Skip to main content

Masalah Kesuburan Lelaki - Kekurangan Sperma

Gambar Mr. Google


Jumlah sperma adalah dianggap lebih rendah sekiranya bilangannya kurang daripada 1.5 juta setiap mililiter air mani semasa ejakulasi.


Ada pula sesetengah keadaan di mana seorang lelaki itu tiada langsung sperma di dalam air maninya ( azoospermia). Punca kekurangan atau sperma tiada dalam air mani boleh disebabkan oleh jangkitan kuman. Contoh yang paling biasa adalah penyakit kelamin atau buah zakar bengkak disebabkan masalah beguk (mumps).


Selain daripada dua keadaan yang dinyatakan kat atas ni, ada juga masalah di mana saluran air mani yang mengalir daripada kilang testis boleh rosak atau tersumbat.


Jangan sangka kaum lelaki tiada masalah hormon malah ketidakseimbanagn hormon tersebut boleh menyebabkan tiada pengeluaran air mani.


Bagaimana cara Mengatasi Masalah Kesuburan Lelaki?

Tingkatkan Imuniti
Apabila badan kekurangan nutrisi, tahap imuniti seseorang tu akan menurun. Oleh kerana nutrisi ni penting untuk tubuh, pastikan anda mula mengambil makanan tambahan untuk mendapatlkan bekalannya.

Jauhi Makanan Ringan/ Rapu
Makanan yang mengandungi bahan pewarna, penambah perasa tiruan, pengawet dan gula seeloknya dikurangkan pengambilannya. Malah lebih baik dihentikan terus. Ia boleh mengakibatkan kegemukan dan obesiti.

Amalkan Makanan Segar
Makanan yang fresh seperti ikan, ayam, sayur, ulam dan buah-buahan sangat bagus untuk kesihatan. Kurangkan pengambilan makanan yang telah diproses kerana ia tentunya mengandungi pengawet. Jangan lupa untuk bersenam.

Jauhi Tekanan
Stress boleh menyebabkan sistem imuniti merosot dan stress boleh menyebabkan keradangan dalam tubuh kita tanpa disedari. Mereka yang selalu stress cenderung mengalami masalah kesuburan.

Minum Banyak Air
Air penting untuk mengeluarkan bahan-bahan bertoksik yang ada dalam tubuh kita. Amalkan juga buah-buahan yang mengandungi banyak air seperti tembikai.


Vitamin Yang Sesuai

Vita-Lea
Vita-Lea ialah multivitamin dan multimineral Shaklee. Dah berusia 100 tahun. Punya lama di pasaran kearan kualitinya. Ia mengandungi 28 jenis vitamin dan mineral yang tubuh kita perlukan.

Vita-Lea membekalkan vitamin yang lengkap untuk memastikan kesihatan yang optimum.
B-Complex
Amalkan B-Complex secara konsisten dan badan akan rasa sentiasa bertenaga dan segar.

Vita-C Plus
Selain meningkatkan sistem imuniti tubuh seseorang, ia bagus untuk menredakan stress / tekanan.


Zinc Complex
Penting untuk lelaki mengahsilkan sperma yang sihat dan kuat. Apabila sperma berkualiti, ia meningkatkan peluang persenyawaan untuk berlaku. Zinc juga meningkatkan keinginan seksual.




Free Consultation istimewa untuk customer Attiey…terima kasih!
Attiey Call/Whatsapps/Sms; 0139218084

Comments

Popular posts from this blog

Tanda - tanda Jahitan Episiotomi Anda Terbuka dan Komplikasinya

Jahitan terbuka memang menakutkan. Bagi yang pernah mengalaminya mesti akan panik dan trauma. Ini biasa berlaku kepada yang baru pertama kali bergelar ibu.


Sebenarnya episiotomi dan ceasarean adalah dua jenis luka yang memerlukan penjagaan sepanjang waktu. Tempoh yang memberi risiko untuk jahitan itu terbuka adalah dalam dua minggu selepas bersalin dan ianya hanya jika tidak dijaga dengan teliti.


Menurut Pakar Perunding O&G dari Pusat Bersalin Barakah, Bandar Puteri Klang, Dr Khairiah Seman menyatakan bahawa kebanyakan kes jahitan terbuka adalah disebabkan jangkitan kuman pada luka bersalin.


Tanda-tanda Jahitan Terbuka

Ibu akan berasa sakit yang amat atau melebihi dua hingga tiga hari. Seingat Atiey, sakit akibat episiotomi hanyalah sekitar 2  hari sahaja. Jika kesakitan tu berlarutan, mungkin jangkitan kuman dah berlaku. Jumpa doktor segera untuk pastikan adakah jahitan tu dah terbuka atau sebaliknya.

Sekiranya ada tanda-tanda seperti bengkak, merah, bernanah atau keluar apa saja…

Cara Makan Sustained Release Vitamin C Yang Betul dan Selamat Supaya Lebih Berkesan

Berapa biji sepatutnya pengambilan vitamin c kita setiap hari? Pernah tahu tak atau cukup sekadar makan sebiji oren sehari je?

