Skip to main content

GLA Complex Shaklee bantu ibu tangani anak hiperaktif

 Atiey : 0139218084

 
MEMAHAMI sifat anak sukar duduk diam, kurang memberi tumpuan kepada sesuatu perkara dan bertindak spontan mengikut kehendak hati serta sukar mengasingkan maklumat, penting bagi membantu ibu bapa mengendalikan mereka dengan baik.
Istilah yang kebiasaannya digunakan bagi kanak-kanak yang mempunyai masalah tingkah laku terlampau aktif dan mengganggu tetapi masih mempunyai tumpuan yang singkat ialah hiperaktif. 

Namun, kebanyakan kanak-kanak yang dikatakan terlalu lasak oleh ibu bapa masih boleh dikawal dan mematuhi disiplin sekiranya proses dan cara berkenaan dilakukan dengan betul. 

Tetapi keadaan itu menjadi lebih sulit dan tidak terkawal bagi ibu bapa apabila keadaan lasak terbabit menjadi tidak terkawal.

Malah, anak tidak mendengar kata, asyik dengan aktiviti, terlalu resah, tidak boleh duduk diam hampir dalam semua situasi (di tadika, klinik, kedai atau taman permainan) serta tidak boleh menumpukan perhatian kepada sesuatu aktiviti memerlukan pemerhatian sewajarnya.

Terdapat dua jenis masalah kanak-kanak yang memiliki masalah kurang tumpuan sebegini iaitu  - masalah kurang tumpuan tanpa hiperaktif (ADD) 
- sindrom kurang daya tumpuan dan hiperaktif (ADHD). 

Menurut Pakar Kanak-kanak Hospital Columbia Asia Setapak, Dr Khairul Zaman Omar, kanak-kanak hiperaktif tidak dapat memberi perhatian sepenuhnya pada sesuatu perkara malah tingkah laku mereka tidak seiring dengan perkembangan usia. 

Hiperaktif tidak normal ini berlaku khususnya daripada segi budaya, contohnya kanak-kanak tempatan dibenarkan menjerit-jerit di hadapan individu lain sedangkan kanak-kanak dari negara luar tidak dibenarkan berbuat sebegitu. 

“Tidak dinafikan hiperaktif memang normal di kalangan kanak-kanak tetapi harus diingatkan sekiranya kelakuan ditunjukkan tidak normal, ibu bapa perlu mendapatkan pemeriksaan selanjutnya. 

“Sebagai contoh hiperaktif normal berlaku apabila kanak-kanak menunjukkan rasa gembira mereka berjumpa seseorang seperti doktor namun, jika sebaliknya berlaku ia memerlukan pemerhatian khusus daripada ibu bapa,” katanya. 

Dr Khairul berkata, masalah hiperaktif ini juga berlaku apabila kanak-kanak itu aktif tetapi secara bersendirian serta aktif tetapi tiada tindak balas mata dengan individu yang menegurnya dan banyak lagi yang berkaitan dengan tingkah laku abnormal. 


Ciri-ciri kanak-kanak yang menghadapi ADHD ialah: 

Kekurangan daya tumpuan 

Kanak-kanak yang mengalaminya mudah beralih tumpuan daripada satu perbuatan 
kepada perbuatan lain dan seolah-olah tidak mendengar apabila orang cuba bercakap dengan mereka. Mereka juga tergolong dalam kumpulan kanak-kanak yang lemah daya tumpuan. 

Mereka akan menghabiskan tugasan dilakukan tetapi tidak boleh duduk bermain terlalu lama seperti kanak-kanak lain. 


Mengikut dorongan hati 

Kanak-kanak yang mengalaminya tidak pernah merancang tindakan malah akan terus melakukannya serta cepat berubah melakukan sesuatu yang lain dalam sekelip mata. 

Malah, ibu bapa serta guru agak sukar mengawal mereka kerana tidak mengikut arahan diberikan. 


