Skip to main content

Cara Paling Mudah Nak Berhenti Merokok

Isu merokok ni bukan baru timbul malah dah bertahun-tahun. Rungutan untuk berhenti merokok tapi tak berjaya pun banyak juga.


Kenapa usaha untuk meninggalkan rokok ni gagal?

Mungkin sesetengahnya ada sebab tersendiri yang Attiey tak nak sangkal tapi apa kata cuba lagi sekali dengan bersungguh-sungguh.

Cara-caranya sangat senang tapi perlukan semangat yang kuat dan sokongan dari orang-orang terdekat.

1. Jelas dengan tekad dan niat
Setiap yang kita buat mesti ada niat jangan lakukan asal boleh je. Bila kita nekad nak berhenti merokok, kita akan lebih kuat dan kental.


2. Bantuan ahli keluarga dan kawan
Kongsi dan beritahu keluarga serta kawan-kawan anda apa yang anda nak lakukan dan minta mereka sentiasa ingatkan . Kawan-kawan yang memahami akan menyokong demi kebaikan anda. Elakkan dari memutuskan persahabatan pula dengan mereka yang merokok cuma minta mereka tidak tawarkannya kepada anda.


3. Kurangkan sedikit demi sedikit
Sesuatu ketagihan ni bukan senag untuk dihentikan secara drastik. Silap langkah boleh mendatangkan kemudaratan lain sekiranya tak dilakukan dengan betul. Elakkan berhenti secara mengejut sebaliknya jika rasa terlalu stress, boleh ambil tapi mungkin dalam kuantiti yang sedikit dari kebiasaan.


4. Tentukan masa
Tuliskan pada tempat yang anda boleh nampak, bila target masa yang anda akan pastikan hal ini jadi realiti dan anda bebas merokok sepenuhnya. Target yang hanya dalam fikiran, jika kita tulis dan lihat setiap hari akan membantu minda bawah sedar kita berusaha ke arah itu denag lebih baik. Jadi, tulislah!


5. Jauhkan diri
Elakkan dari menghampiri tempat-tempat yang kita tahu memang jadi port merokok kat situ. Kalau boleh, anda jauhkan diri dari perkara yang boleh mendatangkan rasa nak merokok. Kalau biasanya waktu lunch, tujulah tempat makan yang menjadi zon bebas rokok contohnya.


6. Tukar tabiat lepas makan
Selalunya selepas habis makan, memang rasa nak merokok kan...macam yang attiey sarankan tadi, mula-mula kurangkan. Lama-lama tukarkan rokok dengan gula-gula atau apa sahaja perkara yang boleh buat anda lupa dengan rokok.


7. Banyakkan minum air masak
Jadikan tabiat minum air masak sebagai satu tabiat baru di mana sahaja. Bukan sahaja ketika sedang berusaha untuk berhenti tetapi juga selepas berjaya nanti. Pengambilan air masak dapat membantu tubuh kita mengeluarkan apa sahaja yang tidak diperlukan oleh badan melalui sistem perkumuhan.


8. Amalkan Vivix
Dah ramai yang mencuba dengan niat untuk suka-suka dan kurang rasa percaya, namun hasilnya sangat memberangsangkan. Rokok jadi tak sedap, pahit dan lepas tu memang tak nak. Bukan tu sahaja. Badan jadi makin sihat dan akhirnya rokok dapat dilupakan.

Sesuai untuk semua peringkat dewasa. Yang penting, ia semula jadi dan tiada bahan kimia langsung. Takkan ada unsur pergantungan ke atas vivix kecuali memang rasa badan dah best sejak amalkannya.




Testimoni Vivix vs Merokok


" Alhamdulillah sis. Setakat ni, pengurangan ketara. Vivix banyak bantu kurangkan saya smoke dan rasa lebih fit. dah tak flu2 lagi pagi2..

Kalau dulu saya sentiasa nak ambil rokok, bila guna Vivix dia buang rasa nak smoke tu! Terima kasih kenalkan dengan Vivix sis!

Yg real saya dah berjaya kurangkan pada tahap maxima n dia sangat membantu lengahkan masa nak smoke tu.."


Merokok bukan sahaja berbahaya kepada pengamalnya tetapi lebih berbahaya kepada orang sekitarnya yang turut sama menghidu asap rokok. Jika dibiarkan, lama-lama boleh memudaratkan paru-paru.

Usahalah  dengan lebih nekad dan Attiey percaya anda boleh lakukannya. Usaha dan jangan lupa berdoa.


Cuba dengan Vivix dan attiey akan guide cara pengambilannya.

Free Consultation istimewa untuk customer Attiey…terima kasih!
Attiey Call/Whatsapps/Sms; 0139218084

Comments

  1. Banyak kebaikan yang terdapat dalam Vivix.

    ReplyDelete
  2. Nasiblah cik abang mam tak merokok....kalau tidak, jenuh jugak nak suruh berhenti merokok agaknya....

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Tanda - tanda Jahitan Episiotomi Anda Terbuka dan Komplikasinya

Jahitan terbuka memang menakutkan. Bagi yang pernah mengalaminya mesti akan panik dan trauma. Ini biasa berlaku kepada yang baru pertama kali bergelar ibu.


Sebenarnya episiotomi dan ceasarean adalah dua jenis luka yang memerlukan penjagaan sepanjang waktu. Tempoh yang memberi risiko untuk jahitan itu terbuka adalah dalam dua minggu selepas bersalin dan ianya hanya jika tidak dijaga dengan teliti.


Menurut Pakar Perunding O&G dari Pusat Bersalin Barakah, Bandar Puteri Klang, Dr Khairiah Seman menyatakan bahawa kebanyakan kes jahitan terbuka adalah disebabkan jangkitan kuman pada luka bersalin.


