Blog Archive

August 29, 2017

3 Jenis Supplemen Wajib Ibu bapa Perlu Berikan Untuk Anak-anak Yang Sering Tidak Sihat


Nasihat yang amat berguna Atiey dapat daripada seseorang yang lebih senior di tempat kerja dulu. Katanya untuk tahun-tahun pertama, kalau boleh berikanlah susu yang paling bagus dan berkualiti. Usahakan juga jika mahal kerana katanya tahun pertama untuk si anak adalah waktu paling krikital untuk mendapatkan nutrisi dan khasiat untuk tubuh badannya. Atiey faham. Maksudnya lebih baik kalau kita boleh laburkan sedikit wang untuk berikan makanan dan minuman kepada anak kita demi kesihatannya untuk dua tiga tahun seterusnya. Memang betul tu sebab semua ibu bapa pun mahu anak yang sihat kan.

Anak yang sihat dan aktif, idaman semua ibu bapa
cr: Google Pic


Alhamdulillah sebab Atiey berjaya bagi susu paling mahal untuk anak pertama iaitu susu badan. Raisha menyusu badan sampailah umurnya 2 tahun 3 bulan. Itupun sebab Adib dah ada dalam perut time tu. Lepas tu, bermulalah episod nak pastikan raisha terus dapat sumber kalsium. Sumber kalsium ni penting tau untuk anak-anak sehingga umur diorang 5 tahun. At least kena minum susu 2 gelas sehari.

Dalam kes Raisha, dia susah nak minum susu dalam botol. Makan pun kurang. Jadi, atiey tak boleh nak harapkan sumber kalsium tu banyak dari pemakananlah. Lepas beberapa cubaan termasuklah dari cikgu taska Raisha, akhirnya berjaya juga minum susu pakai botol. Kenapa tak pakai cawan? Hrmm..lagi Raisha taknak. Huhu

Sebagai kanak-kanak, mereka pun tak terlepas daripada terkena pelbagai masalah kesihatan malah lebih mudah dijangkiti kuman dan virus. Antara masalah biasa yang adalah 
  • pertumbuhan yang terbantut
  • alahan atau elergik
  • anemia
  • obesiti yang boleh menyebabkan masalah tekanan darah tinggi dan jantung
  • astma yang berkait rapat dengan pertahanan badan melawan kuman/virus

Raisha pertama kali kami berikan gas Nebulizer pada umur 3 atau 4 bulan. Memang rasa bersalah tapi pada masa tu, kalau tak bagi memang tak boleh tidur. Kata doktor, masalah semput atau asma pada kanak-kanak boleh berpunca daripada pemakanan dan persekitaran yang tercemar sama ada udara atau air.


Apa pilihan kita sebagai ibu bapa untuk pastikan anak-anak kekal sihat dan dapat melawan apa jua kuman dan virus yang datang pada mereka? Mungkin bukan 100% tapi sekurang-kurang kita mencuba sesuatu sebagai persedian mereka.


Oleh itu, Atiey sarankan kepada supaya kita beri anak-anak yang berumur 1 tahun dan keatas makanan tambahan berikut;

 

Meal shakes
  • mengandungi karbohidrat yang rendah glisemik indeks. Membekalkan tenaga sepanjng hari
  • protein  yang terkandung padanya membekalkan 9 asid amino yang perlu untuk  pertumbuhan dan  pembaikan tisu badan
  • sumber antioksidan (Vitamin A, C, E)  yang boleh membantu meningkatkan  sistem imun, kulit dan mata.
  • mempunyai fiber - serat ; bantu penghadaman  dan  elakkan sembelit
  • mengandungi Vitamin B yang boleh membantu anak lebih  fokus dan beri  perhatian. Ia menolong  penghasilan sel darah merah.
  • Sodium & Magnesium yang diperoleh apabila mengamalkan mealshakes membantu menyeimbangkan  cecair dalam  badan dan anak akan  kurang rasa letih. 
  • Vitamin C - bagus untuk gusi,gigi, kulit 
  • Vitamin A- baik untuk mata 
  • Kalcium  dan  Vitamin D - sangat penting untuk kesihatan  dan  perkembangan tulang 
  • Iron & B12 - diperlukan untuk pembinaan sel darah merah



Omega Guard
  • mengandungi EPA dan DHA yang bagus untuk otak dan mata anak-anak
  • membantu kanak-kanak fokus
  • membantu mengurangkan masalah astma kerana berfungsi sebagai anti radang




Lecithin
  • membantu menguatkan ingatan
  • sesuai juga  untuk masalah obesiti 



Pengalaman pengguna;
Mealshakes

Omega Guard


Berminat untuk dapatkan supplemen di atas? Hubungi Atiey;

Facebook: Attiey Mohamad 
Fb Page: Mommy Ceria 
WhatsApp: 0139218084  (klik nombor untuk wasap)


Shaklee ialah produk kesihatan semulajadi yang tidak boleh digunakan untuk tujuan diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Kami bukan doktor mahupun pakar perubatan. Saranan kami adalah untuk mereka yang ingin menjaga kesihatan. Sekiranya anda sakit, sila berjumpa DOKTOR YANG BERTAULIAH.

 Free Consultation istimewa untuk customer Attiey…terima kasih!

No comments:

Post a Comment

Featured Post

3 Masalah Utama Yang Biasa Dialami Ketika Puasa. Bagaimana Nak Atasi?

Alhamdulillah, hari ni merupakan hari ke 17 dalam bulan Ramadhan. Dah separuh bulan berlalu. Bagaimana puasa kita? Adakah kita tela mengambi...