Skip to main content

Amaran Kepada Pencinta Sushi


Sushi ni ada di mana-mana. Sebut je, pasti jumpa. Tapi kena berpada-pada makan sushi ni kerana kandungan parasit yang dikaitkan dengannya boleh menjejaskan kesihatan. Ini kerana kita tahu sushi menggunakan ikan dan makanan laut yang tidak dimasak.


Dalam satu kajian yang masih baru, mendapati jangkitan dari anisakidosis, parasit dalam sushi, semakin meningkat, . Ia menekankan kisah seorang lelaki berusia 32 tahun dari Portugal yang mempunyai sakit perut yang teruk, muntah-muntah, dan demam yang lama . Dia kemudian didapati dijangkiti parasit yang dikenali sebagai anisakis, yang berpunca dari  makan sushi.


Anisakidosis  ni dahulunya dikenali sebagai anisakiasis atau anisakiosis, dan juga dipanggil  penyakit cacing herring iaitu  jangkitan parasit. Ia disebabkan oleh sikap suka  makan makanan  mentah atau kurang masak . Boleh jadi juga  ikan atau makanan laut yang terlibat  dijangkiti oleh cacing kecil anisakis.


Gejala-gejala termasuk: 
  • sakit perut teruk
  • rasa loya dan muntah-muntah 
  • cirit-birit

Dalam sesetengah kes, ia boleh membawa maut. Kebanyakan  kes-kes yang telah dilaporkan berlaku di Jepun, di mana makan ikan mentah adalah perkara biasa. Namun tetapi ia adalah semakin dilihat di negara-negara Barat.

(Kes Kajian) 
Seorang individu yang terlibat dengan satu "case study" bagitahu akhir-akhir ni beliau telah memakan sushi, dan doktor di Portugal mengesyaki lelaki berusia 32 tahun itu mungkin mempunyai anisakidosis.



Mereka memasukkan endoscope (tiub panjang dengan kamera pada hujungnya) melalui mulut ke dalam perut beliau. Gambar mendedahkan larva dari parasit seperti cacing yang benar-benar melekat pada keluasan perut beliau, yang bengkak dan berlaku keradangan.


Selepas doktor mengeluarkan larva  tersebut dengan net khas, simptom yang ada pdfa lelaki tersebut hilang dengan sangat cepat. Analisis makmal menunjukkan bahawa larva itu  dari spesies anisakis.


Purata panjang Larva Anisakis adalah dari 5 hingga 20 milimeter.


Pengarang kajian iaitu Joana Carmo, MD, berkata, penyakit ini agak jarang berlaku di Eropah. Sembilan puluh peratus daripada kes-kes  adalah berlaku  di Jepun, dan  juga kerap di negara-negara Scandinavia kerana pengambilan  hati ikan cod.


"Walau bagaimanapun, di negara-negara Eropah lain, serangan ikan itu mungkin lebih kerap daripada yang difikirkan," Carmo berkata. 


Katanya, satu kajian menunjukkan bahawa   39.4%  anisakis telah ditemui daripada mackerel segar yang diteliti dari pasar ikan berbeza di Granada, Sepanyol.


Bagaimana untuk mengelakkan Anisakidosis?


Carmo berkata bahawa Chef sushi yang betul-betul  terlatih boleh mengesan larva anisakis  kerana mereka boleh dilihat di dalam ikan.


CDC berkata, satu-satunya cara untuk  mengelakkan parasit dan bakteria ini adalah dengan memasaknya dengan  betul sebelum dimakan.


Untuk  membunuh parasit, FDA mengesyorkan langkah-langkah berikut;

  1. Masak makanan laut untuk suatu suhu dalaman sekurang-kurangnya 145 F.
  2. Pembekuan ikan:
  • -4 F atau kurang  selama 7 hari (jumlah masa), atau
  • -31 F atau kurang sehingga  beku, dan simpan pada -31F  (-35 C) atau kurang selama 15 jam, atau
  • -31 F (-35 C) atau kurang sehingga beku dan simpan pada -4 F (-20 C) atau kurang selama  24 jam.

