Blog Archive

December 13, 2016

Cara Cari Duit Lebih Bagi Fresh Graduate

Sekarang ni seolah-olah macam kebanjiran para graduan sangat ketara. Dulu masa atiey habis belajar tahun 2006, dah nampak sikit-sikit macam mana keadaan nak kena bersaing dengan para graduan lain tambah dengan staf-staf kontrak dan sementara. Tapi sekarang kena tambah lagi iaitu mereka yang sedang menganggur akibat dibuang kerja.

Jangan rasa selamat. Sebab tu sekarang ni skill juga diperlukan. Tak boleh bersandar pada pointer semata-mata.

Kalau macam tu, bagaimana nak kumpul duit?

Mungkin dah ada yang aware dengan pelaburan seperti emas. Baguslah. Tapi ianya pelaburan jangka panjang.

Sebelum tu, adik-adik kena 3 tips kewangan ni dulu.

-Banyakkan simpanan
Bila ada pendapatan nanti, jangan cepat nak beli kereta selagi belum betul-betul perlu. Rumah pun nanti dulu selagi tak ada kewangan yang kukuh. Simpan dulu. Berapa banyak? Sebanyak mungkin yang ada.

Duit simpanan ni nanti boleh digunakan untuk:

Bertunang
Kahwin
Beli kereta
Beli kelengkapan rumah
Sambut kelahiran
Bayar hutang belajar

- Dapatkan ilmu tentang pengurusan kewangan sebanyak mungkin. Ini termasuklah cara menyimpan yang betul, tips menyimpan, cara melabur dan pelbagai lagi teknik yang menguntungkan.

- Beranikan diri untuk berniaga
Ketahuila dik, ketika muda nilah nak cuba macam-macam perkara. Saat badan masih kuat dan bertenaga, komitmen belum ada dan  akal masih cerdas. Walaupun sekiranya dah dapat kerja tetap, jangan sekadar tunggu kenaikan gaji akhir tahun je. Dalam masa sama, jadilah majikan untuk bisnes sendiri juga.

Kenapa kena berniaga? Kerana kerja makan gaji sekadar cukup-cukup makan je sebenarnya kecuali anda mendapat jawatan besar. Dengan berniaga, anda sendiri yang tentukan berapa yang anda mahu dan usaha mestilah sepadan.

Bagaimana Nak Mula?

Pastinya adik-adik mencari satu bisnes yang rendah modalnya kan?

Dengan sikap berani, mahu belajar dan sanggup berusaha, bisnes Shaklee satu pilihan yang tepat untuk anda. Ini terbukti apabila ramai anak muda seawal 23 tahun telah mencapai bonus 4 angka setiap bulan.

Kuncinya adalah doa dan usaha .

Mudah saja. Hanya dengan RM69 seumur hidup, adik-adik berpeluang tentukan pendapatan sendiri setiap bulan. Shaklee akan bayar direct ke akaun adik-adik.

Nak tahu lebih lanjut?

Atiey Mohamad
013.9218084

No comments:

Post a Comment

Featured Post

Bagaimana Nak Cepat Sembuh Selepas Bersalin?

Hai mommies semua. Assalamualaikum. Tengah menghitung hari turun tanda untuk bersalin ke? Dah siap segala keperluan pakaian baby dan...