Skip to main content

Nasi Ambang Juadah Berbuka Puasa


Alhamdulillah.
Ini cerita juadah berbuka semalam.

Pusing juga fikir apa mau di masak tapi dalam pening-pening, terus minta encik somi belikan lauk masak. Ati cuma masak nasik dan buat sayur kailan.

Tepat jam 7 camtu encik somi sampai dan bagitahu tak banyak pilihan cuma ikan percik dengan nasi ambang. Ada juga yang sebut nasi amben kan...sama je la tu.

Bila dah azan, kitorang berbuka dengan sebungkus nasi ambang + kurma+ air teh panas.

Ati, Encik Somi dan Raisha = 3 orang.

Subhanallah, walaupun nampak sikit tapi cam best sangat makan nasi ni sebab makan sama-sama.
Alaa, sebungkus ni kitorang ngadap tiga sekaligus. Tak asing 3 pinggan.

Nasi tradisi yang mengajar sikap toleransi, hormat menghormati, kekeluargaan dan mesra.

Kalau korang nak cuba, biasanya kedai di Selangor ni banyak...hehe.

Resipi Nasi Ambeng




AYAM MASAK KICAP KAMPUNG

1 ekor ayam kampung - dipotong 16 (pilih ayam bujang atau ayam dara)
6 ulas bawang merah - dihiris halus
3 ulas bawang putih - dihiris halus
2 inc halia - dimayang halus
100 ml kicap manis
3 camca besar sos tiram
1 inc kunyit hidup
10 tangkai cili kering - dikisar
300 ml air asam jawa
1 camca besar lada hitam - ditumbuk kasar
2 tangkai cili merah - dibelah 2
2 tangkai cili hijau - dibelah 2
2 biji bawang besar - dihiris bulat
2 biji kentang - dihiris dan digoreng
rempah tumis  - 3 sekawan
4 camca besar minyak untuk menumis
daun bawang untuk 


Ayam dibersihkan, digaulkan dgn garam dan kunyit kemudian digoreng separuh masak. ketepikan.
Tumiskan rempah tumis 3 sekawan (kulit kayu manis, bunga lawang dan bu nga cengkih) sehingga naik bau.
Masukkan bawang putih, bawang merah, halia, kunyit dan cili kisar. Tumis sehingga sebati dan garing.
Masukkan air asam jawa, kacau sebati. Kemudian masukkan kicap manis,sos tiram dan lada hitam. kacau sebati.
Masukkan ayam dan biarkan hingga ayam masak sepenuhnyer.  
Akhirsekali masukkan garam secukup rasa, bawang hiris, lada hijau dan merah dan daun bawang sebagai hiasan. Siap untuk dihidangkan bersama nasi putih, sayur goreng, mee dan serunding kelapa.

SERUNDING KELAPA

1 biji kelapa parut - ambil putih sahaja dan pilih kelapa yg agak muda
10 tangkai cili kering
1 inc halia
3 batang serai
1/2 inc lengkuas
1/2 cawan udang kering
1 cawan ikan bilis
3 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
1/2 inc belacan
1/2 inc kunyit
1/2 cawan air asam
garam dan gula secukup rasa

Kisar kesemua bahan diatas kecuali kelapa. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga garing dan kering. Kemudian masukkan air asam, garam dan gula rasakan semuanyer biarkah secukup rasa. masaklah hingga kuah pekat dan kering. Setelah garing masukkan kelapa dan masak hingga betul2 kering dan berderai.


SAYUR GORENG JAWA

4 keping tempe - dipotong dadu dan digoreng
3 keping tauhu - dipotong dadu dan digoreng
10 gm suhun - direndam
Kacang panjang - dihiris serong
10 ekor udang - dibuang kulit
1keping tauhu kering - direndam dan dipotong
4 ulas bawang merah - dikisar
2 ulas bawang putih - dikisar
1 sudu besar udang kering - dikisar
1 sudu besar ikan bilis - dikisar
1 sudu kicap manis
1 batang cili - dihiris
1 inc halia - dihiris halus
garam secukup rasa


Panaskan minyak dan tumis bahan yg dikisar hingga garing dan harum. Setelah itu masukkan udang, kacang panjang, suhun, tauhu kering, tauhu, tempe, cili dan gaul rata. kemudian masukkan kicap manis bersama garam. Kacau sampai masak dan hidangkan bersama nasi panas.... 

