Skip to main content

Tips Atasi Rambut Gugur di Kalangan Wanita Terutama Selepas Bersalin


Rambut gugur? Hurm, ati pun alami masalah sama 3 tahun dulu lepas bersalinkan Raisha...Rasa rambut cam kering, kusam dan sangat tak terurus. Kecewa sgt sbb rambutkan mahkota wanita..
Bersalin anak kedua ni, ati standby ESP siap2...kenapa? sebab ati dah tahu puncanya..
Jom selidik dulu...

Mengapa rambut dikaitkan dengan protein? Ini kerana rambut terbina daripada asid amino dan mengandungi 91% protein. Kulit, rambut, organ, otot dan kelenjar terbina daripada protein, di mana protein merupakan sebahagian daripada sel dalam tubuh manusia. Oleh itu, sel yang baik terbina daripada jumlah protein yang mencukupi dan diserap dengan baik. Ia membantu tumbesaran, memelihara dan memulihkan sel yang rosak. Maka tidak hairanlah jika masalah rambut gugur berkait rapat dengan kekurangan protein. 

***Hair loss is a symptom of protein deficiency. Hair grows from a hair root that is inside a follicle just under the skin. New hair cells are created in the root, fulled by nutrients taken from the blood. As cells are formed, they move up through the hair root going through keratinization, where the cells lose their nucleus and are filled with fibrous protein. Hair is made up of long strands of amino acids, and is 91 percent protein. Without adequate protein, the hair slowly thins out, as there will not be enough protein to fill the cells during keratinization, and will eventually fall out***
 
JUMLAH PROTEIN YANG DISARANKAN DALAM NUTRISI HARIAN

Bagaimana menentukan protein yang diperlukan oleh tubuh kita adalah mencukupi. Malah apa yang lebih penting lagi, adakah selama ini kita tahu kadar protein yang diperlukan oleh tubuh kita? 

***According to the Dietary Guidelines for Americans, men and women over the age of 19 require 0.80 g of protein for every kg of body weight. For adults, 10 to 35 percent of the diet should be made up of protein, based on calories consumed, difference in body size and weight and activity level. During pregnancy and lactation, a woman's protein needs increase to 1.1 g of protein per kg of body weight, and then to 1.3 g per kg of body weight, respectively.***

Sumber: www.livestrong.com


SUMBER PROTEIN

Sumber protein adalah pelbagai, terdiri daripada dua sumber utama iaitu dari sumber haiwan dan tumbuhan. Protein dari sumber haiwan seperti telur, ikan, daging dan produk tenusu manakala protein dari sumber tumbuhan pula misalnya produk soya, bijian dan kekacang. Kelebihan mengambil protein daripada sumber tumbuhan ialah ianya diperkaya dengan vitamin A dan C serta antioksida yang boleh melawan radikal bebas. Protein tumbuhan juga tidak mengandungi lemak dan kolesterol, manakala sumber protein daripada haiwan mengandungi lemak dan kolesterol yang perlu dipantau pengambilannya. Menurut kajian di Amerika Syarikat, pengambilan protein penduduk di sana adalah mencukupi, tetapi masalah timbul akibat penyerapan yang tidak baik oleh tubuh.

SHAKLEE ESP (SOY PROTEIN ISOLATE POWDER)

Shaklee ESP ternyata dapat membantu mencukupkan keperluan protein harian kita. ESP mengandungi 9 asid amino penting yang tidak dihasilkan oleh tubuh manusia. Ia turut diperkaya dengan 5 sumber vitamin dan4 sumber mineral. Kacang soya yang digunakan adalah 'non-GMO' (non-Genetically Modified Organism) yang mana ia diproses dengan air dan bukan alkohol pada suhu yang rendah. ESP sesuai untuk semua peringkat umur, ibu mengandung dan menyusu. Kandungan Indeks Glisemiknya juga rendah iaitu pada kadar 39, membuatkan ia sesuai untuk pesakit diabetis. 
Satu hidangan ESP ini bersamaan dengan 2kali ganda daging, 4 kali ganda telur, 12 kali ganda susu, ianya rendah lemak, TIADA KOLESTEROL, tiada asid urik dan SANGAT MUDAH DISERAP OLEH TUBUH.
kredit  minaina-ilaaina.blogspot.com 

Sambil2 apa kata usha testimoni yang dah berpuashati dengan penggunaan vitamin shaklee untuk kesihatan rambut dan kesihatan menyeluruh.
 



 ***********Jika Berminat Nak Dapatkan Produk Shaklee.. Nak Join Biz Shaklee..************
RAFHATI MOHAMAD NAPI (ID 869588)
SEBARANG PERTANYAAN: SMS@WHATSAPP: 013 9218084 - bila-bila masa pun boleh je Facebook : Attiey Mohamad
*Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

Comments

Popular posts from this blog

Tanda - tanda Jahitan Episiotomi Anda Terbuka dan Komplikasinya

Jahitan terbuka memang menakutkan. Bagi yang pernah mengalaminya mesti akan panik dan trauma. Ini biasa berlaku kepada yang baru pertama kali bergelar ibu.


Sebenarnya episiotomi dan ceasarean adalah dua jenis luka yang memerlukan penjagaan sepanjang waktu. Tempoh yang memberi risiko untuk jahitan itu terbuka adalah dalam dua minggu selepas bersalin dan ianya hanya jika tidak dijaga dengan teliti.


Menurut Pakar Perunding O&G dari Pusat Bersalin Barakah, Bandar Puteri Klang, Dr Khairiah Seman menyatakan bahawa kebanyakan kes jahitan terbuka adalah disebabkan jangkitan kuman pada luka bersalin.