Tanda-tanda Jahitan Terbuka

Ibu akan berasa sakit yang amat atau melebihi dua hingga tiga hari. Seingat Atiey, sakit akibat episiotomi hanyalah sekitar 2  hari sahaja. Jika kesakitan tu berlarutan, mungkin jangkitan kuman dah berlaku. Jumpa doktor segera untuk pastikan adakah jahitan tu dah terbuka atau sebaliknya.

Sekiranya ada tanda-tanda seperti bengkak, merah, bernanah atau keluar apa saja…

Cara Makan Sustained Release Vitamin C Yang Betul dan Selamat Supaya Lebih Berkesan

Berapa biji sepatutnya pengambilan vitamin c kita setiap hari? Pernah tahu tak atau cukup sekadar makan sebiji oren sehari je?

Kalau ikut saranan dari FDA, kita memerlukan 75mg vitamin c setiap hari untuk mantain kesihatan.

Bagaimana nak dapatkan bekalan vitamin c yang optimum? Kalau nak tahu, vitamin c ni sensitif pada suhu panas tau. Buah yang duk ada kat pokok dengan buah yang kita dah petik tu pun dah berbeza kandungan vitamin c nya. Sangat sensitiflah.

Sebab tu saya suka untuk syorkan supaya kita amalkan Sustained Release Vita-C Plus ni.

Sebotol mengandungi 180 tablet.
Satu tablet pula mengandungi lebih kurang 1000mg dan berat satu tablet adalah 992mg.


Tadi kata FDA sarankan ambik cuma 75mg. Tapi ni dah sampai 1000mg satu tablet. Tak lebih ke?


Ok, sebenarnya dalam satu tablet tu Absorbic Acid hanyalah 500mg manakala selebihnya adalah Bioflavonoid untuk penyerapan yang lebih berkesan.


Tapi 500 mg masih banyak kan.


Vitamin C Shaklee ni diformulasikan dengan teknologi pe;epasan sec…

Air Kencing Berbuih? Ketahui Cara Kawal Protein Dalam Urin

Assala,mualaikum

Hari ni dah berapa kali u'olls buang air kecil? Pastikan minum air masak secukupnya untuk melancarkan proses pembuangan air kecil tau.

Apasal tanya pasal air kecil pulak ni kan..

Sebelum terhasilnya air kencing (atau air kecil), dah jadi tugas buah pinggang kita untuk menapis cairan tubuh dan nutrisi termasuk protein sama ada untuk dikeluarkan melalui urin atau disimpan.

Umumnya, molekul protein adalah lebih besar namun adalah normal jika sesekali terdapat dalam urin kita.

Namun, sekiranya berlebihan ia adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan pada ginjal/saluran tertentu. Apabila terjadinya perkara ini, langkah seterusnya perlu diambil iaitu dapatkan rawatan.

Bagaimana nak tahu sama ada protein dalam urin kita tu normal atau berlebihan?

Pernah dengar air kencing berbuih? Ya, itu adalah antara petanda bahawa terdapatnya protein yang berlebihan dalam urin anda.

Apa penyebabnya?
-Masalah berkaitan  buah pinggang
-Diabetes
-Hipertensi
-Masalah jantung yang…

Bagaimana Cara Mengatasi Masalah Mudah Pening dan Mudah Pitam Tanpa Perlu Makan Hati Lembu ?

Pernah tak rasa macam nak pitam atau pun pening bila nak bangun lepas duduk lama sangat. Kadang-kadang bila tundukkan kepala dan angkat dengan cepat?


Agak-agakla kan....kenapa jadi camtu ek? Rasa cam gelap mata sekejap.. Ada kaiatan dengan masalah kesihatan ke?


Biasanya bila jadi camtu, rata-rata kita anggap tu benda biasa je dan selalunya takkan berpanjangan. Betul tak? Tapi, sebenarnya kita kena tahu bahawa perkara yang kita anggap biasa tu boleh mengundang risiko di luar jangkaan.

Ini kerana ia sebenarnya  menandakan tekanan darah ketika itu adalah rendah. Jika kita mengalami tekanan darah rendah, ia menandakan bahawa anda mungkin menghidap penyakit-penyakit tertentu yang boleh memudaratkan.

Macam mana nak tahu tekanan darah kita rendah ke tak? Selalunya kita akan periksa tekanan darah kan. So, kalau salah satu bacaan bahagian atas (sistolik) kurang daripada 90 dan tekanan bawah (diastolic) kurang daripada 60 mmhg atau kedua-duanya kurang daripada angka tersebut, makan maks…

Bagaimana Cara Banyakkan Susu Badan Sampai Melimpah Ruah Meriahnya?

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh

Ada tak ibu-ibu di luar sana yang tengah susah hati sebab rasa macam susu badan tak cukup untuk anak sedangkan anak baru nak masuk 2 bulan.. Tak lama lagi dah nak naik kerja (bagi yang keje la)..Hurm...kalau boleh nak bagi ekslusif breast feeding la kan...


Sebenarnya, persediaan untuk menimang cahaya mata perlu seiring dengan keterujaan untuk memberi bayi anda menikmati susu badan yang sangat berkhasiat. Bukan sahaja memberi kebaikan kepada bayi bahkan juga kepada ibu sendiri.


Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.

Untuk memastikan si kecil benar-benar memperolehi segala kebaikan penyusuan susu ibu, anda digalakkan memberi susu ibu sepenuhnya secara ekslusif tanpa dicampur dengan makanan atau minuman lain sehingga bayi berusia 6 bulan.Kemudian diteruskan sehingga bayi mencapai 2 tahun.
Kebaikan Susu Ibu Untuk bayi: Susu ibu membekalkan nutrien yang terbaik untuk bayi andaIa mengandungi nutrien d…