Skip to main content

Ibu Hamil Tak Boleh Buat Rawatan Gigi. Mitos atau Fakta?


Panik jugak masa awal-awal dapat tahu wanita hamil tak boleh jumpa doktor gigi. Rasa macam.."ye ke macam tu? Macam tak logik je"

Pastu mak kata dulu masa mak pregnant, misi selamber je check gigi mak. Tengok-tengok kalau-kalau ada gigi yang berlubang ke rosak atau perlu dicabut.

Kawan pulak datang cerita. Sepupu dia pi cabut gigi di awal kehamilan dan alami keguguran lepas tu. Biar betul.. 

Rasa-rasa ni mitos ke fakta?

Sememangnya, kita ni kena jaga kesihatan gigi sebelum kita hamil lagi tau.

Sekiranya sebelum hamil tu kita buat dek je tentang kesihatan gigi, masalah gigi yang sedia ada akan jadi lebih teruk setelah hamil. Ini kerana kestabilan hormon dalam badan berubah sewaktu hamil. Perubahan yang berlaku menyebabkan gusi sangat sensitif terhadap karang gigi yang sememangnya sedia wujud.

Setelah hamil, tindak balas antara hormon dan karang gigi menyebabkan gusi bengkak. Ramai ibu hamil yang mengalami masalah sebegini menyalahkan hormon sebagai penyebabnya. Namun, hakikatnya karang gigi adalah penyebab utama gusi menjadi bengkak.

Jadi, apa-apa sahaja masalah yang berlaku pada gigi sewaktu hamil berpunca daripada karang gigi dan tabiat buruk sebelum hamil. Jika keadaan gigi sebelum hamil bersih dan tiada karang gigi, perubahan hormon tidak berupaya menyebabkan gusi menjadi bengkak. Untuk itu, rajin-rajinkan untuk  melakukan pemeriksaan gigi yang kerap bagi mengekalkan keadaan gusi sihat yang optimum.

Pernah dengar tentang  Pregnancy Tumor?

Masalah ini selalu terjadi pada kawasan yang ada banyak karang gigi. Kawasan yang terlibat boleh membengkak sehingga membentuk tumor. Sekiranya masalah ini terjadi, dapatkan rawatan doktor segera.

Dalam sesetengah keadaan, bengkak yang dialami akan surut selepas dicuci. Namun, ada juga yang perlu menjalani pembedahan. Cucian sahaja tidak mencukupi sehingga bahagian terlibat terpaksa dipotong.

Apabila hormon kembali stabil, masalah ini akan hilang. Namun, ia tetap perlu diberi rawatan kerana anda mungkin tidak selesa berhadapan dengan masalah ini terutamanya apabila makanan ataupun berus gigi tersentuh bahagian berkenaan, kawasan tersebut akan berdarah.

Jadi, adakah rawatan gigi semasa hamil boleh memudaratkan bayi dalam kandungan?

Sebenarnya, jika kita tak jaga kebersihan giogi dari awal, ia akan lebih burruk sewaktu kehamilan. Silap hari bulan akan menyebabkan masalah pada kandungan pula.

Bagaimana Ia Memberi Kesan Pada Kandungan?

Salah satu masalah kesihatan gigi yang boleh meninggalkan kesan kepada kandungan ialah periodontitis. Masalah ini terjadi apabila kesemua struktur sokongan gigi bengkak sehingga bernanah.

Apabila berlaku jangkitan, ada kajian membuktikan bahawa badan akan membentuk prostaglandin iaitu sejenis asid amino. Jika terlalu banyak prostaglandin terhasil, ia akan menyebabkan otot mengecut. Ini sekali gus boleh menyebabkan anda mengalami kontraksi awal sehingga boleh melahirkan anak pra matang. Selain itu, ia juga boleh meningkatkan risiko kelahiran bayi kurang berat badan.

Kajian berkenaan juga menunjukkan ramai ibu yang menghidap periodontitis mengalami pre eklampsia. Jika ini berlaku, anda mungkin ditahan di hospital dan perlu dipantau setiap masa. Ini bagi mengelakkan kes bayi lahir pra matang.

