Blog Archive

March 4, 2018

Punca Masalah Rambut Gugur Secara Serius


Kitaran pertumbuhan rambut normal berlangsung selama 2 hingga 3 tahun. Setiap rambut tumbuh kira-kira 1 sentimeter sebulan semasa fasa ini. Sekitar 90% rambut di kulit kepala kita memanjang pada satu-satu masa. Sekitar 10% rambut pada kulit kepala anda, pada satu-satu masa, berada dalam fasa berehat. Selepas 3 hingga 4 bulan, rambut yang lama akan gugur  dan rambut baru mula tumbuh di tempatnya.

Rambut Gugur


Adalah normal untuk mengalami rambut gugur setiap hari sebagai sebahagian daripada kitaran ini. Walau bagaimanapun, sesetengah orang mungkin mengalami keguguran rambut yang berlebihan (lebih daripada biasa). Kehilangan rambut jenis ini boleh menjejaskan lelaki, wanita dan kanak-kanak.


Botak


"Kebotakan umum" biasanya bermaksud kebotakan corak lelaki, atau kebotakan kekal corak. Ia juga dipanggil alopecia androgenetik. Kebiasaan botak lelaki adalah punca keguguran rambut lelaki. Lelaki yang mengalami keguguran rambut ini biasanya mewarisi sifatnya. Lelaki yang mula kehilangan rambut pada usia muda cenderung untuk mengembangkan kebotakan yang lebih luas. Dalam keadaan botak lelaki, keguguran rambut biasanya menghasilkan garis rambut dan kebotakan pada bahagian atas kepala.


Wanita juga boleh  mengalami masalah ini dimana rambut boleh menjadi nipis di seluruh kulit kepala.

Ciri-ciri Rambut Mengalami Keguguran Rambut Berlebihan

Bagi kebanyakan orang, rambut berlebihan berlebihan secara beransur-ansur, yang bermaksud ia berlaku dalam jangka waktu yang panjang. Ini benar-benar berlaku pada botak lelaki. Kehilangan rambut dianggap terlalu berlebihan apabila ia menyebabkan bintik-bintik botak atau rambut yang menampakkan penipisan. Dalam sesetengah kes, rambut boleh jatuh secara tiba-tiba. Ini biasanya disebabkan oleh kejutan tiba-tiba - baik kejutan fizikal atau emosi - ke badan anda.

Penyebab?

Beberapa perkara boleh menyebabkan kehilangan rambut berlebihan. Sebagai contoh, kira-kira 3 atau 4 bulan selepas penyakit atau pembedahan besar, anda mungkin akan kehilangan sejumlah besar rambut. Kehilangan rambut ini berkaitan dengan tekanan penyakit dan bersifat sementara.


Masalah hormon boleh menyebabkan keguguran rambut. Jika kelenjar tiroid anda terlalu aktif atau kurang aktif, rambut anda mungkin akan jatuh. Masalah ini biasanya dapat dibantu dengan merawat penyakit tiroid terlebih dahulu. Kehilangan rambut mungkin berlaku jika hormon lelaki atau wanita, yang dikenali sebagai androgen dan estrogen, tidak seimbang. Membetulkan ketidakseimbangan hormon boleh menghentikan keguguran rambut anda.


Ramai wanita mengalami keguguran rambut kira-kira 3 bulan selepas mereka mempunyai bayi. Kehilangan rambut  ini juga berkaitan dengan hormon. Semasa kehamilan, tahap hormon tertentu yang tinggi menyebabkan tubuh menjaga rambut yang biasanya gugur. Apabila hormon kembali ke tahap pra-kehamilan, rambut itu jatuh dan kitaran normal pertumbuhan dan kehilangan bermula lagi.


Sesetengah ubat boleh menyebabkan keguguran rambut. Ia akan berhenti apabila anda berhenti minum ubat. Ubat yang boleh menyebabkan keguguran rambut termasuk penipisan darah (juga dipanggil antikoagulan); ubat yang digunakan untuk gout, tekanan darah tinggi, atau masalah jantung; vitamin A (jika anda mengambil terlalu banyak); pil kawalan kelahiran; dan antidepresan.


Jangkitan tertentu boleh menyebabkan keguguran rambut. Jangkitan kulat kulit kepala boleh menyebabkan keguguran rambut pada orang dewasa dan kanak-kanak. Jangkitan ini dirawat dengan ubat-ubatan antikulat.


Akhirnya, keguguran rambut mungkin berlaku berpunca dari sesuatu penyakit seperti lupus atau diabetes. Ini kerana keguguran rambut mungkin merupakan tanda awal penyakit. Jadi adalah penting untuk mencari penyebabnya supaya dapat dirawat.

Bolehkah gaya rambut atau rawatan tertentu menyebabkan keguguran rambut?

Ya. 

Jika anda memakai pigtails atau cornrows atau menggunakan penggelek rambut yang ketat, tarikan pada rambut anda boleh menyebabkan jenis keguguran rambut yang disebut daya tarikan alopecia. 


Sekiranya penarik dihentikan sebelum parut kulit kepala berkembang, rambut anda akan kembali normal. Walau bagaimanapun, parut boleh menyebabkan rambut gugur kekal. Rawatan rambut minyak panas atau bahan kimia yang digunakan dalam permanen (juga dikenali sebagai "perms") boleh menyebabkan keradangan (pembengkakan) folikel rambut. Ini boleh mengakibatkan parut dan kehilangan rambut.

Boleh baca di sini; Vitamin Untuk Rambut


Jadi, jagalah rambut kerana ia adalah bahagian yang memberi impak pada personaliti kita. 
Temui mereka yang pakar untuk merawat masalah sekiranya menghadapi masalah rambut gugur.

Kami boleh bantu❤✌✌


No comments:

Post a Comment

Featured Post

Bagaimana Nak Cepat Sembuh Selepas Bersalin?

Hai mommies semua. Assalamualaikum. Tengah menghitung hari turun tanda untuk bersalin ke? Dah siap segala keperluan pakaian baby dan...