Skip to main content

Posts

Showing posts from February, 2016

Berita Gembira Bila Ada Peluang Untuk Lebih Sihat Walaupun Disahkan Menghidap Kanser Rahim

Assalamualaikum...

Kanser ni jarang kita dengar dapat dikesan pada peringkat awal. Memang pun kerana petanda atau simptomnya tak jelas dan bagi pesakit yang datang jumpa doktor pun hanya setelah mengalami tekanan pada abdomen atau rasa seperti kembong. Ada juga yang rasa tak boleh nak menahan diri apabila nak buang air kecil.
Antara lain gejala bagi kanser rahim ni adalah berlaku gangguan yang kerap  pada sistem pencernaan kita dan buat kita rasa mual. Selain tu, terjadinya sembelit, hilang selera makan atau mungkin kita makan sikit tapi dah kenyang. Maksudnya kenyang dengan cepat.
Apabila melibatkan rahim, sudah tentu akan membuatkan seorang wanita tu rasa tidak selesa atau sakit ketika melakukan hubungan intim. Bila ada rasa macam tu, even kalau bukan kanser ovari sekalipun, kita seorang wanita perlu aware dan terus jumpa doktor.
Rasa letih dan lesu yang berpanjangan serta sakit di sekitar pinggang dan pinggul boleh dikaitkan dengan kanser ovari juga. Perhatikan kitaran haid dan sek…

Bagaimana Vitamin E Bantu Pesakit Masalah Prostat?

Assalamualaikum

Jika kaum wanita berjaga-jaga dengan risiko kanser payudara dan kanser  rahim , kaum lelaki pula perlu peka dengan kesihatan diri terutama simptom-simptom kanser prostat.
Kanser prostat terjadi di dalam kelenjar prostat. Doktor mempercayai bahawa kanser prostat bermula dari perubahan yang sangat kecil ukurannya dan bentuk seperti sel-sel kelenjar prostat. Perubahan ini dikenali sebagai PIN (prostatic intraepithelial neoplasia). Hampir separuh dari pesakit yang menghidapi PIN setelah berusia 50 tahun dan ke atas. Pesakit yang mengalami PIN akan mengalami perubahan sel-sel kelenjar prostat.
Kelenjar prostat merupakan kelenjar dalam sistem pembiakan lelaki yang terletak tepat di bawah pundi kencing dan di hadapan dubur.
Saiz kelenjar tersebut adalah sebesar buah walnut dan mengelilingi salur perkumuhan lelaki. Ia menghasilkan cecair yang membentuk sebahagian air mani.
Punca Kanser Prostat
Belum lagi diketahui dengan tepat apakah punca yang menyebabkan kanser prostat ni tap…

Hebatnya Khasiat Bawang Putih Untuk Dimakan Sebagai Ulam

Assalamualaikum

Bawang putih ni makin glamour pulak akhir-akhir ni. Tak lain tak bukan sebab dah ramai yang ada kesedaran bagaimana nak singkirkan parasit dalam tubuh kita ni.

Bawang putih ni ada bau yang tajam, pedas dan semacam sikit bila kita makan mentah kan. Haa..tu sebenarnya adalah allicin iaitu sejenis bahan yang boleh membunuh dan merencatkan parasit tu.

Sedihnya bila bawang putih ni dimasak dan terdedah pada suhu tinggi, allicin ni akan rosak.

Apa hebatnya bawang putih ni?

membunuh parasitbantu sistem pernafasanbantu baiki sistem penghadaman dan kandungan tenaga yang rendahsebagai anti bakteriabagus untuk mengelakkan penyakit serangan jantung  mengurangkan tekanan darah tinggimemecahkan kolestrol yang mnyekat perjalanan darah pada salur darah bantu menghindari kanser kerana kandungan mineralnya membantutkan pertumbuhan tumor dalam badan kita
Tetapi, janganlah makan sampai melebihi had ataupun sekiranya rasa pengambilan bawang putih tu banyak sebab suka snagat dengan rasa dan …

Bahayakah Jika Terkena Kanser Usus Besar?

Assalamualaikum

Di Malaysia ni, barah usus adalah kanser kedua tertinggi tau. Tak kira wanita atau lelaki, dua-dua boleh kena. Umur? Kalau nak kata orang berumur je yang kena penyakit ni tak jugak sebab kawan Attiey baru 31 tahun masa disahkan kanser kolon tahap 4.

Namun, barah usus ni jika dirawat pada peringkat awal seeta menjalani rawatan mengikut saranan doktor, mempunyai peluang untuk pulih kembali tau.


