Blog Archive

May 24, 2016

Cara Turunkan Bacaan Gula Dalam Darah dan Sembuh Dari Penyakit Bacaan Gula Tinggi

Pertama kali Attiey buat pemeriksaan kadar gula dalam darah ialah ketika hamil anak kedua. Alhamdulillah, bacaan normal masa tu.


Tapi, bacaan ketika hamil adalah sesuatu yang lain dengan bacaan kadar gula biasa kan. Ianya dikenali sebagai (OGTT)  atau  Oral Glucose Tolarance Test.


3 situasi lain yang diguna pakai oleh doktor adalah

  • (FBS) Fasting Blood Sugar ataupun ujian yang dilakukan dimana individu tersebut telah berpuasa  8 jam sebelum ujian dilakukan.
  • (2HPP) 2-Hour Postprandial Blood Sugar ataupun ujian yang dilakukan terhadap individu selepas 2 jam individu terbabit mula makan. Ujian ini bagi mengetahui keberkesanan pankreas mengeluarkan insulin.
  • (RBS) Random Blood Sugar atau ujian kadar gula secara rawak ini dilakukan tanpa individu terbabit berpuasa sebelum membuat ujian. Jika bacaan gula dalam darah individu terbabit luar biasa atau terlalu tiggi, kemungkinan besar megidap diabetes. walau bagaimanapun ujian ini tidak boleh mengesahkan keputusan tersebut. Perlu ujian selanjutnya.

Biasanya kita akan diberitahu oleh doktor sama ada kena puasa atau tak, kena makan dulu ke atau apa sahaja.


Bagaimana pula dengan tahap bacaan? Normal, berisiko atau diabetes?


~ Bacaan dari 3.9-5.5mmol/L atau 70-99mg/dL (Normal)

Jika angka yang keluar di Glucometer adalah dalam julat 3.9-5.5mmol/L, anda dikategorikan normal dan bebas dari Diabetes.


~ Bacaan dari 5.6-6.9mmol/L atau 100-125mg/dL (Berisiko menghidapi diabetes)

Jika bacaan dalam julat 5.6 hingga 6.9mmol/L, dan anda membuat pemeriksaan pada situasi Fasting Blood Sugar (FBS), hati hati kerana anda berisiko tinggi menghidap Diabetes. Tapi sekiranya anda membuat pemeriksaan pada situasi 2-Hour Postprandial Blood Sugar (2-HPP)bacaan ini bukan penentu, sebaliknya kemungkinan anda berada di garisan berisiko menghidapi Diabetes.


~ Bacaan dari 7.0mmol/L atau 125mg/dL ke atas (Diabetes)


Jika anda mendapat bacaan 7.0mmol/L atau lebih pada situasi Fasting Blood Sugar (FBS),anda adalah penghidap diabetes. Sila dapatkan nasihat doktor segera.

Kisah Benar : Sembuh Dari Kencing Manis

Hj Alias Ahmad(Pak Ngah) 64 thn pesara Tabung Haji mengidap kencing manis pd 1996. Gula mencecah 13 badan semakin lesu dan kurus.


Beliau di perkenal shaklee oleh saya bsama upline tn hj Affendi Abdullah(76 thn)...Beliau seorang yg amat TAAT mkn sume products selama hampir 20 thn..product kegemaran beliau adalah VIVIX...minum terus dari botol.

Seorang coordinator di shaklee enjoy kesihatan optima ..tgk wajah beliau yg kemerahan dan ceria.Bacaan kencing manis skrg antara 4-5..


Jika anda atau ibubapa atau saudara mara serta kawan-kawan yang menghidap diabetes yg teruk kongsilah vivix tanpa ragu-ragu.



Free Consultation istimewa untuk customer Attiey…terima kasih!
 Attiey Call/Whatsapps/Sms; 0139218084

No comments:

Post a Comment

Featured Post

Bagaimana Nak Cepat Sembuh Selepas Bersalin?

Hai mommies semua. Assalamualaikum. Tengah menghitung hari turun tanda untuk bersalin ke? Dah siap segala keperluan pakaian baby dan...