Kalau ikut saranan dari FDA, kita memerlukan 75mg vitamin c setiap hari untuk mantain kesihatan.

Bagaimana nak dapatkan bekalan vitamin c yang optimum? Kalau nak tahu, vitamin c ni sensitif pada suhu panas tau. Buah yang duk ada kat pokok dengan buah yang kita dah petik tu pun dah berbeza kandungan vitamin c nya. Sangat sensitiflah.

Sebab tu saya suka untuk syorkan supaya kita amalkan Sustained Release Vita-C Plus ni.

Sebotol mengandungi 180 tablet.
Satu tablet pula mengandungi lebih kurang 1000mg dan berat satu tablet adalah 992mg.


Tadi kata FDA sarankan ambik cuma 75mg. Tapi ni dah sampai 1000mg satu tablet. Tak lebih ke?


Ok, sebenarnya dalam satu tablet tu Absorbic Acid hanyalah 500mg manakala selebihnya adalah Bioflavonoid untuk penyerapan yang lebih berkesan.


Tapi 500 mg masih banyak kan.


Vitamin C Shaklee ni diformulasikan dengan teknologi pe;epasan sec…

Air Kencing Berbuih? Ketahui Cara Kawal Protein Dalam Urin

Assala,mualaikum

Hari ni dah berapa kali u'olls buang air kecil? Pastikan minum air masak secukupnya untuk melancarkan proses pembuangan air kecil tau.

Apasal tanya pasal air kecil pulak ni kan..

Sebelum terhasilnya air kencing (atau air kecil), dah jadi tugas buah pinggang kita untuk menapis cairan tubuh dan nutrisi termasuk protein sama ada untuk dikeluarkan melalui urin atau disimpan.

Umumnya, molekul protein adalah lebih besar namun adalah normal jika sesekali terdapat dalam urin kita.

Namun, sekiranya berlebihan ia adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan pada ginjal/saluran tertentu. Apabila terjadinya perkara ini, langkah seterusnya perlu diambil iaitu dapatkan rawatan.

Bagaimana nak tahu sama ada protein dalam urin kita tu normal atau berlebihan?

Pernah dengar air kencing berbuih? Ya, itu adalah antara petanda bahawa terdapatnya protein yang berlebihan dalam urin anda.

Apa penyebabnya?
-Masalah berkaitan  buah pinggang
-Diabetes
-Hipertensi
-Masalah jantung yang…

Bagaimana Cara Mengatasi Masalah Mudah Pening dan Mudah Pitam Tanpa Perlu Makan Hati Lembu ?

Pernah tak rasa macam nak pitam atau pun pening bila nak bangun lepas duduk lama sangat. Kadang-kadang bila tundukkan kepala dan angkat dengan cepat?


Agak-agakla kan....kenapa jadi camtu ek? Rasa cam gelap mata sekejap.. Ada kaiatan dengan masalah kesihatan ke?


Biasanya bila jadi camtu, rata-rata kita anggap tu benda biasa je dan selalunya takkan berpanjangan. Betul tak? Tapi, sebenarnya kita kena tahu bahawa perkara yang kita anggap biasa tu boleh mengundang risiko di luar jangkaan.

Ini kerana ia sebenarnya  menandakan tekanan darah ketika itu adalah rendah. Jika kita mengalami tekanan darah rendah, ia menandakan bahawa anda mungkin menghidap penyakit-penyakit tertentu yang boleh memudaratkan.

Macam mana nak tahu tekanan darah kita rendah ke tak? Selalunya kita akan periksa tekanan darah kan. So, kalau salah satu bacaan bahagian atas (sistolik) kurang daripada 90 dan tekanan bawah (diastolic) kurang daripada 60 mmhg atau kedua-duanya kurang daripada angka tersebut, makan maks…

Bagaimana Cara Banyakkan Susu Badan Sampai Melimpah Ruah Meriahnya?

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh

Ada tak ibu-ibu di luar sana yang tengah susah hati sebab rasa macam susu badan tak cukup untuk anak sedangkan anak baru nak masuk 2 bulan.. Tak lama lagi dah nak naik kerja (bagi yang keje la)..Hurm...kalau boleh nak bagi ekslusif breast feeding la kan...


Sebenarnya, persediaan untuk menimang cahaya mata perlu seiring dengan keterujaan untuk memberi bayi anda menikmati susu badan yang sangat berkhasiat. Bukan sahaja memberi kebaikan kepada bayi bahkan juga kepada ibu sendiri.


Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.

Untuk memastikan si kecil benar-benar memperolehi segala kebaikan penyusuan susu ibu, anda digalakkan memberi susu ibu sepenuhnya secara ekslusif tanpa dicampur dengan makanan atau minuman lain sehingga bayi berusia 6 bulan.Kemudian diteruskan sehingga bayi mencapai 2 tahun.
Kebaikan Susu Ibu Untuk bayi: Susu ibu membekalkan nutrien yang terbaik untuk bayi andaIa mengandungi nutrien d…