Semua Rawatan Boleh!!

Ketahuilah, semua rawatan pergigian boleh dilakukan ketika anda hamil. Tidak kiralah sama ada ia tampalan, cabutan, cucian, scaling, polishing ataupun rawatan akar. Namun, rawatan yang perlu memakan masa yang lama seperti bridge, crown dan pembedahan tidak begitu digalakkan. Ini kerana kita perlu berbaring lama sehingga menimbulkan ketidakselesaan.

Ada sesetengah doktor tidak begitu gemar melakukan rawatan akar kerana keperluan mengambil x-ray. Walau bagaimanapun, x-ray hanya tidak selamat pada bulan pertama hingga ketiga kehamilan sahaja. Selepas tempoh itu, ia masih selamat asalkan ada perlindungan. Begitu juga dengan rawatan pemutihan. Ini kerana ia melibatkan bahan kimia. Apa-apa sahaja rawatan yang perlu menggunakan ubatan tidak begitu digalakkan.

Antara lain, apa-apa sahaja jenis suntikan juga  sangat tidak digalakkan ketika ibu mendapatkan rawatan terutamanya ketika usia kandungan antara lapan atau sembilan bulan. Ini kerana suntikan memungkinkan ibu mengalami kontraksi awal.

Jadi, ibu-ibu termasuklah attiey sendiri dah jelas mengenai hal ni dan tak perlu takut nak jumpa dentist dah semasa mengandung. Gigi sihat, baru cantik kan.

FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
 Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

 *Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

Comments

Popular posts from this blog

Tanda - tanda Jahitan Episiotomi Anda Terbuka dan Komplikasinya

Jahitan terbuka memang menakutkan. Bagi yang pernah mengalaminya mesti akan panik dan trauma. Ini biasa berlaku kepada yang baru pertama kali bergelar ibu.


Sebenarnya episiotomi dan ceasarean adalah dua jenis luka yang memerlukan penjagaan sepanjang waktu. Tempoh yang memberi risiko untuk jahitan itu terbuka adalah dalam dua minggu selepas bersalin dan ianya hanya jika tidak dijaga dengan teliti.


Menurut Pakar Perunding O&G dari Pusat Bersalin Barakah, Bandar Puteri Klang, Dr Khairiah Seman menyatakan bahawa kebanyakan kes jahitan terbuka adalah disebabkan jangkitan kuman pada luka bersalin.


Tanda-tanda Jahitan Terbuka

Ibu akan berasa sakit yang amat atau melebihi dua hingga tiga hari. Seingat Atiey, sakit akibat episiotomi hanyalah sekitar 2  hari sahaja. Jika kesakitan tu berlarutan, mungkin jangkitan kuman dah berlaku. Jumpa doktor segera untuk pastikan adakah jahitan tu dah terbuka atau sebaliknya.

Sekiranya ada tanda-tanda seperti bengkak, merah, bernanah atau keluar apa saja…

Cara Makan Sustained Release Vitamin C Yang Betul dan Selamat Supaya Lebih Berkesan

Berapa biji sepatutnya pengambilan vitamin c kita setiap hari? Pernah tahu tak atau cukup sekadar makan sebiji oren sehari je?

Kalau ikut saranan dari FDA, kita memerlukan 75mg vitamin c setiap hari untuk mantain kesihatan.

Bagaimana nak dapatkan bekalan vitamin c yang optimum? Kalau nak tahu, vitamin c ni sensitif pada suhu panas tau. Buah yang duk ada kat pokok dengan buah yang kita dah petik tu pun dah berbeza kandungan vitamin c nya. Sangat sensitiflah.

Sebab tu saya suka untuk syorkan supaya kita amalkan Sustained Release Vita-C Plus ni.

Sebotol mengandungi 180 tablet.
Satu tablet pula mengandungi lebih kurang 1000mg dan berat satu tablet adalah 992mg.


Tadi kata FDA sarankan ambik cuma 75mg. Tapi ni dah sampai 1000mg satu tablet. Tak lebih ke?


