Kambing Hasilkan Vitamin C Sendiri?


 Cakkk!


Sekali baca tajuk kat atas macam kelakar tapi itulah kenyataannya tau.
Tapikan, kita tinggalkan dulu hal kambing sekejap ye sebab skang  ni musim hujan (kambing tak suka air kot) dan kalau di Pantai Timur dikenali sebagai musim tengkujuh.
 (Ok. Takde kaitan ngan kambing pun sebenarnye kan. hehe) 
 Bila setiap hari hujan, lepas tu panas balik…hujan lagi…kalau jenis yang tak tahan boleh kena selsema dan demam.

Bila sebut selsema, ramai antara kita mengaitkan ia dengan keperluan vitamin C. Kenapa ya? Sebelum tu, jom kita kenali dulu apa itu vitamin C.

Vitamin C atau asid askorbik (asid L-askorbik atau L-askorbat) merupakan sejenis zat nutrien terpenting yang diperlukan oleh manusia dan beberapa spesies haiwan tertentu, dan juga merupakan salah satu dari jenis-jenis vitamin utama.

Dalam keperluan organisme hidup, askorbat adalah sejenis bahan bersifat anti-pengoksidaan, kerana dilihat mampu menjaga badan manusia melawan tekanan oksidatif.[1] Ia juga merupakan kofaktor dalam sekurang-kurangnya lapan tindak balas enzim, termasuk tindak balas sintesis beberapa jenis kolagen yang boleh menjadi penyebab simptom kegagalan penerimaan Vitamin C seperti penyakit kancing gigi.[2]  

Bagi haiwan, tindak balas ini adalah penting untuk menyembuhkan luka serta mengelakkan berlaku pendarahan pada kapilari dan pembuluh darah.

Dari Mana Vitamin C Boleh Diperolehi?

1- Sumber tumbuhan
Tumbuhan biasanya merupakan sumber terbaik vitamin C, namun jumlah Vitamin C di dalam makanan berasaskan tumbuhan adalah bergantung kepada spesies tumbuhan tersebut, keadaan tanah, suhu dan iklim pertumbuhan tanaman, tempoh masa tuaian, keadaan penyimpanan dan langkah penyediaan.[3]

2- Sumber haiwan

Hampir semua haiwan, termasuk kambing, menghasilkan vitamin C sendiri. Kambing dewasa yang beratnya kira-kira 70 kg, boleh menghasilkan lebih 13,000 mg vitamin C sehari dalam keadaan kesihatan normal, tetapi meningkat berkali ganda apabila berdepan dengan tekanan.[7][8]
Mejoriti besar spesies haiwan dan tumbuhan mensintensis vitamin C sendiri, maka sesetengah (bukan semua) keluaran haiwan boleh dijadikan sumber pemakanan vitamin C.
Vitamin C banyak dihasilkan di dalam hati dan kurang dihasilkan dalam otot. Namun sejak otot dijadikan sumber utama bahan daging bagi penggunaan diet makanan harian manusia di barat, produk haiwan bukanlah merupakan sumber vitamin yang terpenting lagi. Vitamin C juga terdapat dalam susu ibu, tetapi tidak terdapat dalam susu lembu mentah.[9] Terbukti, susu ibu memang yang terbaikkk!
Semua lebihan Vitamin C yang tidak digunakan oleh badan akan disingkirkan melalui sistem ginjal dan dibuang melalui air kencing.

3- Penyediaan makanan
Vitamin C mengurai dalam keadaan tertentu, terutamanya ketika memasak makanan. Tumpuan Vitamin C dalam pelbagai bahan makanan beransur berkurangan seimbang dengan suhu tempat simpanannya,[12] jadi pemasakan boleh mengurangkan kira-kira 60% kandungan Vitamin C dalam sayur-sayuran kerana pemusnahan enzim mendadak yang lebih menjadi sekitar takat didih.[13] Makin lama memasak, makin banyak juga vitamin yang hilang, begitu juga dengan bekas makanan buatan tembaga yang memangkinpenguraian.[14]
Satu lagi punca kehilangan vitamin C dalam makanan adalah larut lesap, iaitu vitamin yang larut air melarut dalam air masakan, kemudian dibuang tanpa gunanya. Bagaimanapun, vitamin C tidak melarut lesap dalam semua sayuran pada kadar yang sama; kajian menunjukkan bahawa brokoli kelihatan lebih mampu mengekalkan lebih banyak vitamin C berbanding jenis sayur yang lain.[15] Kajian juga menunjukkan bahawa buah-buahan yang yang baru dipetik tidak kehilangan nutrien penting apabila disimpan dalam peti sejuk selama beberapa hari.[16]


Selain dari sumber-sumber yang disebut di atas, ada satu lagi sumber Vitamin C yang sangat menakjubkan. Ada beberapa pengguna dan pengamalnya telah berkongsi testimoni dan pendapat yang sangat positif. Kenapa?

Semua lebihan Vitamin C yang tidak digunakan oleh badan akan disingkirkan melalui sistem ginjal dan dibuang melalui air kencing.
Ok, disebabkan tak semua vitamin c yang kita makan tu dapat diserap oleh badan secara total. Jadi, Vitamin C Sustained Released yang diperkenalkan oleh Shaklee ni bertindak melepaskan sejumlah keperluan untuk badan secara berperingkat. 

Maknanya, ianya tidak akan dibazirkan melalui penyingkiran oleh badan. HEBAT!

Secara keseluruhannya, Vitamin C Shaklee memberi beberapa manfaat utama kepada pengamalnya:

1-Membentuk kolagen
2-Membaiki simptom pendarahan
3-Peningkatan sistem imun badan
4-Melawan kanser
5-Mencantikkan kulit
6-Baik untuk insomnia
7-Kekalkan kolestrol sihat



Pertanyaan, konsultasi dan pesanan produk boleh hubungi saya di:
Rafhati Mohamad Napi
♥ sms/whatsApp: 013-9218084
♥ Emel : are_t84@yahoo.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...