5 Tips Buang Angin Dalam Badan



Tahu tak bila kita stress, kita akan menelan banyak angin? Atiey tak pasti kesahihannya tapi mungkin betul sebab bila kita tertekan, ada yang sampai tak selera nak makan. Disangka perut penuh tapi rupanya kembung.


Bagaimana angin boleh masuk dalam badan?


Adakalanya kita tak perasan. Bila kita makan dengan cepat dan makanan tak dikunyah dengan betul dah ditelan, angin boleh masuk melalui cara tersebut.


Selain daripada udara yang kita sedut tu, bakteria dari dalam perut juga boleh jadi punca angin ni.


Gas yang ada  dalam sistem penghadaman atau sistem gastrointestinal kita biasanya mengandungi gas yang tidak berbau seperti oksigen, nitrogen, karbon dioksida, hidrogen dan metana. Ia mengandungi 99% gas buangan dalam usus. 


Komponen kecil “flatus” atau gas yang keluar melalui dubur, boleh dikaitkan dengan bau yang tidak menyenangkan mungkin disebabkan gas yang mengandungi sulfur. Ia biasanya dilepaskan oleh bakteria yang sememangnya ada dalam usus besar.



Kesan Bila Masuk Angin

Angin bukan sekadar boleh beri kesan kepada perut je tau. Macam yang Atiey alami dua bulan lepas, tiba-tiba badan rasa penat dan letih sangat. Asyik nak baring je.


Kepala pula adakalanya pening dan tiba-tiba berdenyut-denyut jugak.Risau betul fikit masa tu.

Paling tak best bila kaki dan tangan sejuk macam rendam dengan ais padahal cuaca kat luar panas je. Selera makan takde  dan rasa tegang di leher serta bahu dan juga pinggang. Yang sangat pasti, asyik mengantuk je. Bila berlarutan sampai nafas rasa tercungap-cungap dan pendek, atiey rasa ni betul-betul ada yang tak kena.


Tapi syukur sebab doktor bagitau badan atiey masuk angin je. Takde penyakit kronik ang lain. Alhamdulillah. Doktor pesan supaya jaga makan.


Dari situ, atiey dapat lima cara untuk singkirkan angin dari badan kita.

- Banyakkan minum air kosong atau air suam

- Elakkan makan gula-gula keras dan gula-gula getah

- Makan perlahan-lahan dan kunyak sampai lumat macam apa yang dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW.

- Jika merokok, hentikan.

- Minum air yang telah dicampur dengan bawang putih (ditumbuk). Minum panas-panas/suam.



Suka Atiey nak kongsi dengan anda iaitu bila Atiey alami masalah angin dalam badan ni, Atiey akan cari Garlic Complex. Tak yah susah payah nak minum air bawang putih kan.





Nak lagi umphh, boleh gandingkan dengan Peppermint Ginger Plus.




Kalau dapat ambik dua benda ni masa perut sebu, memang puas hati sebab asyik keluar angin je. Ada sampai tak tahan sebab pasangan banyak sangat kentut. Heheh.


Selain dari guna, Atiey terima jugak kalau ada yang nak order Set Badan Berangin ni.

Sebotol Garlic harganya RM47.50 (60 tablets)
Sebotol Peppermint Ginger Plus harganya RM45.00 (90 tablets)

Jumlah harga Set Badan Berangin hanya  RM92.50 sahaja.


Free Consultation istimewa untuk customer Attiey…terima kasih!
 Attiey Call/Whatsapps/Sms; 0139218084

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...