Blog Archive

February 6, 2018

Kenapa Vitamin Shaklee Tak Boleh Dijual Di Farmasi?

Tempat utama kita pergi bila nak cari vitamin tentunya ke farmasi. Merenung berderet-deret botol vitamin sampai tak tahu yang mana atu yang paling sesuai. Tapi perasan tak vitamin Shaklee takde dijual di farmasi di Malaysia?




Sebab utama adalah di Malaysia, Shaklee didaftarkan di bawah company MLM yang mana tertakluk pada akta  jualan langsung.

Merujuk kepada  Business Manual Shaklee Malaysia ia telah dinyatakan  bahawa:
"4.4 Peraturan Jualan Langsung
Peluang dan Produk Shaklee direka khas untuk jualan langsung dan tidak boleh dijual atau dipromosikan kepada atau daripada stor runcit, secara langsung atau menerusi pihak ketiga.
Sebarang Pengedar Bebas Shaklee yg melakukannya boleh dikenakan tindakan penamatan serta merta dengan bersebab."

Maknanya, kalau ada juga dijual di tempat-tempat begitu, ia telah menyalahi undang-undang. 

Sebab lainnya adalah untuk memastikan harga adalah mampu beli kerana hanya melalui saluran minima sahaja iaitu pengeluar (Shaklee), pengedar dan terus kepada pengguna.

Jika ia diletakkan di farmasi, harga mungkin akan dimarkup menjadi lebih tinggi. Bila samapai kepada pembeli, da jadi mahal.


Jaapan seterusnya adalah Shaklee memberi peluang kepada pembeli untuk mendapat konsultasi daripada pengedar dengan lebih baik. Jika kita membeli di farmasi, adakah kita boleh hubungi semula farmasi tersebut untuk dapatkan sesi coaching dan guide? Mustahil kot. 


Carilah vitamin Shaklee di tempat yang betul dan pengedar yang mematuhi peraturan untuk memdapat kepuasan membeli.


Pengedar Shaklee Anda
Atiey Mohamad Napi

No comments:

Post a Comment

Featured Post

Bagaimana Nak Cepat Sembuh Selepas Bersalin?

Hai mommies semua. Assalamualaikum. Tengah menghitung hari turun tanda untuk bersalin ke? Dah siap segala keperluan pakaian baby dan...