Skip to main content

Cara Cari Duit Lebih Bagi Fresh Graduate

Sekarang ni seolah-olah macam kebanjiran para graduan sangat ketara. Dulu masa atiey habis belajar tahun 2006, dah nampak sikit-sikit macam mana keadaan nak kena bersaing dengan para graduan lain tambah dengan staf-staf kontrak dan sementara. Tapi sekarang kena tambah lagi iaitu mereka yang sedang menganggur akibat dibuang kerja.

Jangan rasa selamat. Sebab tu sekarang ni skill juga diperlukan. Tak boleh bersandar pada pointer semata-mata.

Kalau macam tu, bagaimana nak kumpul duit?

Mungkin dah ada yang aware dengan pelaburan seperti emas. Baguslah. Tapi ianya pelaburan jangka panjang.

Sebelum tu, adik-adik kena 3 tips kewangan ni dulu.

-Banyakkan simpanan
Bila ada pendapatan nanti, jangan cepat nak beli kereta selagi belum betul-betul perlu. Rumah pun nanti dulu selagi tak ada kewangan yang kukuh. Simpan dulu. Berapa banyak? Sebanyak mungkin yang ada.

Duit simpanan ni nanti boleh digunakan untuk:

Bertunang
Kahwin
Beli kereta
Beli kelengkapan rumah
Sambut kelahiran
Bayar hutang belajar

- Dapatkan ilmu tentang pengurusan kewangan sebanyak mungkin. Ini termasuklah cara menyimpan yang betul, tips menyimpan, cara melabur dan pelbagai lagi teknik yang menguntungkan.

- Beranikan diri untuk berniaga
Ketahuila dik, ketika muda nilah nak cuba macam-macam perkara. Saat badan masih kuat dan bertenaga, komitmen belum ada dan  akal masih cerdas. Walaupun sekiranya dah dapat kerja tetap, jangan sekadar tunggu kenaikan gaji akhir tahun je. Dalam masa sama, jadilah majikan untuk bisnes sendiri juga.

Kenapa kena berniaga? Kerana kerja makan gaji sekadar cukup-cukup makan je sebenarnya kecuali anda mendapat jawatan besar. Dengan berniaga, anda sendiri yang tentukan berapa yang anda mahu dan usaha mestilah sepadan.

Bagaimana Nak Mula?

Pastinya adik-adik mencari satu bisnes yang rendah modalnya kan?

Dengan sikap berani, mahu belajar dan sanggup berusaha, bisnes Shaklee satu pilihan yang tepat untuk anda. Ini terbukti apabila ramai anak muda seawal 23 tahun telah mencapai bonus 4 angka setiap bulan.

Kuncinya adalah doa dan usaha .

Mudah saja. Hanya dengan RM69 seumur hidup, adik-adik berpeluang tentukan pendapatan sendiri setiap bulan. Shaklee akan bayar direct ke akaun adik-adik.

Nak tahu lebih lanjut?

Atiey Mohamad
013.9218084

Comments

Popular posts from this blog

Tanda - tanda Jahitan Episiotomi Anda Terbuka dan Komplikasinya

Jahitan terbuka memang menakutkan. Bagi yang pernah mengalaminya mesti akan panik dan trauma. Ini biasa berlaku kepada yang baru pertama kali bergelar ibu.


Sebenarnya episiotomi dan ceasarean adalah dua jenis luka yang memerlukan penjagaan sepanjang waktu. Tempoh yang memberi risiko untuk jahitan itu terbuka adalah dalam dua minggu selepas bersalin dan ianya hanya jika tidak dijaga dengan teliti.


Menurut Pakar Perunding O&G dari Pusat Bersalin Barakah, Bandar Puteri Klang, Dr Khairiah Seman menyatakan bahawa kebanyakan kes jahitan terbuka adalah disebabkan jangkitan kuman pada luka bersalin.


Tanda-tanda Jahitan Terbuka

Ibu akan berasa sakit yang amat atau melebihi dua hingga tiga hari. Seingat Atiey, sakit akibat episiotomi hanyalah sekitar 2  hari sahaja. Jika kesakitan tu berlarutan, mungkin jangkitan kuman dah berlaku. Jumpa doktor segera untuk pastikan adakah jahitan tu dah terbuka atau sebaliknya.

Sekiranya ada tanda-tanda seperti bengkak, merah, bernanah atau keluar apa saja…

Cara Makan Sustained Release Vitamin C Yang Betul dan Selamat Supaya Lebih Berkesan

Berapa biji sepatutnya pengambilan vitamin c kita setiap hari? Pernah tahu tak atau cukup sekadar makan sebiji oren sehari je?

Kalau ikut saranan dari FDA, kita memerlukan 75mg vitamin c setiap hari untuk mantain kesihatan.