Berkelakuan terlalu aktif 

Kanak-kanak ini suka berlari-lari, memanjat perabot, sukar duduk diam dan sangat aktif. 

Justeru, mengenal pasti dan rawatan untuk kanak-kanak yang mengalami masalah hiperaktif memerlukan penilaian daripada seorang pakar berpengalaman iaitu 
pakar psikiatri kanak-kanak. 

Dr Khairul berkata, di Lembah Klang terdapat tiga klinik pakar psikiatri kanak-kanak yang merawat masalah hiperaktif di kalangan kanak-kanak iaitu Klinik Mekar, Hospital Selayang; Pusat Perubatan Universiti Malaya dan Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia. 

Kebiasaannya ibu bapa bimbang apabila diminta untuk berjumpa pakar psikiatri kerana risau anak mereka akan dilabel sebagai individu mengalami masalah psikiatri. 

“Tanggapan ini perlu dibuang daripada minda ibu bapa. Rawatan psikiatri bukan hanya memberi tumpuan sepenuhnya kepada masalah mental kerana bidang terbabit amat luas. 

“Seharusnya ia perlu dikesan lebih awal bagi membantu kanak-kanak berkenaan mendapatkan rawatan diperlukan dan bukannya menunggu hingga ia menjadi lebih memudaratkan,” katanya. 

Keadaan ini disebabkan terdapat beberapa punca lain menyebabkan keresahan dan tingkah laku tidak dapat menumpukan perhatian kepada sesuatu perkara. 

“Proses penilaian kanak-kanak yang dikatakan hiperaktif merangkumi pemeriksaan pediatrik dan psikologi. 

“Selain itu, ibu bapa perlu mendapatkan penerangan jelas mengenai keadaan dialami anak dan strategi rawatan boleh digunakan kerana mereka paling hampir 
dan penting dalam proses pemulihan yang dilalui anak nanti,” katanya. 

Malah, tiada ujian mudah boleh dilakukan untuk mengenal pasti tahap hiperaktif yang dilalui anak kerana setiap diagnosis dibuat dengan melihat corak serta tingkah laku kanak-kanak berkenaan. 

Selain itu, pemerhatian dan laporan mengenai tingkah laku mereka juga diperoleh daripada ibu bapa dan guru. 

Anak hiperaktif memerlukan perhatian lebih daripada orang tersayang dan sebaik-baiknya tunjukkan ibu bapa sentiasa bersedia apabila diperlukan. 

“Ibu bapa yang menghadapi masalah unik ini seharusnya sentiasa mendampingi dan seterusnya memahami jiwa serta keperluan anak bukan sebaliknya. 

“Apabila anak menunjukkan tingkah laku tidak normal, berikan nasihat agar mereka tidak mengulanginya dan sekiranya berbuat baik, berikan sedikit pujian sebagai galakan untuk terus mengamalkan amalan terbabit,” katanya.
Sebahagian info artikel ini dipetik dari   Harian Metro 13Nov12 yang ditulis oleh Rosmaliana Aida Mohd Adnan
Alternatif  Yang Ada Untuk Membaiki Masalah Hiperaktif
Terbukti secara klinikal bahawa minyak ikan GLA boleh membaiki keadaan kanak-kanak autism, sukar untuk member tumpuan untuk belajar dan hiperaktif.
Di bawah ni dikongsikan testimony oleh seorang ibu tentang anaknya yang berusia 7 tahun mengalami masalah hiperaktif.

"Ifa, saya tak sangka anak saya dapat no. 1 dalam kelas. Semalam pergi majlis anugerah dia, dan dia beritahu saya dia dapat no 1, dan sy sangat-sangat terkejut, betul kah ini???Selepas attent majlis tu, barulah saya percaya memang betul anak saya dapat no satu dan mendapat anugerah cemerlang di sekolahnya walaupun sebelum ini, dia seorang yang sangat hyper dan tidak dapat menumpukan perhatian sepenuhnya ketika belajar."
Syukur Alhamdulillah, berita ini amat menterujakan saya dan kalau nak tahu apa yang saya syorkan untuk anak beliau ..
 
