Blog Archive

November 7, 2017

Kenal pasti Simptom Insomnia dan Cara Merawatnya

Insomnia adalah gangguan tidur yang sering memberi kesan kepada berjuta-juta orang di seluruh dunia. Bila kita mengalami insomnia, pasti menghadapi masalah sukar untuk tidur atau apabila terjaga,  kita  sukar untuk menyambung tidur.. Kesannya pastilah boleh memudaratkan.




Insomnia biasanya akan menyebabkan rasa mengantuk pada siang hari, keletihan, dan  rasa  tidak sihat, baik dari segi mental dan fizikal. Ia  boleh menjejaskan sesiapa sahaja tak mengira peringkat umur tetapi ia lebih kerap dialami oleh wanita dewasa berbanding lelaki dewasa. Jadi, anda yang baca ni wanita atau lelaki?


Gangguan tidur  memberi kesan buruk terhadap  prestasi sekolah dan kerja kita serta menyumbang kepada obesiti, kebimbangan, kemurungan, kerentanan, masalah kepekatan, masalah ingatan, fungsi sistem imun yang lemah, dan mengurangkan masa tindak balas kita.

Beberapa kajian telah dilakukan  kepada orang dewasa dan kanak-kanak. Kajian tersebut menunjukkan pendedahan kepada cahaya dari televisyen dan telefon pintar sebelum tidur akan mempengaruhi tahap melatonin semula jadi dan menyebabkan ia meningkat semasa tidur. Di samping itu, satu kajian yang dijalankan oleh Institut Politeknik Rensselaer mendapati bahawa komputer tablet tertutup boleh mempengaruhi corak tidur. Kajian-kajian ini menunjukkan bahawa teknologi di dalam bilik tidur dapat  memburukkan lagi masalah insomnia, menyebabkan lebih banyak komplikasi.


Insomnia biasanya disebabkan oleh:


Gangguan dalam rentak circadian - jet lag, perubahan shift pekerjaan, ketinggian tinggi, bunyi alam sekitar, haba melampau atau sejuk.

Isu-isu psikologi - gangguan bipolar, kemurungan, gangguan kecemasan, atau gangguan psikotik. 

Keadaan perubatan - kesakitan kronik, sindrom keletihan kronik, kegagalan jantung kongestif, angina, penyakit asid refluks (GERD), penyakit paru obstruktif kronik, asma, apnea tidur, penyakit Parkinson dan Alzheimer, hipertiroidisme, arthritis, luka otak, tumor, strok.

Hormon - estrogen, hormon beralih semasa haid. 

Faktor lain - tidur di sebelah rakan berdengkur, parasit, keadaan genetik, minda yang terlalu aktif, mengandung.


Pernah tak kita tahu apa tanda-tanda kita mengalami insomnia? Ke kena tunggu sesiapa bagitahu dulu? Ok, ni antara tanda-tanda yang boleh dikaitkan dengan insomnia. Cuba check ada tak pada kita?
  1. Kesukaran tidur pada waktu malam. 
  2. Bangun pada waktu malam. 
  3. Bangun lebih awal daripada yang dikehendaki. 
  4. Masih berasa letih selepas tidur malam. 
  5. Keletihan atau mengantuk siang hari. 
  6. Kerosakan, kemurungan, atau kecemasan. 
  7. Kepekatan dan tumpuan yang tidak baik. 
  8. Tidak terkoordinasi, peningkatan kesilapan atau kemalangan. 
  9. Sakit kepala ketegangan (merasakan seperti ketat di kepala). 
  10. Kesulitan bersosial. 
  11. Gejala gastrointestinal. 
  12. Bimbang tentang tidur.

Bagaimana cara nak memperbaiki masalah insomnia ni? Cukupkah hanya dengan mengambil ubat tidur sahaja? Bagaimana untuk mengelakkan rasa stress bila tak dapat tidur pulak?


Amalkan kalsium yang bahannya paling seimbang untuk memastikan kadar penyerapannya adalah 99%. Ia mesti diperbuat daripada mineral semula jadi dan garam mineral dari Laut Mati, mengandungi kalsium, magnesium, fosforus, vitamin D, zink, kuprum, manganes dan boron.

Nutrien-nutrien di atas perlu diambil bersama-sama untuk penyerapan oleh tubuh dan menghalang endapan sesetengah mineral.


Bagaimana Memilih Kalsium ?


  1. Mesti mengandungi bersama vitamin D dan magnesium
  2. Elakkan produk yang diperbuat daripada tulang dan dolomite untuk mengelakkan keracunan plumbum
  3. Elakkan mineral chelated kerana proses tersebut boleh menyebabkan tubuh menyerap logam berat tercemar dan toksin dalam proses menyerap mineral




Ostematrix Shaklee mempunyai semua ciri-ciri terbaik dan ia juga membantu mengimbangi tekanan darah; memelihara denyutan  jantung, impuls saraf, penenang saraf; menggalakkan tidur yang nyenyak, membantu masalah jantung berdebar, gementar, mimpi buruk dan stress. Jika kita mengamalkannya, ia membantu membaiki depresi, mood swing, sakit kepala dan masalah pitam.


Selain Ostematrix, boleh juga diambil bersama vitamin B yang mengandungi kesemua 8 vitamin (B1, B2, B3, B5, B6, B12, asid folik dan biotin -diambil pada masa yang sama) untuk memastikan kesihatan fungsi saraf sekaligus meredakan sakit kepala, tekanan, kemurungan dan masalah insomnia itu sendiri.


B-Complex Shaklee lengkap dengan kesemua 8 Vitamin B

 Klik untuk pesan sekarang

Berminat?

Facebook: Attiey Mohamad
Fb Page: Mommy Ceria
WhatsApp: 0139218084  (Klik untuk wassap tanpa perlu simpan nombor)


Shaklee ialah produk kesihatan semulajadi yang tidak boleh digunakan untuk tujuan diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Kami bukan doktor mahupun pakar perubatan. Saranan kami adalah untuk mereka yang ingin menjaga kesihatan. Sekiranya anda sakit, sila berjumpa DOKTOR YANG BERTAULIAH.

 Free Consultation istimewa untuk customer Attiey…terima kasih!

2 comments:

  1. saya cepat tidur dan sukar bangun...

    untuk bangun saya terpaksa berjihad lawan nafsu tidur..

    biasanya saya menang dalam pertempuran nafsu tersebut..

    hahahaha.

    tiada kaitan langsung dengan insomnia

    ReplyDelete
    Replies
    1. cepat tidur dan sukar bangun...nampaknya tuan sangat menikmati tidur. Bagus tu. Ada yg masa tidur pun boleh fikir lagi..hehe

      Delete

Featured Post

Bagaimana Nak Cepat Sembuh Selepas Bersalin?

Hai mommies semua. Assalamualaikum. Tengah menghitung hari turun tanda untuk bersalin ke? Dah siap segala keperluan pakaian baby dan...