5 Cara Membantu Ibu Hamil Elakkan Kecacatan Bayi Dalam Kandungan

Assalamualaikum

Ramai yang nak tahu bagaimana ibu hamil nak elakkan kecacatan bayi. Antaranya ialah;

-Berhenti merokok kerana merokok hanya akan menyebabkan bayi kita kekurangan berat.

-Makan makanan sihat iaitu lima jenis makanan utama yang terdiri daripada gandum, sayur, buah, susu dan protein.

-Elakkan kafein dan juga minuman bergas.

-Ambil ubat ikut nasihat doktor serta dos yang tidak berlebihan kerana dos yang tidak mengikut arahan boleh membahayakan janin.

-Ambil asid folik terutamanya kepada wanita yang baru hamil. Kajian yang dilakukan turut menunjukkan pengambilan asid folik sbelum kehamilan mampu menurunkan risiko kacacatan otak dan sum-sum tulang belakang di kalangan bayi sehingga 80%.



Sebelum attiey pregnant dulu memang attiey tak tahu pun tentang asid folic. Kosong sungguh sehinggalah adik ipar attiey bagitahu mengenainya. So, bila dah tahu risiko akibat kekurangan asid folic ni, memang risau la kan.

Sememangnya ibu-ibu mengandung akan diberikan vitamin B-Complex & asid folik apabila membuat pemeriksaan di klinik kerajaan. Tapi, tahu tak bahawa Vitamin B complex tersebut tidak merangkumi 8 kumpulan B yg utama yang penting iaitu :

1) B1 - Thiamin
2) B2 - Riboflavin
3) B3 - Niacin
4) B5 - Panthothenic Acid
5) B6 - Pyridoxine
6) B7 - Biotin
7) B9 - Folic Acid
8) B12 - Cyanocobalamin


Vitamin B-Complex yang dibekalkan percuma dari Klinik Kerajaan hanya merangkumi 3 jenis kumpulan vitamin B iaitu B1 - Thiamin, B2 - Riboflavin & B3 - Niacin. 

Apabila si ibu mengambil vitamin B-complex dari KK & asid folic, mereka masih kurang B5 - Panthothenic Acid, B6 - Pyridoxin, B7 - Biotin & B12 - Cyanocobalamin. 

Bagi ibu hamil pengambilan vitamin B-Complex ini sangat penting terutamanya kepada mereka yg menghidap Diabetes. Hanya 1 tablet sehari diperlukan.


Dalam mencari asid folik dan vitamin B-Complex yang sesuai, attiey dapat tahu tentang Vitamin B-Complex Shaklee yang dilengkapi dengan folic asid. Wah, 2 dalam 1 ni.

Jadi, dah puas fikir, attiey bandingkan fakta ni.

Boleh nampak perbezaan kandungan Folic Asid Shaklee kan
Apa yang attiey boleh rasa bila amalkan B-Complex Shaklee ni adalah ia juga membantu attiey untuk cergas dan rasa bertenaga. Badan kurang letih dan taklah asyik nak baring je kecuali memang nak tidur. Hehe. Selera makan kembali pulih tapi idokle sampai asyik nak makan je.

Kalau ibu-ibu hamil nak cuba, bolehla. InshaaAllah kerja rumah jalan dan suami pun tak susah hati tengok kita asyik tidur je. Rumah pun terurus gitu. 

B- Complex  Shaklee  membekalkan 200mcg folic asid untuk setiap tablet. Di samping tu, ia juga
berfungsi dalam banyak tindak balas biokimia tubuh serta memberi perlindungan kepada wanita hamil daripada risiko komplikasi. 

Komplikasi yang sering di alami oleh ibu hamil
1. Anemia
2. Water retention (kaki bengkak)
3. Rendah paras homosistein
4. Tekanan mental
5. Dermatitis
6. Tekanan darah tinggi
7. Aras gula meningkat
8. Morning sickness
9. Sakit pinggang
10. Kepanasan

Attiey nak kongsikan bahawa tak rugi bila kita pilih untuk dapatkan folik asid dari B-Complex Shaklee ni sebab ia sangat berguna sehingga selepas bersalin nanti sebagai penenang/ anti-stress. Secara tak langsung boleh mengelak dari terekena penyakit 'meroyan'.

Selain itu, bagi ibu yang menyusukan bayi dengan susu badan, khasiat dalam B-Complex juga akan turut dinikmati oleh si manja. Tak lupa, seri wajah ibu bersalin juga dapat ditingkatkan. Ya, memang agak ketara hinggakan mak attiey pun agak pelik masa attiey dalam pantang tapi masih cergas dan tak macam dalam pantang. Huish, penangan B-Complex memang ajaib. Alhamdulillah.



"Folic asid membantu mengurangkan loya dan muntah ketika hamil. Jika tidak berkurangan, buat pemeriksaan doktor dan boleh gunakan ubat menahan muntah dari klinik dan farmasi" - Dr. Zubaidi


FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

*Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...