Cerita Raisha dan Tanda-tanda Dijangkiti HFMD.



Awal minggu ni, Raisha ngadu lidahnya sakit. Umi ingatkan tergigit ke apakan..biasalah lidah sakit.


Tergerak hati nak tengok lelangit dan nampak macam pelik. Ada bintik-bintik merah dan tepi-tepi lidah ada beberapa ulser. Permukaan lidah pun tak macam biasa. Bila diregangkan, keluar sedikit darah. Seperti kita termakan benda panas la keadaan lidah Raisha tu.


Tak sedap hati, umi bawak jumpa doktor. Kata doktor virus. Sebab tak minum air secukupnya. Anak tekak merah-merah. Balik dari rumah, nampak bintik merah di lelangit makin banyak.


Malam tu kitorang bawak Raisha ke klinik lain untuk second opinion..gitu. Doktor kata HFMD. Susah hati pulak. Membayangkan camana episod seterusnya.


Bila fikir balik, memang ada masa yang Raisha ngadu sakit kepala, muntah dan badan sedikit panas dan timbul merah-merah di sekitar bibir tapi tak ketara.



Balik rumah, umi buka kotak Nutriferon dan taruk granules tu bawah lidah. Raisha kemam.



Up dose vitamin c..dalam sakit perit lidah tu Alhamdulillah raisha kunyah jugak vitamin c tu.


Nak bagi senang tidur, sapu dulu Gingival Gel yang doktor bagi.




Sapu herbal blend kat tapak tangan n tapak kaki sebab katanya gatal-gatal. Merah-merah cuma samar-samar dan belum timbul apa-apa. Macam doktor kata, HFMD boleh juga menyerang di dalam mulut sahaja. Bergantung pada tahap imuniti seseorang.


Takpela, Alhamdulillah kalau camtu.


Adib pun umi masukkan vitamin c jugak dalam botol susu. Prevention is better than cure.


Hari ni masuk hari kelima, merah-merah di lelangit 100% hilang dan ulser dah tak nampak sangat,. Lidah dah tak merah dan dah boleh makan ayam goreng.

Alhamdulillah.


Anak-anak dijangkaiti HFMD?
Boleh dapatkan supplemen-supplemen tadi dengan Atiey.

Hubungi di 013.9218084 .

COD Sekitar Shah Alam
Pos ke seluruh Malaysia 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...