"Pelanggan ini telah memberikan suplemen Mealshakes, GLA Complex dan OmegaGuard untuk anaknya yang ADHD - anaknya hyper dan kurang tumpuan ketika belajar. Hasilnya, setelah 2 bulan mengamalkannya, anaknya telah dapat fokus kepada pelajaran dan juga berjaya mendapat tempat pertama dalam kelas."

Jadi, jelas kat sini, pengambilan GLA Complex boleh membantu ibu-ibu mengurangkan masalah hiperaktif si manja . Untuk mereka yang ada bajet lebih, cubalah set nutrisi untuk si manja tersayang yang hiperaktif iaitu :

-       GLAComplex dan Omega Guard

Bagaimana produk-produk ni berfungsi dan kenapa, akan Atiey kongsikan dalam entri seterusnya ye...semoga jumpa lagi...

Klik DI SINI jika berminat untuk mendapatkannya. 

****Jika Berminat Nak Dapatkan Produk Shaklee...nak Jadi Ahli****

 RAFHATI MOHAMAD NAPI (ID 869588)

SEBARANG PERTANYAAN: SMS@WHATSAPP: 013 9218084

 Facebook : Attiey Mohamad

 *Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

Comments

Popular posts from this blog

Tanda - tanda Jahitan Episiotomi Anda Terbuka dan Komplikasinya

Jahitan terbuka memang menakutkan. Bagi yang pernah mengalaminya mesti akan panik dan trauma. Ini biasa berlaku kepada yang baru pertama kali bergelar ibu.


Sebenarnya episiotomi dan ceasarean adalah dua jenis luka yang memerlukan penjagaan sepanjang waktu. Tempoh yang memberi risiko untuk jahitan itu terbuka adalah dalam dua minggu selepas bersalin dan ianya hanya jika tidak dijaga dengan teliti.


Menurut Pakar Perunding O&G dari Pusat Bersalin Barakah, Bandar Puteri Klang, Dr Khairiah Seman menyatakan bahawa kebanyakan kes jahitan terbuka adalah disebabkan jangkitan kuman pada luka bersalin.


Tanda-tanda Jahitan Terbuka

Ibu akan berasa sakit yang amat atau melebihi dua hingga tiga hari. Seingat Atiey, sakit akibat episiotomi hanyalah sekitar 2  hari sahaja. Jika kesakitan tu berlarutan, mungkin jangkitan kuman dah berlaku. Jumpa doktor segera untuk pastikan adakah jahitan tu dah terbuka atau sebaliknya.

Sekiranya ada tanda-tanda seperti bengkak, merah, bernanah atau keluar apa saja…

Cara Makan Sustained Release Vitamin C Yang Betul dan Selamat Supaya Lebih Berkesan

Berapa biji sepatutnya pengambilan vitamin c kita setiap hari? Pernah tahu tak atau cukup sekadar makan sebiji oren sehari je?

Kalau ikut saranan dari FDA, kita memerlukan 75mg vitamin c setiap hari untuk mantain kesihatan.

Bagaimana nak dapatkan bekalan vitamin c yang optimum? Kalau nak tahu, vitamin c ni sensitif pada suhu panas tau. Buah yang duk ada kat pokok dengan buah yang kita dah petik tu pun dah berbeza kandungan vitamin c nya. Sangat sensitiflah.

Sebab tu saya suka untuk syorkan supaya kita amalkan Sustained Release Vita-C Plus ni.

Sebotol mengandungi 180 tablet.
Satu tablet pula mengandungi lebih kurang 1000mg dan berat satu tablet adalah 992mg.


Tadi kata FDA sarankan ambik cuma 75mg. Tapi ni dah sampai 1000mg satu tablet. Tak lebih ke?


Ok, sebenarnya dalam satu tablet tu Absorbic Acid hanyalah 500mg manakala selebihnya adalah Bioflavonoid untuk penyerapan yang lebih berkesan.