Apakah Gejala Usus Besar?

 berak berdarahperubahan tabiat buang air besar sama ada mula mengalami sembelit atau dari segi kekerapan yang bertambah atau berkurang.cirit-biritsembelit dan cirit-birit berselang-seli.tidak berak dan hanya kentut serta muntah dimana usus telah tersumbat sepenuhnya.hilang selera makan dan turun berat badansakit peruttabiat ke tandas tapi tiada najis ekoran dari badan tersalah memberi mesej kerana menyangka sel barah yang terdapat pada rektum adalah najis.Apa yang perlu dilakukan?

Rawatan definitif untuk masalah ini adalah melalui pembedahan. Doktor akan m…

Air Kencing Berbuih? Ketahui Cara Kawal Protein Dalam Urin

Assala,mualaikum

Hari ni dah berapa kali u'olls buang air kecil? Pastikan minum air masak secukupnya untuk melancarkan proses pembuangan air kecil tau.

Apasal tanya pasal air kecil pulak ni kan..

Sebelum terhasilnya air kencing (atau air kecil), dah jadi tugas buah pinggang kita untuk menapis cairan tubuh dan nutrisi termasuk protein sama ada untuk dikeluarkan melalui urin atau disimpan.

Umumnya, molekul protein adalah lebih besar namun adalah normal jika sesekali terdapat dalam urin kita.

Namun, sekiranya berlebihan ia adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan pada ginjal/saluran tertentu. Apabila terjadinya perkara ini, langkah seterusnya perlu diambil iaitu dapatkan rawatan.

Bagaimana nak tahu sama ada protein dalam urin kita tu normal atau berlebihan?

Pernah dengar air kencing berbuih? Ya, itu adalah antara petanda bahawa terdapatnya protein yang berlebihan dalam urin anda.

Apa penyebabnya?
-Masalah berkaitan  buah pinggang
-Diabetes
-Hipertensi
-Masalah jantung yang…

Vivix Dengan Harga Jimat 5 % Dari Biasa. Wajib Beli Ke?

Assalamualaikum

Bagi penggemar Vivix yang memang setia dengannya setiap bulan, memang berita baik la ni. Promosi masih lagi sah untuk bulan Februari ni.

Bagi yang belum pernah cuba, boleh mula bulan ni dan rebut harga promosi ni. Bukan hanya promosi jimat 5%  bila beli 2 botol tetapi kalau beli 6  dapat FREE sebotol.



Dalam Vivix ni terkandung satu rahsia yang dikenali sebagai Resveratrol yang mana juga terdapat dalam produk lain TETAPI Resveratrol Vivix ni LEBIH UNGGUL. Mengapa?
Sebelum tu, perlu kita sedar bahawa DNA ialah genetik asas setiap manusia. Sekiranya ia rosak, boleh mengakibatkan kanser, penyakit dan juga  penuaan. Resveratrol yang attiey sebutkan tadi mampu memperbaiki kerosakan DNA tersebut, dengan izin Allah SWT.
Fakta WOW Tentang Vivix
Resveratrol dalam 1 sudu Vivix adalah sama dengan Resveratrol dalam 100 gelas wain. 100x Ganda!!

Resveratrol dalam produk lain hanya 20% sahaja TETAPI Vivix ada 98% Resveratrol ASLI. 5x GANDA!!


Kajian Professor Harvard membuktikan Resveratro…

Cara Sembuhkan Kayap Tanpa Meninggalkan Parut

Assalamualaikum


Pertama kali attiey lihat kayap ni masa tahun 1998 kalau tak silap. Ada kawan yang terkena kayap di bahagian belakang dan boleh nampak gelembung-gelembung air di bahagian tu.

Mula-mula tu rasa gatal-gatal dan mencucuk-cucuk sakit kat tempat tu sehinggalah timbul bintik merah-merah. Bintik-bintik tu akan berlarutan selama 2-3 hari sehinggalah muncul pula gelembung air. Gelembung air ni kalau pecah, boleh mengeluarkan bau yang kurang menyenangkan.

Bagi sesetengahnya pula akan mengalami nanah dan rasa sakit yang menyengat sekiranya nanah tersebut dikeluarkan.

Kayap juga dikenali sebagai herpes zoster dalam istilah perubatan. Ianya sejenis penyakit kulit dan saraf yang disebabkan oleh jangkitan Virus Varicella Zoster (VZV).  Risiko-risiko utama penyakit ini adalah:
Umur yang semakin meningkat (lebih daripada 50 tahun) di mana ketahanan sistem imun berkurangan danKelemahan sistem imun (pertahanan badan) kerana pelbagai sebab seperti jangkitan kuman Human Immunodeficiency Vir…

Cara Mudah Merawat Buasir Dengan Set Buasir Shaklee

Assalamualaikum



Attiey pernah tengok keadaan orang yang mengalami buasir. Memang tak senang duduk dan ngadu sakit. Susah hati dan jadi agak gerun nak ke tandas. Kesian pun ye jugak.



