Blog Archive

November 9, 2016

Masalah Kesuburan Lelaki - Kekurangan Sperma

Gambar Mr. Google


Jumlah sperma adalah dianggap lebih rendah sekiranya bilangannya kurang daripada 1.5 juta setiap mililiter air mani semasa ejakulasi.


Ada pula sesetengah keadaan di mana seorang lelaki itu tiada langsung sperma di dalam air maninya ( azoospermia). Punca kekurangan atau sperma tiada dalam air mani boleh disebabkan oleh jangkitan kuman. Contoh yang paling biasa adalah penyakit kelamin atau buah zakar bengkak disebabkan masalah beguk (mumps).


Selain daripada dua keadaan yang dinyatakan kat atas ni, ada juga masalah di mana saluran air mani yang mengalir daripada kilang testis boleh rosak atau tersumbat.


Jangan sangka kaum lelaki tiada masalah hormon malah ketidakseimbanagn hormon tersebut boleh menyebabkan tiada pengeluaran air mani.


Bagaimana cara Mengatasi Masalah Kesuburan Lelaki?

Tingkatkan Imuniti
Apabila badan kekurangan nutrisi, tahap imuniti seseorang tu akan menurun. Oleh kerana nutrisi ni penting untuk tubuh, pastikan anda mula mengambil makanan tambahan untuk mendapatlkan bekalannya.

Jauhi Makanan Ringan/ Rapu
Makanan yang mengandungi bahan pewarna, penambah perasa tiruan, pengawet dan gula seeloknya dikurangkan pengambilannya. Malah lebih baik dihentikan terus. Ia boleh mengakibatkan kegemukan dan obesiti.

Amalkan Makanan Segar
Makanan yang fresh seperti ikan, ayam, sayur, ulam dan buah-buahan sangat bagus untuk kesihatan. Kurangkan pengambilan makanan yang telah diproses kerana ia tentunya mengandungi pengawet. Jangan lupa untuk bersenam.

Jauhi Tekanan
Stress boleh menyebabkan sistem imuniti merosot dan stress boleh menyebabkan keradangan dalam tubuh kita tanpa disedari. Mereka yang selalu stress cenderung mengalami masalah kesuburan.

Minum Banyak Air
Air penting untuk mengeluarkan bahan-bahan bertoksik yang ada dalam tubuh kita. Amalkan juga buah-buahan yang mengandungi banyak air seperti tembikai.


Vitamin Yang Sesuai

Vita-Lea
Vita-Lea ialah multivitamin dan multimineral Shaklee. Dah berusia 100 tahun. Punya lama di pasaran kearan kualitinya. Ia mengandungi 28 jenis vitamin dan mineral yang tubuh kita perlukan.

Vita-Lea membekalkan vitamin yang lengkap untuk memastikan kesihatan yang optimum.
B-Complex
Amalkan B-Complex secara konsisten dan badan akan rasa sentiasa bertenaga dan segar.

Vita-C Plus
Selain meningkatkan sistem imuniti tubuh seseorang, ia bagus untuk menredakan stress / tekanan.


Zinc Complex
Penting untuk lelaki mengahsilkan sperma yang sihat dan kuat. Apabila sperma berkualiti, ia meningkatkan peluang persenyawaan untuk berlaku. Zinc juga meningkatkan keinginan seksual.




Free Consultation istimewa untuk customer Attiey…terima kasih!
Attiey Call/Whatsapps/Sms; 0139218084

No comments:

Post a Comment

Featured Post

Bagaimana Nak Cepat Sembuh Selepas Bersalin?

Hai mommies semua. Assalamualaikum. Tengah menghitung hari turun tanda untuk bersalin ke? Dah siap segala keperluan pakaian baby dan...