Blog Archive

January 28, 2015

Cara Atasi Anemia @ Kurang Darah Semasa Hamil Yang Sangat Berkesan

Assalamualaikum wbt

Macam-macam  komplikasi boleh terjadi masa hamil; salah satunya ialah anemia.
Anemia ni terjadi bila kandungan hemoglobin (sel darah merah) dalam darah kita rendah. Sel darah merah ni sangat penting tau sebab dia lah yg bawak masuk oksigen ke setiap sel2 tisu dalam badan. Ia juga dengan kata lain yang lebih mudah, anemia terjadi kerana hemoglobin yang tidak mencukupi.
Darah merah secara umumnya berfungsi membawa bekalan oksigen makanan ke tisu badan untuk kegunaan seharian. Ia sel darah utama selain sel darah putih dan platlet.
Kandungan darah merah dalam lelaki dewasa ialah antara 12.5 hingga 18.5g/dL, manakala bagi wanita dewasa ialah 11.5 hingga 16.5 g/dL. Bagi kanak-kanak pula, jumlahnya 11g/dL. 
Kekurangan sel darah merah boleh menyebabkan bekalan oksigen dan makanan tidak sampai kepada tisu badan, seterusnya mengakibatkan fungsi tisu terganggu, malah lebih merisaukan ia boleh menyebabkan tisu itu ‘mati’ atau tidak berfungsi. Kurang darah merah dipanggil anaemia. 

Simptom kurangnya sel darah ini adalah berbeza bergantung kepada individu serta punca kekurangannya. Ada kala, pesakit tidak mempunyai simptom.

Namun, secara umumnya, pesakit mengalami keletihan sepanjang masa, kulit kelihatan pucat,  lemah anggota badan, kelesuan dan kadangkala hilang tumpuan. Selain itu pening, loya, muntah dan berpeluh juga boleh terjadi.

Cara nak tambah sel2 darah merah adalah dengan pengambilan  zat besi.
Malang sekali, kebanyakan mak yg hamil ni kekurangan zat besi dalam simpanan bagi memenuhi keperluan extra badan (sebab dah ade baby). lagi teruk kalau dh kena morning sickness & selalu muntah2.
Kalau betul2 serius, memang kena masuk wad.
 
Masalah semasa mengandung untuk pesakit anemia adalah ada risiko untuk melahirkan anak pramatang dan pertumbuhan janin yang terencat semasa berada didalam kandungan.

Dari itu saya secara ikhlas nak sangat nasihatkan anda atau mereka yang anda kenal supaya mengambil inisiatif untuk dapatkan makanan yang seimbang dan lebihkan pengambilan zat besi.

Sekarang ni tak susah. Saya nak kongsikan supplement untuk zat besi dari Shaklee iaitu Vitalea.


Ramai  yang telah amalkan vitalea ni. Rata-ratanya sebagai penambah tenaga. Tetapi banyak lagi faedah yang bakal kita perolehi apabila mengamalkan vitalea ni sebenarnya sebab ia juga merupakan multivitamin yang berfungsi sebagai pelengkap nutrisi. 

Selain itu, Vitalea turut :
  • Membantu keupayaan sistem produktif bagi kanak-kanak yang sedang membesar
  • Bagus untuk metabolism di mana ia melambatkan proses penuaan
  • Merupakan sumber nutrisi untuk pertumbuhan sel-sel rambut, otot, kuku, kulit dan hormone serta menjaga kesihatan tiroid 
  • Melindungi organ dan melindungi fungsi buah pinggang, jantung dan hati.
Vitalea Shaklee tidak mengandungi pemanis tiruan, tiada perisa tiruan, tiada warna dan tiada bahan pengawet.

Kandungan yang terdapat dalam vitalea terdiri daripada:
- Vitamin D
- Beta Karotena
- Vitamin E
- Kalsium
- Boron
- Magnesium
- Biotin

Jom kita lihat apa kata pengguna tegar Vitalea Puan Aya Chalo dan Lin Chalo bagi mengatasi masalah anemia ni. Selamat menonton.



Anemia Ibu Hamil ni Dah Warded Pun Degil - Nasib Kakak Garang from iReach HD on Vimeo.
Rafhati Mohamad Napi
♥ sms/whatsApp: 013-9218084
♥ Emel : are_t84@yahoo.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

*Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

No comments:

Post a Comment

Featured Post

Bagaimana Nak Cepat Sembuh Selepas Bersalin?

Hai mommies semua. Assalamualaikum. Tengah menghitung hari turun tanda untuk bersalin ke? Dah siap segala keperluan pakaian baby dan...