Sumber Protein Kita Masih Berkualiti Atau Tidak?

Protein bukan hanya diperolehi dari ayam dan ikan malah juga dari tumbuhan seperti kekacang, tempe dan quinoa.



Ada apa dengan protein hinggakan perlu diambil setiap hari?


Protein adalah keperluan utama tubuh kita untuk membina dan melindungi sel. Kekurangan protein boleh menyebabkan tubuh kita mungkin mengalami masalah edema kerana air tak dapat diseimbangkan oleh tubuh. Kerosakan otot dan masalah kuku, rambut serta kulit juga boleh berlaku.


Dalam menguruskan sumber protein menjadi makanan dan minuman kita, tanpa kita sedari bahawa prosed memasak yang melibatkan suhu yang tinggi merosakkan protein. Jadi, apa yang kita makan sebenarnya?


Aktiviti memasak merosakkan lebih 50% dari protin asal dan juga menjadikan ia sukar diserap oleh badan.


Protein yang dimasak sukar dicerna oleh badan kita kerana strukturnya telah betubah kepada bentuk gumpalan.


Protein yang tidak dapat dicerna ni boleh  membawa kepada masalah-masalah kesihatan seperti leaky gut dan alergi.


Pelbagaikan sumber protein


Memandangkan protein ni mudah rosak apabila terdedah pada suhu yang tinggi, pelbagaikan sumber protein kita iaitu dari sumber haiwan dan tumbuhan.


Susu, susu soya, susu almond  adalah antara minuman yang tinggi kandungan proteinnya.
Jadi minumlah susu secara rutin untuk mendapatkan bekalan protein.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...