Tanda-tanda Jahitan Terbuka

Ibu akan berasa sakit yang amat atau melebihi dua hingga tiga hari. Seingat Atiey, sakit akibat episiotomi hanyalah sekitar 2  hari sahaja. Jika kesakitan tu berlarutan, mungkin jangkitan kuman dah berlaku. Jumpa doktor segera untuk pastikan adakah jahitan tu dah terbuka atau sebaliknya.

Sekiranya ada tanda-tanda seperti bengkak, merah, bernanah atau keluar apa saja…

Cara Makan Sustained Release Vitamin C Yang Betul dan Selamat Supaya Lebih Berkesan

Berapa biji sepatutnya pengambilan vitamin c kita setiap hari? Pernah tahu tak atau cukup sekadar makan sebiji oren sehari je?

Kalau ikut saranan dari FDA, kita memerlukan 75mg vitamin c setiap hari untuk mantain kesihatan.

Bagaimana nak dapatkan bekalan vitamin c yang optimum? Kalau nak tahu, vitamin c ni sensitif pada suhu panas tau. Buah yang duk ada kat pokok dengan buah yang kita dah petik tu pun dah berbeza kandungan vitamin c nya. Sangat sensitiflah.

Sebab tu saya suka untuk syorkan supaya kita amalkan Sustained Release Vita-C Plus ni.

Sebotol mengandungi 180 tablet.
Satu tablet pula mengandungi lebih kurang 1000mg dan berat satu tablet adalah 992mg.


Tadi kata FDA sarankan ambik cuma 75mg. Tapi ni dah sampai 1000mg satu tablet. Tak lebih ke?


Ok, sebenarnya dalam satu tablet tu Absorbic Acid hanyalah 500mg manakala selebihnya adalah Bioflavonoid untuk penyerapan yang lebih berkesan.


Tapi 500 mg masih banyak kan.


Vitamin C Shaklee ni diformulasikan dengan teknologi pe;epasan sec…

Air Kencing Berbuih? Ketahui Cara Kawal Protein Dalam Urin

Assala,mualaikum

Hari ni dah berapa kali u'olls buang air kecil? Pastikan minum air masak secukupnya untuk melancarkan proses pembuangan air kecil tau.

Apasal tanya pasal air kecil pulak ni kan..

Sebelum terhasilnya air kencing (atau air kecil), dah jadi tugas buah pinggang kita untuk menapis cairan tubuh dan nutrisi termasuk protein sama ada untuk dikeluarkan melalui urin atau disimpan.

Umumnya, molekul protein adalah lebih besar namun adalah normal jika sesekali terdapat dalam urin kita.

Namun, sekiranya berlebihan ia adalah berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan pada ginjal/saluran tertentu. Apabila terjadinya perkara ini, langkah seterusnya perlu diambil iaitu dapatkan rawatan.

Bagaimana nak tahu sama ada protein dalam urin kita tu normal atau berlebihan?

Pernah dengar air kencing berbuih? Ya, itu adalah antara petanda bahawa terdapatnya protein yang berlebihan dalam urin anda.

Apa penyebabnya?
-Masalah berkaitan  buah pinggang
-Diabetes
-Hipertensi
-Masalah jantung yang…

Bagaimana Cara Mengatasi Masalah Mudah Pening dan Mudah Pitam Tanpa Perlu Makan Hati Lembu ?

Pernah tak rasa macam nak pitam atau pun pening bila nak bangun lepas duduk lama sangat. Kadang-kadang bila tundukkan kepala dan angkat dengan cepat?


Agak-agakla kan....kenapa jadi camtu ek? Rasa cam gelap mata sekejap.. Ada kaiatan dengan masalah kesihatan ke?


Biasanya bila jadi camtu, rata-rata kita anggap tu benda biasa je dan selalunya takkan berpanjangan. Betul tak? Tapi, sebenarnya kita kena tahu bahawa perkara yang kita anggap biasa tu boleh mengundang risiko di luar jangkaan.

Ini kerana ia sebenarnya  menandakan tekanan darah ketika itu adalah rendah. Jika kita mengalami tekanan darah rendah, ia menandakan bahawa anda mungkin menghidap penyakit-penyakit tertentu yang boleh memudaratkan.

Macam mana nak tahu tekanan darah kita rendah ke tak? Selalunya kita akan periksa tekanan darah kan. So, kalau salah satu bacaan bahagian atas (sistolik) kurang daripada 90 dan tekanan bawah (diastolic) kurang daripada 60 mmhg atau kedua-duanya kurang daripada angka tersebut, makan maks…

Bagaimana Cara Banyakkan Susu Badan Sampai Melimpah Ruah Meriahnya?

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakaatuh

Ada tak ibu-ibu di luar sana yang tengah susah hati sebab rasa macam susu badan tak cukup untuk anak sedangkan anak baru nak masuk 2 bulan.. Tak lama lagi dah nak naik kerja (bagi yang keje la)..Hurm...kalau boleh nak bagi ekslusif breast feeding la kan...


Sebenarnya, persediaan untuk menimang cahaya mata perlu seiring dengan keterujaan untuk memberi bayi anda menikmati susu badan yang sangat berkhasiat. Bukan sahaja memberi kebaikan kepada bayi bahkan juga kepada ibu sendiri.


Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.

Untuk memastikan si kecil benar-benar memperolehi segala kebaikan penyusuan susu ibu, anda digalakkan memberi susu ibu sepenuhnya secara ekslusif tanpa dicampur dengan makanan atau minuman lain sehingga bayi berusia 6 bulan.Kemudian diteruskan sehingga bayi mencapai 2 tahun.
Kebaikan Susu Ibu Untuk bayi: Susu ibu membekalkan nutrien yang terbaik untuk bayi andaIa mengandungi nutrien d…