MEE GORENG 

mee kuning satu bungkus
4 ulas bawang putih - dikisar
2 ulas bawang merah - dikisar
cili kering - dikisar
udang kering
garam dan gula secukup rasa
cili sos
tauge 
fishball
udang
daging - dihiris nipis
sayur sawi - dipotong
tomato buah
karot (jika suka)
tauhu digoreng
telur digoreng hancur

Seperti biasa ..panaskan minyak dan tumiskan bahan yg dikisar hingga garing dan harum
Masukkan daging,fishball,udang dan sos cili dan masak hingga daging empuk.
Tambahkan garam dan gula secukup rasa.
Masukkan tomato buah, karot, telur, tauhu dan mee kacau rata dan mesra.
Akhir sekali masukkan sawi dan tauge..kacau rata dan balik - balikkan mee..


Bahan2:- 2 keping tempe (yg 4 segi besar tu) 100g suun 2 keping tauhu 2 labu bawang besar 2 ulas bawang putih 2 biji cili besar hijau 10 biji cili padi ketuk kicap manis Cara membuatnya:- tempe dan tauhu dipotong kecil dan goreng garing. kalau suka boleh letak kentang juga. tumis bawang besar, bawang putih, cili besar dan cili padi ketuk. masukkan suun, gula, kicap manis dan garam. kemudian masukkan pula bahan2 yg digoreng garing tadi

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Bahan2:- 2 keping tempe (yg 4 segi besar tu) 100g suun 2 keping tauhu 2 labu bawang besar 2 ulas bawang putih 2 biji cili besar hijau 10 biji cili padi ketuk kicap manis Cara membuatnya:- tempe dan tauhu dipotong kecil dan goreng garing. kalau suka boleh letak kentang juga. tumis bawang besar, bawang putih, cili besar dan cili padi ketuk. masukkan suun, gula, kicap manis dan garam. kemudian masukkan pula bahan2 yg digoreng garing tadi.

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Bahan2:- 2 keping tempe (yg 4 segi besar tu) 100g suun 2 keping tauhu 2 labu bawang besar 2 ulas bawang putih 2 biji cili besar hijau 10 biji cili padi ketuk kicap manis Cara membuatnya:- tempe dan tauhu dipotong kecil dan goreng garing. kalau suka boleh letak kentang juga. tumis bawang besar, bawang putih, cili besar dan cili padi ketuk. masukkan suun, gula, kicap manis dan garam. kemudian masukkan pula bahan2 yg digoreng garing tadi.

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ

Kecur air  liur.. Selamat mencuba tau. Resipi ni Ati amik kat sini...


FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!

Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

*Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

Comments

Popular posts from this blog

Tanda - tanda Jahitan Episiotomi Anda Terbuka dan Komplikasinya

Jahitan terbuka memang menakutkan. Bagi yang pernah mengalaminya mesti akan panik dan trauma. Ini biasa berlaku kepada yang baru pertama kali bergelar ibu.


Sebenarnya episiotomi dan ceasarean adalah dua jenis luka yang memerlukan penjagaan sepanjang waktu. Tempoh yang memberi risiko untuk jahitan itu terbuka adalah dalam dua minggu selepas bersalin dan ianya hanya jika tidak dijaga dengan teliti.


Menurut Pakar Perunding O&G dari Pusat Bersalin Barakah, Bandar Puteri Klang, Dr Khairiah Seman menyatakan bahawa kebanyakan kes jahitan terbuka adalah disebabkan jangkitan kuman pada luka bersalin.


Tanda-tanda Jahitan Terbuka

Ibu akan berasa sakit yang amat atau melebihi dua hingga tiga hari. Seingat Atiey, sakit akibat episiotomi hanyalah sekitar 2  hari sahaja. Jika kesakitan tu berlarutan, mungkin jangkitan kuman dah berlaku. Jumpa doktor segera untuk pastikan adakah jahitan tu dah terbuka atau sebaliknya.

Sekiranya ada tanda-tanda seperti bengkak, merah, bernanah atau keluar apa saja…

Cara Makan Sustained Release Vitamin C Yang Betul dan Selamat Supaya Lebih Berkesan

Berapa biji sepatutnya pengambilan vitamin c kita setiap hari? Pernah tahu tak atau cukup sekadar makan sebiji oren sehari je?

Kalau ikut saranan dari FDA, kita memerlukan 75mg vitamin c setiap hari untuk mantain kesihatan.

Bagaimana nak dapatkan bekalan vitamin c yang optimum? Kalau nak tahu, vitamin c ni sensitif pada suhu panas tau. Buah yang duk ada kat pokok dengan buah yang kita dah petik tu pun dah berbeza kandungan vitamin c nya. Sangat sensitiflah.

