Skip to main content

Cara Atasi Anemia @ Kurang Darah Semasa Hamil Yang Sangat Berkesan

Assalamualaikum wbt

Macam-macam  komplikasi boleh terjadi masa hamil; salah satunya ialah anemia.
Anemia ni terjadi bila kandungan hemoglobin (sel darah merah) dalam darah kita rendah. Sel darah merah ni sangat penting tau sebab dia lah yg bawak masuk oksigen ke setiap sel2 tisu dalam badan. Ia juga dengan kata lain yang lebih mudah, anemia terjadi kerana hemoglobin yang tidak mencukupi.
Darah merah secara umumnya berfungsi membawa bekalan oksigen makanan ke tisu badan untuk kegunaan seharian. Ia sel darah utama selain sel darah putih dan platlet.
Kandungan darah merah dalam lelaki dewasa ialah antara 12.5 hingga 18.5g/dL, manakala bagi wanita dewasa ialah 11.5 hingga 16.5 g/dL. Bagi kanak-kanak pula, jumlahnya 11g/dL. 
Kekurangan sel darah merah boleh menyebabkan bekalan oksigen dan makanan tidak sampai kepada tisu badan, seterusnya mengakibatkan fungsi tisu terganggu, malah lebih merisaukan ia boleh menyebabkan tisu itu ‘mati’ atau tidak berfungsi. Kurang darah merah dipanggil anaemia. 

Simptom kurangnya sel darah ini adalah berbeza bergantung kepada individu serta punca kekurangannya. Ada kala, pesakit tidak mempunyai simptom.

Namun, secara umumnya, pesakit mengalami keletihan sepanjang masa, kulit kelihatan pucat,  lemah anggota badan, kelesuan dan kadangkala hilang tumpuan. Selain itu pening, loya, muntah dan berpeluh juga boleh terjadi.

Cara nak tambah sel2 darah merah adalah dengan pengambilan  zat besi.
Malang sekali, kebanyakan mak yg hamil ni kekurangan zat besi dalam simpanan bagi memenuhi keperluan extra badan (sebab dah ade baby). lagi teruk kalau dh kena morning sickness & selalu muntah2.
Kalau betul2 serius, memang kena masuk wad.
 
Masalah semasa mengandung untuk pesakit anemia adalah ada risiko untuk melahirkan anak pramatang dan pertumbuhan janin yang terencat semasa berada didalam kandungan.

Dari itu saya secara ikhlas nak sangat nasihatkan anda atau mereka yang anda kenal supaya mengambil inisiatif untuk dapatkan makanan yang seimbang dan lebihkan pengambilan zat besi.

Sekarang ni tak susah. Saya nak kongsikan supplement untuk zat besi dari Shaklee iaitu Vitalea.


Ramai  yang telah amalkan vitalea ni. Rata-ratanya sebagai penambah tenaga. Tetapi banyak lagi faedah yang bakal kita perolehi apabila mengamalkan vitalea ni sebenarnya sebab ia juga merupakan multivitamin yang berfungsi sebagai pelengkap nutrisi. 

Selain itu, Vitalea turut :
  • Membantu keupayaan sistem produktif bagi kanak-kanak yang sedang membesar
  • Bagus untuk metabolism di mana ia melambatkan proses penuaan
  • Merupakan sumber nutrisi untuk pertumbuhan sel-sel rambut, otot, kuku, kulit dan hormone serta menjaga kesihatan tiroid 
  • Melindungi organ dan melindungi fungsi buah pinggang, jantung dan hati.
Vitalea Shaklee tidak mengandungi pemanis tiruan, tiada perisa tiruan, tiada warna dan tiada bahan pengawet.

Kandungan yang terdapat dalam vitalea terdiri daripada:
- Vitamin D
- Beta Karotena
- Vitamin E
- Kalsium
- Boron
- Magnesium
- Biotin

Jom kita lihat apa kata pengguna tegar Vitalea Puan Aya Chalo dan Lin Chalo bagi mengatasi masalah anemia ni. Selamat menonton.



Anemia Ibu Hamil ni Dah Warded Pun Degil - Nasib Kakak Garang from iReach HD on Vimeo.
Rafhati Mohamad Napi
♥ sms/whatsApp: 013-9218084
♥ Emel : are_t84@yahoo.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

*Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

Comments

Popular posts from this blog

Tanda - tanda Jahitan Episiotomi Anda Terbuka dan Komplikasinya

Jahitan terbuka memang menakutkan. Bagi yang pernah mengalaminya mesti akan panik dan trauma. Ini biasa berlaku kepada yang baru pertama kali bergelar ibu.


Sebenarnya episiotomi dan ceasarean adalah dua jenis luka yang memerlukan penjagaan sepanjang waktu. Tempoh yang memberi risiko untuk jahitan itu terbuka adalah dalam dua minggu selepas bersalin dan ianya hanya jika tidak dijaga dengan teliti.


Menurut Pakar Perunding O&G dari Pusat Bersalin Barakah, Bandar Puteri Klang, Dr Khairiah Seman menyatakan bahawa kebanyakan kes jahitan terbuka adalah disebabkan jangkitan kuman pada luka bersalin.


Tanda-tanda Jahitan Terbuka

Ibu akan berasa sakit yang amat atau melebihi dua hingga tiga hari. Seingat Atiey, sakit akibat episiotomi hanyalah sekitar 2  hari sahaja. Jika kesakitan tu berlarutan, mungkin jangkitan kuman dah berlaku. Jumpa doktor segera untuk pastikan adakah jahitan tu dah terbuka atau sebaliknya.

