Cara Merawat Gout Yang Diyakini & Terbukti Berkesan



Attiey sangkakan gout ni menyakitkan sebab asid-asid tu menyerang sendi-sendi namun ternyata sangkaan tu salah.


Yela, masa tu tak study betul-betul kan.


Apakah Gout?


Gout adalah keadaan dimana berlaku keradangan yang menyakitkan di tendon, sendi dan ianya membengkak. Sebab tu bila tengok orang yang kena gout, selalu kakinya bengkak kan.


Sendi metatarsal-phalangeal di tapak kaki adalah tempat biasa terjadi. Ia mungkin gout biasa atau mungkin tanda-tanda penyakit lain seperti batu karang, urate nephropathy dan tophi. 


Puncanya apa? Ia disebabkan oleh tahap asid urik dalam darah yang menghablur dan disimpan di sendi tendon serta tisu sekeliling.


Punca Gout

Gout boleh berlaku disebabkan beberapa faktor termasuk pemakanan, genetik, dan masalah di buah pinggang. Ia adalah sebahagian daripada penyakit artritis yang dikelaskan sebagai penyakit metabolik akibat asid urik (iaitu bahan buangan yang terhasil daripada pemecahan purin (protein); berkumpul pada sendi dan tisu lembut di sekeliling sendi, terutama pada kaki dan menyebabkan rasa sakit.


Pemendapan asid urik ini lama kelamaan akan menghasilkan hablur garam dan hablur inilah yang mencetuskan rasa sakit sendi.


Haa...macam tu rupanya kan.


Ia juga dipanggil masalah bengkak sendi yang bermula daripada tapak ibu jari kaki, menular ke sendi lain pada kaki dan tangan.


Bila dah gout ni, memang kena tengok-tengok sikitlah apa yang dimakan. 


Banyak makanan tinggi protein seperti makanan laut, kekacang, daging merah dan daging organik tinggi purine. 


Sebenarnya, pemecahan purine dalam makanan inilah yang akhirnya boleh menyebabkan gout. Purine ditukarkan ke bentuk asid urik semasa metabolisme tisu-tisu rosak dan koyak.



                                  

Kajian yang dijalankan menunjukkan mereka yang banyak makan daging merah dan makanan laut meningkatkan risiko gout sebanyak 50 peratus.


Cara mengatasi

  • Amalkan diet rendah purine. Sederhanakan pengambilan makanan berprotein yang mengandungi purine. Contoh: organ dalaman (paru, hati), bilis, sardin, herring, telur ikan, kekacang, alkohol, lemak haiwan, asparagus, bunga kobis, cendawan dan yis (roti putih dan roti manis) 
  • Ceri dan strawberi dikatakan mampu mengurangkan asid urik. 
  • Minum banyak cecair, terutamanya air, untuk mecairkan dan membantu proses penyingkiran urate. 
  • Kawal berat badan - kegemukan boleh menjejaskan keupayaan badan menyingkirkan asid urik. 
  • Bersenam

Cadangan Supplemen 


Vivix

Mengimpak 4 mekasnisme anti penuaan. (melidungi dan membaiki DNA, memberi impak positif kepada pengawalan genetik, menggalakkan pembentukan mitochondria di dalam sel, melambatkan pembentukan protein AGE yang menyebabkan kerosakan


Testimoni Vivix & Gout #1
~Puan Zarith;

"Ayah menderita gout berpuluh tahun. Pain killer dan ubat gout peneman setiap hari. Salah makan sikit je mesti gout datang. jalan sampai memapah dinding.

Tapi, sejak amalkan vivix satu sudu kecil setiap hari, Alhamdulillah takde lagi gout menjengah. Yang bestnya,boleh tinggalkan dah ubat gout dan painkiller yang bertahun ambik tu. Dan ayah dah boleh makan makanan kegemaran semula! Syukur Alhamdulillah"


Testimoni Vivix & Gout #2
~Puan Khadeejah

"Sebelum pergi ke Jepun, saya supply apak saya dengan berbotol-botol Vivix. Kesianlah tengok. Asyik bertongkat je bila berjalan. Tapi Alhamdulillah lepas amalkan pagi dan malam, tengok ha, sakan tak apak ai. Tongkat pun tak bawak tau. Tiap hari minimum jalan kaki 15 minit. " 



Fungsi terbaik vivix ialah membaiki dan melindungi sel dari dirosakkan oleh radikal bebas. bukan bermakna sel kita tak rosak terus jika kita ambil vivix, tetapi kadar kerosakan itu diperlahankan dan dapat dilindungi oleh resvertrol dan polyphenol yg tinggi dalam vivix. 

Percaya atau tidak, tapi inilah fungsi vivix yang tidak didapati dalam supplemen lain.


Untuk pertanyaan lanjut, hubungi Attiey ok. Jangan risau tentang bajet sebab kita boleh bincang lagi tau.

 Free Consultation istimewa untuk customer Attiey…terima kasih!
Attiey Call/Whatsapps/Sms; 0139218084

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...