Sebab tu saya suka untuk syorkan supaya kita amalkan Sustained Release Vita-C Plus ni.

Sebotol mengandungi 180 tablet.
Satu tablet pula mengandungi lebih kurang 1000mg dan berat satu tablet adalah 992mg.


Tadi kata FDA sarankan ambik cuma 75mg. Tapi ni dah sampai 1000mg satu tablet. Tak lebih ke?


Ok, sebenarnya dalam satu tablet tu Absorbic Acid hanyalah 500mg manakala selebihnya adalah Bioflavonoid untuk penyerapan yang lebih berkesan.


Tapi 500 mg masih banyak kan.


Vitamin C Shaklee ni diformulasikan dengan teknologi pe;epasan sec…

Air Kencing Berbuih? Ketahui Cara Kawal Protein Dalam Urin

Assala,mualaikum

Hari ni dah berapa kali u'olls buang air kecil? Pastikan minum air masak secukupnya untuk melancarkan proses pembuangan air kecil tau.

Apasal tanya pasal air kecil pulak ni kan..

Sebelum terhasilnya air kencing (atau air kecil), dah jadi tugas buah pinggang kita untuk menapis cairan tubuh dan nutrisi termasuk protein sama ada untuk dikeluarkan melalui urin atau disimpan.

Umumnya, molekul protein adalah lebih besar namun adalah normal jika sesekali terdapat dalam urin kita.

Namun, sekiranya berlebihan ia adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan pada ginjal/saluran tertentu. Apabila terjadinya perkara ini, langkah seterusnya perlu diambil iaitu dapatkan rawatan.

Bagaimana nak tahu sama ada protein dalam urin kita tu normal atau berlebihan?

Pernah dengar air kencing berbuih? Ya, itu adalah antara petanda bahawa terdapatnya protein yang berlebihan dalam urin anda.

Apa penyebabnya?
-Masalah berkaitan  buah pinggang
-Diabetes
-Hipertensi
-Masalah jantung yang…

Bagaimana Cara Mengatasi Masalah Mudah Pening dan Mudah Pitam Tanpa Perlu Makan Hati Lembu ?

Pernah tak rasa macam nak pitam atau pun pening bila nak bangun lepas duduk lama sangat. Kadang-kadang bila tundukkan kepala dan angkat dengan cepat?


Agak-agakla kan....kenapa jadi camtu ek? Rasa cam gelap mata sekejap.. Ada kaiatan dengan masalah kesihatan ke?


Biasanya bila jadi camtu, rata-rata kita anggap tu benda biasa je dan selalunya takkan berpanjangan. Betul tak? Tapi, sebenarnya kita kena tahu bahawa perkara yang kita anggap biasa tu boleh mengundang risiko di luar jangkaan.

Ini kerana ia sebenarnya  menandakan tekanan darah ketika itu adalah rendah. Jika kita mengalami tekanan darah rendah, ia menandakan bahawa anda mungkin menghidap penyakit-penyakit tertentu yang boleh memudaratkan.

Macam mana nak tahu tekanan darah kita rendah ke tak? Selalunya kita akan periksa tekanan darah kan. So, kalau salah satu bacaan bahagian atas (sistolik) kurang daripada 90 dan tekanan bawah (diastolic) kurang daripada 60 mmhg atau kedua-duanya kurang daripada angka tersebut, makan maks…

Bagaimana Cara Banyakkan Susu Badan Sampai Melimpah Ruah Meriahnya?

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh

Ada tak ibu-ibu di luar sana yang tengah susah hati sebab rasa macam susu badan tak cukup untuk anak sedangkan anak baru nak masuk 2 bulan.. Tak lama lagi dah nak naik kerja (bagi yang keje la)..Hurm...kalau boleh nak bagi ekslusif breast feeding la kan...


Sebenarnya, persediaan untuk menimang cahaya mata perlu seiring dengan keterujaan untuk memberi bayi anda menikmati susu badan yang sangat berkhasiat. Bukan sahaja memberi kebaikan kepada bayi bahkan juga kepada ibu sendiri.


Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.

Untuk memastikan si kecil benar-benar memperolehi segala kebaikan penyusuan susu ibu, anda digalakkan memberi susu ibu sepenuhnya secara ekslusif tanpa dicampur dengan makanan atau minuman lain sehingga bayi berusia 6 bulan.Kemudian diteruskan sehingga bayi mencapai 2 tahun.
Kebaikan Susu Ibu Untuk bayi: Susu ibu membekalkan nutrien yang terbaik untuk bayi andaIa mengandungi nutrien d…