Sekiranya ada tanda-tanda seperti bengkak, merah, bernanah atau keluar apa saja…

Cara Makan Sustained Release Vitamin C Yang Betul dan Selamat Supaya Lebih Berkesan

Berapa biji sepatutnya pengambilan vitamin c kita setiap hari? Pernah tahu tak atau cukup sekadar makan sebiji oren sehari je?

Kalau ikut saranan dari FDA, kita memerlukan 75mg vitamin c setiap hari untuk mantain kesihatan.

Bagaimana nak dapatkan bekalan vitamin c yang optimum? Kalau nak tahu, vitamin c ni sensitif pada suhu panas tau. Buah yang duk ada kat pokok dengan buah yang kita dah petik tu pun dah berbeza kandungan vitamin c nya. Sangat sensitiflah.

Sebab tu saya suka untuk syorkan supaya kita amalkan Sustained Release Vita-C Plus ni.

Sebotol mengandungi 180 tablet.
Satu tablet pula mengandungi lebih kurang 1000mg dan berat satu tablet adalah 992mg.


Tadi kata FDA sarankan ambik cuma 75mg. Tapi ni dah sampai 1000mg satu tablet. Tak lebih ke?


Ok, sebenarnya dalam satu tablet tu Absorbic Acid hanyalah 500mg manakala selebihnya adalah Bioflavonoid untuk penyerapan yang lebih berkesan.


Tapi 500 mg masih banyak kan.


Vitamin C Shaklee ni diformulasikan dengan teknologi pe;epasan sec…

Air Kencing Berbuih? Ketahui Cara Kawal Protein Dalam Urin

Assala,mualaikum

Hari ni dah berapa kali u'olls buang air kecil? Pastikan minum air masak secukupnya untuk melancarkan proses pembuangan air kecil tau.

Apasal tanya pasal air kecil pulak ni kan..

Sebelum terhasilnya air kencing (atau air kecil), dah jadi tugas buah pinggang kita untuk menapis cairan tubuh dan nutrisi termasuk protein sama ada untuk dikeluarkan melalui urin atau disimpan.

Umumnya, molekul protein adalah lebih besar namun adalah normal jika sesekali terdapat dalam urin kita.

Namun, sekiranya berlebihan ia adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan pada ginjal/saluran tertentu. Apabila terjadinya perkara ini, langkah seterusnya perlu diambil iaitu dapatkan rawatan.

Bagaimana nak tahu sama ada protein dalam urin kita tu normal atau berlebihan?

Pernah dengar air kencing berbuih? Ya, itu adalah antara petanda bahawa terdapatnya protein yang berlebihan dalam urin anda.

Apa penyebabnya?
-Masalah berkaitan  buah pinggang
-Diabetes
-Hipertensi
-Masalah jantung yang…

Bagaimana Cara Mengatasi Masalah Mudah Pening dan Mudah Pitam Tanpa Perlu Makan Hati Lembu ?

Pernah tak rasa macam nak pitam atau pun pening bila nak bangun lepas duduk lama sangat. Kadang-kadang bila tundukkan kepala dan angkat dengan cepat?


Agak-agakla kan....kenapa jadi camtu ek? Rasa cam gelap mata sekejap.. Ada kaiatan dengan masalah kesihatan ke?


Biasanya bila jadi camtu, rata-rata kita anggap tu benda biasa je dan selalunya takkan berpanjangan. Betul tak? Tapi, sebenarnya kita kena tahu bahawa perkara yang kita anggap biasa tu boleh mengundang risiko di luar jangkaan.

Ini kerana ia sebenarnya  menandakan tekanan darah ketika itu adalah rendah. Jika kita mengalami tekanan darah rendah, ia menandakan bahawa anda mungkin menghidap penyakit-penyakit tertentu yang boleh memudaratkan.

Macam mana nak tahu tekanan darah kita rendah ke tak? Selalunya kita akan periksa tekanan darah kan. So, kalau salah satu bacaan bahagian atas (sistolik) kurang daripada 90 dan tekanan bawah (diastolic) kurang daripada 60 mmhg atau kedua-duanya kurang daripada angka tersebut, makan maks…

Bagaimana Cara Banyakkan Susu Badan Sampai Melimpah Ruah Meriahnya?

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh

Ada tak ibu-ibu di luar sana yang tengah susah hati sebab rasa macam susu badan tak cukup untuk anak sedangkan anak baru nak masuk 2 bulan.. Tak lama lagi dah nak naik kerja (bagi yang keje la)..Hurm...kalau boleh nak bagi ekslusif breast feeding la kan...


Sebenarnya, persediaan untuk menimang cahaya mata perlu seiring dengan keterujaan untuk memberi bayi anda menikmati susu badan yang sangat berkhasiat. Bukan sahaja memberi kebaikan kepada bayi bahkan juga kepada ibu sendiri.


Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.

Untuk memastikan si kecil benar-benar memperolehi segala kebaikan penyusuan susu ibu, anda digalakkan memberi susu ibu sepenuhnya secara ekslusif tanpa dicampur dengan makanan atau minuman lain sehingga bayi berusia 6 bulan.Kemudian diteruskan sehingga bayi mencapai 2 tahun.
Kebaikan Susu Ibu Untuk bayi: Susu ibu membekalkan nutrien yang terbaik untuk bayi andaIa mengandungi nutrien d…