Blog Archive

October 30, 2016

Pentingnya Dilakukan Kajian Ke Atas Produk Kesihatan dan Kecantikan

Dua tiga hari lepas saya hampir-hampir terpengaruh dengan satu iklan produk kecantikan ni. Hampir- hampir je nak terbeli tapi akhirnya saya batalkan niat tu.

Kenapa?

"5 hari penggunaan dah boleh nampak kesannya"

Saya cuba google dan cari kot-kot ada publish sebarang kajian klinikal yang berkaitan dengan produk ni tapi malangnya tak ada. Takut pula nak consume.

Bukan apa, penting tau kajian klinikal klinikal ni. Contoh terdekat adalah Landmark Study yang dibuat oleh Shaklee.

Kajian tu dibuat dalam jangka masa yang panjang. Dari situ baru boleh tengok betul-betul kesannya pada badan pengamalnya.

Maklumlah, bagi yang tak tahu..sesuatu penyakit ni bukan sehari dua tapi ambil masa 10-30 tahun untuk disedari kewujudannya.

Jadi, kalau ada yang claim buat kajian tapi hanya dalam tempoh singkat je, tak nampak sangatlah kesan tu.

Lagipun, tempoh sesuatu penyakit ni  berkembang/terjadi dipengaruhi oleh tahap pengambilan nutrisi kita. Kalau selalu amalkan makanan berkhasiat dan bernutrisi, risikonya lambat sikitlah berbanding yang main masuk je semua dalam mulut.

Ops, bukan setakat makanan bernutrisi je...gaya hidup yang sihat pun main peranan juga.

Sebab tu, dalam landmark study shaklee ni, diorang ambik kira dan buat kajian antara orang yang tak ambil sebarang vitamin langsung , orang yang ambik vitamin selain Shaklee dan orang yang ambik Shaklee. Semua yang dikaji tu diorang tetap amalkan gaya hidup sihat  tau dan jaga pemakanan. Barulah kesan tu nampak jelas.

So lepas ni sebelum beli satu-satu produk tu fikir dulu tentang landmark study terhadapnya ada ke tak.




Attiey Mohamad
 Contact No. : 013.921.8084

No comments:

Post a Comment

Featured Post

Bagaimana Nak Cepat Sembuh Selepas Bersalin?

Hai mommies semua. Assalamualaikum. Tengah menghitung hari turun tanda untuk bersalin ke? Dah siap segala keperluan pakaian baby dan...