Blog Archive

November 8, 2017

Tulang Mudah Patah Sebab Kurang Kalsium?

Teringat saya kisah beberapa bulan lepas bila dapat tahu salah seorang saudara terdekat saya patah kedua-dua belah kaki dan tangan kanan. Malang sekali bila sedikit tulang peha  yang bersambung dengan kepala lutut pula tercampak keluar ke jalan. Tempurung kepala lutut disahkan hancur. Istighfar masa mendapat khabar tersebut. Semua berpunca dari kemalangan sewaktu dalam perjalanan ke sekolah.

Bagaimana tulang boleh patah?

Jisim tulang kita boleh mengalami ketidakseimbangan antara pembinaan tulang baru dengan kehilangan jisim tulang. Untuk memastikan ia seimbang, kita perlu pastikan supaya kita mengambil sumber kalsium yang mencukupi.

99% daripada kalsium yang kita ambil disimpan di tulang dan gigi. Selebihnya pula berada di dalam aliran darah yang berfungsi membawa nutrien ke dalam sel membran. Apabila kita tidak mendapatkan  sumber kalsium yang cukup , tubuh kita akan mengambilnya dari tulang dan menyebabkan ketumptan tulang semakin berkurang.


Bagaimana untuk mendapatkan sumber kalsium terbaik?
  1. susu
  2. produk tenusu; cheese, yogurt 
  3. sayuran hijau ; brokoli, kailan


Walaupun begitu, kita masih boleh kekurangan kalsium jika bahan-bahan di atas tidak segar, mempunyai perasa tambahan dan mengalami kehilangan nutrisi ketika ativiti  pemprosesan.

Adakah kita telah minum susu sebanyak 3 gelas setiap hari secara konsisten? Kalau jawapannya Ya, tahniah.

Jadual Cadangan  Pengambilan Kalsium oleh RDA

Di atas adalah cadangan keperluan kalsium  bagi semua peringkat umur. Apabila umur berada dalam linkungan 9 hingga 18 tahun, kita memerlukan 1300 mg kalsium setiap hari dan ia sebenarnya penting untuk bekalan ketika umur semakin meningkat.



Kesan apabila kekurangan kalsium
Tubuh kita akan memberikan beberapa tanda apabila mengalami kekurangan kalsium seperti;
  • Sering sakit otot, sakit sendi, lenguh-lenguh dan mudah cramp
  • Sering mengalami tekanan dan tinggi
  • Gigi mudah longgar dan mengalami penyakit gusi
  • Selalu cramp ketika PMS
  • Insomnia ; mengalami masalah tidur
  • Bagi kanak-kanak dan remaja yang tidak mendapat kalsium secukupnya akan berisiko tinggi untuk mendapat osteoporosis di usia tua.

Pastikan kita terus minum susu atau paling tidak mengekalkan diet seimbang dalam kehidupan seharian kita. Jangan lupa untuk bersenam mengikut kemampuan kerana senaman membantu tulang kita kuat dan sihat juga.


Ataupun kita amalkan Ostematrix setiap hari. Pengambilan hanya 2 kaplet menunjukkan peningkatan dalam paras kalsium darah (mg/dl), diukur dalam tempoh 12 jam. 



Ostematrix diformulai khas dengan campuran 7 nutrien penting termasuk kalsium, vitamin D, megnesium, zink, kuprum, mangan dan boron untuk membantu membina ketumpatan tulang.




Facebook: Attiey Mohamad
Fb Page: Mommy Ceria
WhatsApp: 0139218084  (klik untuk wassap tanpa simpan nombor)

 Shaklee ialah produk kesihatan semulajadi yang tidak boleh digunakan untuk tujuan diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Kami bukan doktor mahupun pakar perubatan. Saranan kami adalah untuk mereka yang ingin menjaga kesihatan. Sekiranya anda sakit, sila berjumpa DOKTOR YANG BERTAULIAH.

 Free Consultation istimewa untuk customer Attiey…terima kasih!

No comments:

Post a Comment

Featured Post

Bagaimana Nak Cepat Sembuh Selepas Bersalin?

Hai mommies semua. Assalamualaikum. Tengah menghitung hari turun tanda untuk bersalin ke? Dah siap segala keperluan pakaian baby dan...