Buasir ni adalah bila berlakunya pembengkakan di bahagian rektum dan dubur seseorang. Kenapa sakit? Rasa sakit ni terjadinya kesan tekanan otot dubur ke atas bengkak tersebut. Bila berlaku begini, proses untuk membuang air besar akan terasa perit.

Attiey tak pasti sama ada orang yang attiey jumpa tu alami buasir dalam atau buasir luar.

Buasir Dalaman
Buasir jenis ini tidak membuatkan rasa sakit dan gatal-gatal kerana ianya jauh ke dalam rektum. Sememangnya ia tidak berbahaya tetapi apabila pesakit meneran dan terjadinya gangguan di laluan najis, ia boleh mencederakan permukaan buasir tersebut.
Pendarahan mungkin akan berlaku. Inilah yang dikatakn terdapat titisan darah nerah cerah pada mangkuk tandas.

Buasir Luaran
Rasa sakit, pedih dan gatal pada dubur akan dialami dan jika buasir tersepit, maka bekalan …

Ketahui Cara Hilangkan Rasa Letih Badan Supaya Sempat Urus Keluarga

Letih dan penat seakan-akan dah sebati dengan golongan ibu tak kira yang berkerjaya di luar atau surirumah. Begitu juga dengan kaum bapa yang bertungkus lumus untuk memastikan keperluan ahli keluarga dapat dipenuhi.

Namun, adakalanya kita ada masa ditimpa sakit dan kurang sihat dek kerana terlalu penat dan kekurangan tenaga.

Sebelum attiey resign tahun lepas, memang rasa sangat down kerana seakan tak mampu untuk beri yang terbaik untuk keluarga. Balik dari kerja dah petang. Nak uruskan rumah, anak-anak dan suami dalam masa yang sama macam tak menang tangan.

Attiey tertarik dengan khasiat ESP selepas baca info pasal ESP ni dari buku yang memberitahu bahawa ESP:

✯ Adalah protein sihat yang memberikan bekalan tenaga berterusan manakala sifatnya rendah glisemik indeks yang memberikan rasa kenyang lebih lama

✯ ESP ni boleh juga untuk diambil bersama susu dan kurma untuk memberi badan lebih tenaga sepanjang hari…



Kebetulan badan rasa terlalu letih dan lenguh-lenguh. Jadi,attiey tambah pen…

Cara Hilangkan Stress Dengan Kos Yang Rendah

Assalamualaikum

Dengan segala benda yang semakin meningkat harganya tak mustahil akan membawa kepada peningkatan masalah tekanan atau pun stress di kalangan kita.

Itu belum lagi kita fikirkan masalah sosial dan tekanan di tempat kerja lagi.



Tapi tahu tak, ada cara untuk hilangkan stress dengan kos yang minima sebenarnya. Tak perlu bercuti hingga ke luar negara pun.

Biasanya apa yang kami sekeluarga lakukan adalah luangkan masa di halaman rumah bersama-sama buat seketika. Dalam 1 hingga 2 jam. Buat apa? Adakalanya melihat tanaman, layan anak-anak bermain atau sekadar membaca majalah.

Taman juga memberi ketenangan jika kena pada masanya. Waktu pagi atau petang adalah waktu yang sesuai yntuk beriadah. Lupakan seketika perkara yang membuatkan kita rasa tertekan.

Elakkanlah ke tempat-tempat yang boleh mengeluarkan belanja di luar bajet kita. Contohnya jangan pergi ke pasaraya yang sedang mengadakan jualan murah atau promosi. Bimbang pula jika berbelanja lebih, masalah lain pula timbul …

Cara Mengelakkan Diri Dari Terkena Demam Denggi

Attiey ingat lagi kisah 2 tahun lepas bila adik call bagitahu dia demam panas dan tak larat sangat. Bila tahu macam tu, attiey ajak p klinik. Sampai kat klinik, doktor cuma bagi paracetamol dan cadangkan adik buat ujian denggi.

Balik dari klinik, adik dah start menggigil, muntah-muntah dan sakit sendi. Ada juga dia mengadu sakit kepala. Tapi masa tu attiey tak cenderung sangat untuk yakin yang adik terkena denggi dan berharap ianya bukan denggi.

Petang tu doktor call dan bagitahu, adik punya ujian darah memang positif denggi keputusannya.

Panik juga sekejap fikirkan apa nak dibuat sebab takde pengalaman. Yang attiey tahu, pesakit denggi kena pastikan supaya tak terhidrat.

Dalam fikiran cuma terlintas kena bagi Performance Drink sebab Performance Drink ni merupakan minuman ahli sukan yang mengandungi imbangan elektrolit yang sempurna untuk membantu mencegah dehydration, seperti fungsi minuman isotonik.

So, kalau biasa attiey dengar orang bagi 100 plus kan. Tapi attiey lebih yakin d…