Persoalan saya, berapa kerap adik, abang, akak makan sushi? Suka sangat sushi sampai rasa tak boleh hidup tanpa sushi?


Boleh nak makan tapi kena ada langkah berjaga-jaga seperti contohnya tingkatkan sistem imun dan buat detoks parasit setiap  bulan untuk kasi cuci benda-benda parasit ni.


Pernah dengar tak detoks parasit?

Ia melibatkan beberapa produk Shaklee seperti


  • Vivix 
  • Nutriferon
  • Garlic Complex
  • Herblax
  • Alfalfa
  • DTX Complex.

Bagaimana?

Hubungi saya dan saya akan  explain dengan lebih detail. lagipun detoks parasit ni sangat ekslusif milik group besar kami (iReach) dan ianya istimewa hanya untuk customer kami. Susah? Taklah. Sambil detoks, kita cuci badan dan untung (bonusnya) bila berjaya turun kilo. Wow!

Hubungi saya cepat ye. Bulan puasa ni masa paling sesuai untuk jalankan detoks. Baru vasss di hari raya nanti.


Pengedar Shaklee Anda
Attiey Mohamad
0139218084

Comments

Popular posts from this blog

Tanda - tanda Jahitan Episiotomi Anda Terbuka dan Komplikasinya

Jahitan terbuka memang menakutkan. Bagi yang pernah mengalaminya mesti akan panik dan trauma. Ini biasa berlaku kepada yang baru pertama kali bergelar ibu.


Sebenarnya episiotomi dan ceasarean adalah dua jenis luka yang memerlukan penjagaan sepanjang waktu. Tempoh yang memberi risiko untuk jahitan itu terbuka adalah dalam dua minggu selepas bersalin dan ianya hanya jika tidak dijaga dengan teliti.


Menurut Pakar Perunding O&G dari Pusat Bersalin Barakah, Bandar Puteri Klang, Dr Khairiah Seman menyatakan bahawa kebanyakan kes jahitan terbuka adalah disebabkan jangkitan kuman pada luka bersalin.


Tanda-tanda Jahitan Terbuka

Ibu akan berasa sakit yang amat atau melebihi dua hingga tiga hari. Seingat Atiey, sakit akibat episiotomi hanyalah sekitar 2  hari sahaja. Jika kesakitan tu berlarutan, mungkin jangkitan kuman dah berlaku. Jumpa doktor segera untuk pastikan adakah jahitan tu dah terbuka atau sebaliknya.

Sekiranya ada tanda-tanda seperti bengkak, merah, bernanah atau keluar apa saja…

Cara Makan Sustained Release Vitamin C Yang Betul dan Selamat Supaya Lebih Berkesan

Berapa biji sepatutnya pengambilan vitamin c kita setiap hari? Pernah tahu tak atau cukup sekadar makan sebiji oren sehari je?

Kalau ikut saranan dari FDA, kita memerlukan 75mg vitamin c setiap hari untuk mantain kesihatan.

Bagaimana nak dapatkan bekalan vitamin c yang optimum? Kalau nak tahu, vitamin c ni sensitif pada suhu panas tau. Buah yang duk ada kat pokok dengan buah yang kita dah petik tu pun dah berbeza kandungan vitamin c nya. Sangat sensitiflah.

Sebab tu saya suka untuk syorkan supaya kita amalkan Sustained Release Vita-C Plus ni.

Sebotol mengandungi 180 tablet.
Satu tablet pula mengandungi lebih kurang 1000mg dan berat satu tablet adalah 992mg.


Tadi kata FDA sarankan ambik cuma 75mg. Tapi ni dah sampai 1000mg satu tablet. Tak lebih ke?


Ok, sebenarnya dalam satu tablet tu Absorbic Acid hanyalah 500mg manakala selebihnya adalah Bioflavonoid untuk penyerapan yang lebih berkesan.