Tapi 500 mg masih banyak kan.


Vitamin C Shaklee ni diformulasikan dengan teknologi pe;epasan sec…

Air Kencing Berbuih? Ketahui Cara Kawal Protein Dalam Urin

Assala,mualaikum

Hari ni dah berapa kali u'olls buang air kecil? Pastikan minum air masak secukupnya untuk melancarkan proses pembuangan air kecil tau.

Apasal tanya pasal air kecil pulak ni kan..

Sebelum terhasilnya air kencing (atau air kecil), dah jadi tugas buah pinggang kita untuk menapis cairan tubuh dan nutrisi termasuk protein sama ada untuk dikeluarkan melalui urin atau disimpan.

Umumnya, molekul protein adalah lebih besar namun adalah normal jika sesekali terdapat dalam urin kita.

Namun, sekiranya berlebihan ia adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan pada ginjal/saluran tertentu. Apabila terjadinya perkara ini, langkah seterusnya perlu diambil iaitu dapatkan rawatan.

Bagaimana nak tahu sama ada protein dalam urin kita tu normal atau berlebihan?

Pernah dengar air kencing berbuih? Ya, itu adalah antara petanda bahawa terdapatnya protein yang berlebihan dalam urin anda.

Apa penyebabnya?
-Masalah berkaitan  buah pinggang
-Diabetes
-Hipertensi
-Masalah jantung yang…

Bagaimana Cara Mengatasi Masalah Mudah Pening dan Mudah Pitam Tanpa Perlu Makan Hati Lembu ?

Pernah tak rasa macam nak pitam atau pun pening bila nak bangun lepas duduk lama sangat. Kadang-kadang bila tundukkan kepala dan angkat dengan cepat?


Agak-agakla kan....kenapa jadi camtu ek? Rasa cam gelap mata sekejap.. Ada kaiatan dengan masalah kesihatan ke?


Biasanya bila jadi camtu, rata-rata kita anggap tu benda biasa je dan selalunya takkan berpanjangan. Betul tak? Tapi, sebenarnya kita kena tahu bahawa perkara yang kita anggap biasa tu boleh mengundang risiko di luar jangkaan.

Ini kerana ia sebenarnya  menandakan tekanan darah ketika itu adalah rendah. Jika kita mengalami tekanan darah rendah, ia menandakan bahawa anda mungkin menghidap penyakit-penyakit tertentu yang boleh memudaratkan.

Macam mana nak tahu tekanan darah kita rendah ke tak? Selalunya kita akan periksa tekanan darah kan. So, kalau salah satu bacaan bahagian atas (sistolik) kurang daripada 90 dan tekanan bawah (diastolic) kurang daripada 60 mmhg atau kedua-duanya kurang daripada angka tersebut, makan maks…

Bagaimana Cara Banyakkan Susu Badan Sampai Melimpah Ruah Meriahnya?

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh

Ada tak ibu-ibu di luar sana yang tengah susah hati sebab rasa macam susu badan tak cukup untuk anak sedangkan anak baru nak masuk 2 bulan.. Tak lama lagi dah nak naik kerja (bagi yang keje la)..Hurm...kalau boleh nak bagi ekslusif breast feeding la kan...


Sebenarnya, persediaan untuk menimang cahaya mata perlu seiring dengan keterujaan untuk memberi bayi anda menikmati susu badan yang sangat berkhasiat. Bukan sahaja memberi kebaikan kepada bayi bahkan juga kepada ibu sendiri.


Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.

Untuk memastikan si kecil benar-benar memperolehi segala kebaikan penyusuan susu ibu, anda digalakkan memberi susu ibu sepenuhnya secara ekslusif tanpa dicampur dengan makanan atau minuman lain sehingga bayi berusia 6 bulan.Kemudian diteruskan sehingga bayi mencapai 2 tahun.
Kebaikan Susu Ibu Untuk bayi: Susu ibu membekalkan nutrien yang terbaik untuk bayi andaIa mengandungi nutrien d…