

Bagaimana nak tahu sama ada protein dalam urin kita tu normal atau berlebihan?

Pernah dengar air kencing berbuih? Ya, itu adalah antara petanda bahawa terdapatnya protein yang berlebihan dalam urin anda.

Apa penyebabnya?
-Masalah berkaitan  buah pinggang
-Diabetes
-Hipertensi
-Masalah jantung yang…

Bagaimana Cara Mengatasi Masalah Mudah Pening dan Mudah Pitam Tanpa Perlu Makan Hati Lembu ?

Pernah tak rasa macam nak pitam atau pun pening bila nak bangun lepas duduk lama sangat. Kadang-kadang bila tundukkan kepala dan angkat dengan cepat?


Agak-agakla kan....kenapa jadi camtu ek? Rasa cam gelap mata sekejap.. Ada kaiatan dengan masalah kesihatan ke?


Biasanya bila jadi camtu, rata-rata kita anggap tu benda biasa je dan selalunya takkan berpanjangan. Betul tak? Tapi, sebenarnya kita kena tahu bahawa perkara yang kita anggap biasa tu boleh mengundang risiko di luar jangkaan.

Ini kerana ia sebenarnya  menandakan tekanan darah ketika itu adalah rendah. Jika kita mengalami tekanan darah rendah, ia menandakan bahawa anda mungkin menghidap penyakit-penyakit tertentu yang boleh memudaratkan.

Macam mana nak tahu tekanan darah kita rendah ke tak? Selalunya kita akan periksa tekanan darah kan. So, kalau salah satu bacaan bahagian atas (sistolik) kurang daripada 90 dan tekanan bawah (diastolic) kurang daripada 60 mmhg atau kedua-duanya kurang daripada angka tersebut, makan maks…

Bagaimana Cara Banyakkan Susu Badan Sampai Melimpah Ruah Meriahnya?

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh

Ada tak ibu-ibu di luar sana yang tengah susah hati sebab rasa macam susu badan tak cukup untuk anak sedangkan anak baru nak masuk 2 bulan.. Tak lama lagi dah nak naik kerja (bagi yang keje la)..Hurm...kalau boleh nak bagi ekslusif breast feeding la kan...


Sebenarnya, persediaan untuk menimang cahaya mata perlu seiring dengan keterujaan untuk memberi bayi anda menikmati susu badan yang sangat berkhasiat. Bukan sahaja memberi kebaikan kepada bayi bahkan juga kepada ibu sendiri.


Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.

Untuk memastikan si kecil benar-benar memperolehi segala kebaikan penyusuan susu ibu, anda digalakkan memberi susu ibu sepenuhnya secara ekslusif tanpa dicampur dengan makanan atau minuman lain sehingga bayi berusia 6 bulan.Kemudian diteruskan sehingga bayi mencapai 2 tahun.
Kebaikan Susu Ibu Untuk bayi: Susu ibu membekalkan nutrien yang terbaik untuk bayi andaIa mengandungi nutrien d…