Tapi 500 mg masih banyak kan.


Vitamin C Shaklee ni diformulasikan dengan teknologi pe;epasan sec…

Air Kencing Berbuih? Ketahui Cara Kawal Protein Dalam Urin

Assala,mualaikum

Hari ni dah berapa kali u'olls buang air kecil? Pastikan minum air masak secukupnya untuk melancarkan proses pembuangan air kecil tau.

Apasal tanya pasal air kecil pulak ni kan..

Sebelum terhasilnya air kencing (atau air kecil), dah jadi tugas buah pinggang kita untuk menapis cairan tubuh dan nutrisi termasuk protein sama ada untuk dikeluarkan melalui urin atau disimpan.

Umumnya, molekul protein adalah lebih besar namun adalah normal jika sesekali terdapat dalam urin kita.

Namun, sekiranya berlebihan ia adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan pada ginjal/saluran tertentu. Apabila terjadinya perkara ini, langkah seterusnya perlu diambil iaitu dapatkan rawatan.

Bagaimana nak tahu sama ada protein dalam urin kita tu normal atau berlebihan?

Pernah dengar air kencing berbuih? Ya, itu adalah antara petanda bahawa terdapatnya protein yang berlebihan dalam urin anda.

Apa penyebabnya?
-Masalah berkaitan  buah pinggang
-Diabetes
-Hipertensi
-Masalah jantung yang…

Bagaimana Cara Mengatasi Masalah Mudah Pening dan Mudah Pitam Tanpa Perlu Makan Hati Lembu ?

Pernah tak rasa macam nak pitam atau pun pening bila nak bangun lepas duduk lama sangat. Kadang-kadang bila tundukkan kepala dan angkat dengan cepat?


Agak-agakla kan....kenapa jadi camtu ek? Rasa cam gelap mata sekejap.. Ada kaiatan dengan masalah kesihatan ke?


Biasanya bila jadi camtu, rata-rata kita anggap tu benda biasa je dan selalunya takkan berpanjangan. Betul tak? Tapi, sebenarnya kita kena tahu bahawa perkara yang kita anggap biasa tu boleh mengundang risiko di luar jangkaan.

Ini kerana ia sebenarnya  menandakan tekanan darah ketika itu adalah rendah. Jika kita mengalami tekanan darah rendah, ia menandakan bahawa anda mungkin menghidap penyakit-penyakit tertentu yang boleh memudaratkan.

Macam mana nak tahu tekanan darah kita rendah ke tak? Selalunya kita akan periksa tekanan darah kan. So, kalau salah satu bacaan bahagian atas (sistolik) kurang daripada 90 dan tekanan bawah (diastolic) kurang daripada 60 mmhg atau kedua-duanya kurang daripada angka tersebut, makan maks…

Bagaimana Cara Banyakkan Susu Badan Sampai Melimpah Ruah Meriahnya?

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh

Ada tak ibu-ibu di luar sana yang tengah susah hati sebab rasa macam susu badan tak cukup untuk anak sedangkan anak baru nak masuk 2 bulan.. Tak lama lagi dah nak naik kerja (bagi yang keje la)..Hurm...kalau boleh nak bagi ekslusif breast feeding la kan...


Sebenarnya, persediaan untuk menimang cahaya mata perlu seiring dengan keterujaan untuk memberi bayi anda menikmati susu badan yang sangat berkhasiat. Bukan sahaja memberi kebaikan kepada bayi bahkan juga kepada ibu sendiri.


Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.

Untuk memastikan si kecil benar-benar memperolehi segala kebaikan penyusuan susu ibu, anda digalakkan memberi susu ibu sepenuhnya secara ekslusif tanpa dicampur dengan makanan atau minuman lain sehingga bayi berusia 6 bulan.Kemudian diteruskan sehingga bayi mencapai 2 tahun.
Kebaikan Susu Ibu Untuk bayi: Susu ibu membekalkan nutrien yang terbaik untuk bayi andaIa mengandungi nutrien d…