Blog Archive

March 1, 2012

Alfalfa Legakan Sakit Belakang, Sakit Pinggang, Sakit Urat

sumber dr mommy lina

Saya menerima kiriman email dari pengguna Shaklee, Ereen. Beliau baru saja order 2 botol alfalfa besar. Sebelum ni beliau dah cuba, dan ini komennya:

"Actually saya x brapa notice milk supply saya bertambah, cuma yg paling ketara ialah saya TIDAK lagi sakit pinggang & belakang :D"

Sebenarnya, alfalfa ni bukan sahaja bertindak sebagai milk booster, tapi ia adalah tumbuhan ajaib yang terkandung di dalamnya pelbagai khasiat. Kuasa Tuhan, pokok sekecil rumput ni rupanya mengandungi khasiat yang amat2 berguna kepada kita manusia.

Alfalfa mengandungi klorofil yang tinggi. Kalau nak tahu, klorofil yang memberi warna hijau pada daun itu merupakan nadi bagi tumbuhan tersebut. Ingat tak matapelajaran Sains, yang mana tumbuhan berdaun hijau membuat makanannya sendiri? Itulah fungsi klorofil.

Terkandung di dalamnya pelbagai jenis mineral termasuk kalsium dan formulanya amat bagus untuk mengawal kadar kehilangan kalsium dari tubuh, terutama semasa haid? Kenapa wanita paling senang mendapat osteoperosis? Iklan TV ada menayangkan wanita Malaysia kehilangan 50% kalsium akibat tidak minum susu, bagaimana ia boleh hilang? Ini adalah kerana setiap kali haid, darah yang dikeluarkan itu mengandungi banyak kalsium. Jadi, wanita lebih mudah kehilangan kalsium berbanding lelaki.

Alfalfa juga mengawal bendalir badan, meningkatkan kekebalan sel, menyingkirkan toksin, menyuburkan bakteria baik dan melawan bakteria jahat, serta bermacam2 lagi kebaikan dalam sehelai daun alfalfa.

Ia juga menjaga urat2 kita dan kesihatan sendi. Tidak hairanlah jika Ereen tidak lagi mengalami sakit belakang dan sakit pinggang selepas pengambilan alfalfa.

Pengidap migrain juga boleh mencuba alfalfa kerana ia melancarkan perjalanan darah sekaligus mengelakkan pening2 dan mual2.

Walau bagaimanapun, alfalfa tidak boleh diambil sekiranya anda mempunyai penyakit LSE (lupus) dan penyakit2 yang berkaitan dengan sistem imuniti tubuh. Sila rujuk kepada doktor terlebih dahulu sebelum mengambil alfalfa sekiranya anda ada penyakit. Alfalfa tidak boleh diambil melebihi dos yang ditetapkan (melebihi 10 biji sehari) kerana ia boleh mengakibatkan kesakitan pada sendi, dan pemecahan darah pramatang.

Oleh yang demikian, dos yang disarankan ialah 2 biji sehari.

Harga sebotol alfalfa kecil (330 tabs) ialah RM43 manakala alfalfa besar (700 tabs) ialah RM 78. 


::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease

:::Sebarang pertanyaan mengenai produk Shaklee, sila hubungi saya di are_t84@yahoo.com | SMS 013-9218084 untuk tips kesihatan/kecantikan

*Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

No comments:

Post a Comment

Featured Post

Bagaimana Nak Cepat Sembuh Selepas Bersalin?

Hai mommies semua. Assalamualaikum. Tengah menghitung hari turun tanda untuk bersalin ke? Dah siap segala keperluan pakaian baby dan...