Ok, sebenarnya dalam satu tablet tu Absorbic Acid hanyalah 500mg manakala selebihnya adalah Bioflavonoid untuk penyerapan yang lebih berkesan.


Tapi 500 mg masih banyak kan.


Vitamin C Shaklee ni diformulasikan dengan teknologi pe;epasan sec…

Air Kencing Berbuih? Ketahui Cara Kawal Protein Dalam Urin

Assala,mualaikum

Hari ni dah berapa kali u'olls buang air kecil? Pastikan minum air masak secukupnya untuk melancarkan proses pembuangan air kecil tau.

Apasal tanya pasal air kecil pulak ni kan..

Sebelum terhasilnya air kencing (atau air kecil), dah jadi tugas buah pinggang kita untuk menapis cairan tubuh dan nutrisi termasuk protein sama ada untuk dikeluarkan melalui urin atau disimpan.

Umumnya, molekul protein adalah lebih besar namun adalah normal jika sesekali terdapat dalam urin kita.

Namun, sekiranya berlebihan ia adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan pada ginjal/saluran tertentu. Apabila terjadinya perkara ini, langkah seterusnya perlu diambil iaitu dapatkan rawatan.

Bagaimana nak tahu sama ada protein dalam urin kita tu normal atau berlebihan?

Pernah dengar air kencing berbuih? Ya, itu adalah antara petanda bahawa terdapatnya protein yang berlebihan dalam urin anda.

Apa penyebabnya?
-Masalah berkaitan  buah pinggang
-Diabetes
-Hipertensi
-Masalah jantung yang…

Bagaimana Cara Mengatasi Masalah Mudah Pening dan Mudah Pitam Tanpa Perlu Makan Hati Lembu ?

Pernah tak rasa macam nak pitam atau pun pening bila nak bangun lepas duduk lama sangat. Kadang-kadang bila tundukkan kepala dan angkat dengan cepat?


Agak-agakla kan....kenapa jadi camtu ek? Rasa cam gelap mata sekejap.. Ada kaiatan dengan masalah kesihatan ke?


Biasanya bila jadi camtu, rata-rata kita anggap tu benda biasa je dan selalunya takkan berpanjangan. Betul tak? Tapi, sebenarnya kita kena tahu bahawa perkara yang kita anggap biasa tu boleh mengundang risiko di luar jangkaan.

Ini kerana ia sebenarnya  menandakan tekanan darah ketika itu adalah rendah. Jika kita mengalami tekanan darah rendah, ia menandakan bahawa anda mungkin menghidap penyakit-penyakit tertentu yang boleh memudaratkan.

Macam mana nak tahu tekanan darah kita rendah ke tak? Selalunya kita akan periksa tekanan darah kan. So, kalau salah satu bacaan bahagian atas (sistolik) kurang daripada 90 dan tekanan bawah (diastolic) kurang daripada 60 mmhg atau kedua-duanya kurang daripada angka tersebut, makan maks…

Bagaimana Cara Banyakkan Susu Badan Sampai Melimpah Ruah Meriahnya?

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh

Ada tak ibu-ibu di luar sana yang tengah susah hati sebab rasa macam susu badan tak cukup untuk anak sedangkan anak baru nak masuk 2 bulan.. Tak lama lagi dah nak naik kerja (bagi yang keje la)..Hurm...kalau boleh nak bagi ekslusif breast feeding la kan...


Sebenarnya, persediaan untuk menimang cahaya mata perlu seiring dengan keterujaan untuk memberi bayi anda menikmati susu badan yang sangat berkhasiat. Bukan sahaja memberi kebaikan kepada bayi bahkan juga kepada ibu sendiri.


Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.

Untuk memastikan si kecil benar-benar memperolehi segala kebaikan penyusuan susu ibu, anda digalakkan memberi susu ibu sepenuhnya secara ekslusif tanpa dicampur dengan makanan atau minuman lain sehingga bayi berusia 6 bulan.Kemudian diteruskan sehingga bayi mencapai 2 tahun.
Kebaikan Susu Ibu Untuk bayi: Susu ibu membekalkan nutrien yang terbaik untuk bayi andaIa mengandungi nutrien d…