Blog Archive

December 31, 2016

Landmark Study Shaklee

Assalamualaikum

Hrmm....sanggup tak anda cipta satu produk dan kemudian benarkan pihak ketiga buat kajian ke atasnya. Apa sahaja result sama ada baik atau tidak akan di keluarkan kepada tatapan umum. Berani tak ambil risiko tu?


Ha..tu nak cerita, bagaimana Roger Barnet boleh setuju apabila ada pihak ketiga nak buat kajian ke atas produk Shaklee (dari segi keberkesanan) dan apa resultnya.


Sebenarnya landmark study ni hanya satu seumpamanya di dunia. Tak ada syarikat lain yang berani ambik risiko sama seperti apa yang dilakukan oleh CEO Shaklee ni. Kenapa? Ini menunjukkan  beliau yakin bahawa produknya benar-benar berkesan.


Landmark study ni dilakukan untuk mengkaji manfaat dan khasiat serta kesan dari pengambilan pelbagai supplemen dalam satu jangka masa yang panjang.


Apa  yang menyebabkan landmark study ni menjadi sesuatu yang penting? 

Ia adalah kerana kajian saintifik berkenaan hal ini adalah sangat terhad dan tidak banyak dilakukan.

"Landmark Study" adalah kajian secara menyeluruh bagi pengambilan berbilang suplemen. Suplemen bukanlah seperti ubatan yang terhasil dari dadah makmal di mana kesannya boleh dilihat SEGERA kerana ia merawat simptom tertentu dan melibatkan enzim-enzim tertentu sahaja.

Kebanyakan kajian saintifik yang sedia ada  dibuat  untuk jangka masa yang pendek dan ini kurang bersesuaian kerana penyakit mengambil tempoh masa 10 ke 30 tahun untuk mula wijud dan mengganas di dalam tubuh kita. Di sinilah pentingnya "Landmark Study" ini di mana, kajian di buat untuk tempoh masa yang panjang iaitu lebih 20 tahun.


Dalam kajian yang amat penting ini, ia diketuai oleh Dr Glady's Block, top saintis di UC Berkeley.
Beliau sendiri yang  mengusulkan kepada Shaklee untuk menjalankan kajian tersebut bagi menguji keberkesanan dan keselamatan pengambilan suplemen secara menyeluruh bagi tempoh waktu yang panjang


  


Apa yang menyebabkan Dr Glady's Block memilih Shaklee?


Ada beberapa sebab iaitu;
  • Shaklee terkenal dengan reputasinya yang berintegriti dan berkualiti
  • Shaklee mempunyai kumpulan sasar yang bersesuaian kerana penggunanya terdiri daripada pengamal tegar yang telah mengamalkan suplemen untuk tempoh waktu yang panjang. Sesuai dengan kewujudannya yang telah lama dan kukuh.

( Vita-Lea sendiri dan berusia 100 tahun sekarang ni dan boleh bayang tak berapa lama dah Shaklee dah bertapak?)



Roger Barnet pada ketika itu pun mempunyai keinginan yang sama iaitu nak tahu adakah produknya ini benar-benar seperti yang diyakini dan kerana keyakinan yang sangat tinggi itulah maka kajian ini dibenarkan.

Hurm..kalau dah CEO sendiri yakin denganShaklee jadi mengapa para pengedar perlu takut-takut? Itulah menjadi sebab kenapa Atiey memang tak pusing belakang dah sejak terlibat denga supplemen Shaklee ni.




Cara ia dijalankan melibatkan 3 kumpulan sasar iaitu;
  • Pengguna Shaklee yang telah mengambil suplemen Shaklee lebih 20 tahun
  • Pengguna yang mengunakan multivitamin selain dari Shaklee(MV)
  • Tidak menggunakan suplemen


Biomarkers yang dikaji di dalam Landmark Study ini adalah Homocycteine, HDL/Cholestrol, CRP dan Triglycerides


Keputusan yang diperolehi hasil dari kajian ini sangat mengejutkan. Malah ianya memang menunjukkan sesuatu . 





Kajian tersebut berjaya membuktikan bahawa;

  • nutrisi di dalam suplemen Shaklee adalah sangat "bioavailable"–nutrisi tersebut mudah diserap dan dapat digunakan oleh tubuh dengan baik, terbukti melalui kandungan nutrisi dalam darah yang lebih baik berbanding dua kumpulan sasar MV dan tanpa suplemen.
  • pengambilan nutrisi Shaklee membantu pengamalnya untuk mendapatkan level biomarkers yang lebih sihat, mengurangkan risiko mendapat penyakit. 
  • pengguna suplemen Shaklee menunjukkan kadar yang rendah dalam mendapat penyakit.
  • Shaklee adalah suplemen adalah selamat tanpa menyebabkan pengumpulan nutrisi di aras toksik dalam tubuh pengguna.


Dr. Gladys Block memperakui, hasil kajian mendapati pengguna akan mendapat manfaat dari penggunaan suplemen untuk jangka masa yang panjang.


 Untuk info yang lebih lanjut, boleh rujuk sini juga iaitu Nutrition Journal  yang menerangkan secara detail tentang Landmark Study tersebut.



No comments:

Post a Comment

Featured Post

Bagaimana Nak Cepat Sembuh Selepas Bersalin?

Hai mommies semua. Assalamualaikum. Tengah menghitung hari turun tanda untuk bersalin ke? Dah siap segala keperluan pakaian baby dan...