Bagaimana nak dapatkan bekalan vitamin c yang optimum? Kalau nak tahu, vitamin c ni sensitif pada suhu panas tau. Buah yang duk ada kat pokok dengan buah yang kita dah petik tu pun dah berbeza kandungan vitamin c nya. Sangat sensitiflah.

Sebab tu saya suka untuk syorkan supaya kita amalkan Sustained Release Vita-C Plus ni.

Sebotol mengandungi 180 tablet.
Satu tablet pula mengandungi lebih kurang 1000mg dan berat satu tablet adalah 992mg.


Tadi kata FDA sarankan ambik cuma 75mg. Tapi ni dah sampai 1000mg satu tablet. Tak lebih ke?


Ok, sebenarnya dalam satu tablet tu Absorbic Acid hanyalah 500mg manakala selebihnya adalah Bioflavonoid untuk penyerapan yang lebih berkesan.


Tapi 500 mg masih banyak kan.


Vitamin C Shaklee ni diformulasikan dengan teknologi pe;epasan sec…

Air Kencing Berbuih? Ketahui Cara Kawal Protein Dalam Urin

Assala,mualaikum

Hari ni dah berapa kali u'olls buang air kecil? Pastikan minum air masak secukupnya untuk melancarkan proses pembuangan air kecil tau.

Apasal tanya pasal air kecil pulak ni kan..

Sebelum terhasilnya air kencing (atau air kecil), dah jadi tugas buah pinggang kita untuk menapis cairan tubuh dan nutrisi termasuk protein sama ada untuk dikeluarkan melalui urin atau disimpan.

Umumnya, molekul protein adalah lebih besar namun adalah normal jika sesekali terdapat dalam urin kita.

Namun, sekiranya berlebihan ia adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan pada ginjal/saluran tertentu. Apabila terjadinya perkara ini, langkah seterusnya perlu diambil iaitu dapatkan rawatan.

Bagaimana nak tahu sama ada protein dalam urin kita tu normal atau berlebihan?

Pernah dengar air kencing berbuih? Ya, itu adalah antara petanda bahawa terdapatnya protein yang berlebihan dalam urin anda.

Apa penyebabnya?
-Masalah berkaitan  buah pinggang
-Diabetes
-Hipertensi
-Masalah jantung yang…

Bagaimana Cara Mengatasi Masalah Mudah Pening dan Mudah Pitam Tanpa Perlu Makan Hati Lembu ?

Pernah tak rasa macam nak pitam atau pun pening bila nak bangun lepas duduk lama sangat. Kadang-kadang bila tundukkan kepala dan angkat dengan cepat?


Agak-agakla kan....kenapa jadi camtu ek? Rasa cam gelap mata sekejap.. Ada kaiatan dengan masalah kesihatan ke?


Biasanya bila jadi camtu, rata-rata kita anggap tu benda biasa je dan selalunya takkan berpanjangan. Betul tak? Tapi, sebenarnya kita kena tahu bahawa perkara yang kita anggap biasa tu boleh mengundang risiko di luar jangkaan.

Ini kerana ia sebenarnya  menandakan tekanan darah ketika itu adalah rendah. Jika kita mengalami tekanan darah rendah, ia menandakan bahawa anda mungkin menghidap penyakit-penyakit tertentu yang boleh memudaratkan.

Macam mana nak tahu tekanan darah kita rendah ke tak? Selalunya kita akan periksa tekanan darah kan. So, kalau salah satu bacaan bahagian atas (sistolik) kurang daripada 90 dan tekanan bawah (diastolic) kurang daripada 60 mmhg atau kedua-duanya kurang daripada angka tersebut, makan maks…

Bagaimana Cara Banyakkan Susu Badan Sampai Melimpah Ruah Meriahnya?

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh

Ada tak ibu-ibu di luar sana yang tengah susah hati sebab rasa macam susu badan tak cukup untuk anak sedangkan anak baru nak masuk 2 bulan.. Tak lama lagi dah nak naik kerja (bagi yang keje la)..Hurm...kalau boleh nak bagi ekslusif breast feeding la kan...


Sebenarnya, persediaan untuk menimang cahaya mata perlu seiring dengan keterujaan untuk memberi bayi anda menikmati susu badan yang sangat berkhasiat. Bukan sahaja memberi kebaikan kepada bayi bahkan juga kepada ibu sendiri.


Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.

Untuk memastikan si kecil benar-benar memperolehi segala kebaikan penyusuan susu ibu, anda digalakkan memberi susu ibu sepenuhnya secara ekslusif tanpa dicampur dengan makanan atau minuman lain sehingga bayi berusia 6 bulan.Kemudian diteruskan sehingga bayi mencapai 2 tahun.
Kebaikan Susu Ibu Untuk bayi: Susu ibu membekalkan nutrien yang terbaik untuk bayi andaIa mengandungi nutrien d…