Friday, September 9, 2016

Cara Makan Sustained Release Vitamin C Yang Betul dan Selamat Supaya Lebih Berkesan


Berapa biji sepatutnya pengambilan vitamin c kita setiap hari? Pernah tahu tak atau cukup sekadar makan sebiji oren sehari je?

Kalau ikut saranan dari FDA, kita memerlukan 75mg vitamin c setiap hari untuk mantain kesihatan.

Bagaimana nak dapatkan bekalan vitamin c yang optimum? Kalau nak tahu, vitamin c ni sensitif pada suhu panas tau. Buah yang duk ada kat pokok dengan buah yang kita dah petik tu pun dah berbeza kandungan vitamin c nya. Sangat sensitiflah.

Sebab tu saya suka untuk syorkan supaya kita amalkan Sustained Release Vita-C Plus ni.

Sebotol mengandungi 180 tablet.
Satu tablet pula mengandungi lebih kurang 1000mg dan berat satu tablet adalah 992mg.


Tadi kata FDA sarankan ambik cuma 75mg. Tapi ni dah sampai 1000mg satu tablet. Tak lebih ke?


Ok, sebenarnya dalam satu tablet tu Absorbic Acid hanyalah 500mg manakala selebihnya adalah Bioflavonoid untuk penyerapan yang lebih berkesan.


Tapi 500 mg masih banyak kan.


Vitamin C Shaklee ni diformulasikan dengan teknologi pe;epasan secara perlahan-lahan. Maksudnya ia akan bertahan dalam badan kita selama lima jam.


Paling banyak vitamin C yang badan kita boleh serap dalam satu-satu masa  adalah 300mg. Jadi,katakanlah sebiji tablet kita ambik, dan 300mg berjaya diserap makan lagi 200 akan keluar macam tu sahajalah. Dibuang.


Ingat tak saya cerita tentang Sustained Release atau pelepasan secara perlahan-lahan tadi? Fungsinya begini. Bila ada 500mg vitamin C, maka ia telah diformulasikan supaya dilepaskan sebannyak 100mg sahaja setiap jam. Jadi 500mg mampu bertahan dalam badan kita selama 5 jam. Tak membazir langsung.


Dah habis 5 jam pertama, kunci jam siap-siap la untuk telan tablet kedua.


Atau pun telan je dua tablet sekaligus. Pasti takkan lebih daripada kadar serapan maksimum.
(Katakan sekali serapan terus 300mg, bila dua tablet lepaskan sekaligus, baru 200mg)

Bila dah makan vitamin C ni, apa yang kita nak sebenarnya? Ok, fungsinya ialah

1- Bantu kulit untuk lebih cerah
2- Sama ratakan tona warna kulit
3- Menghilangkan jerawat termasuk jerawat batu.
4- Menghilangkan parut jerawat baru dan lama
5- Meningkatkan sistem imun tubuh kita untuk melawan penyakit.
6- Menggalakkan peredaran darah yang baik dengan membantu menjaga salur darah
7- Membentuk kolagen dan bantu mengurangkan kedutan.

Saya sendiri amalkan Vitamin C Shaklee ni. Kesannya memang saya rasai. Kalau dulu saya mudah selsema, alhamdulillah sekarang lebih baik. Apa kata mereka yang dah amalkan SR Vitamin C ni?


"Kulit rasa lebih segar, tak berminyak...."
 


 "Makin berumur makin muda orang kata...kulit cerah, pinkish2 gitu, jerawat pun segan nak timbul"


" Suami, dulu selalu sangat bersin setiap pagi...dan kena selsema...sejak saya bagi dia makan Vitamin C 2 biji setiap kali selsema, selsema cepat hilang..sekarang saya tengok suami dah tak selsema lagi..."




" Sebelum ni, jika saya demam pasti akan ke klinik dan suhu badan akan naik dan lambat untuk sembuh kembali. Tetapi bila saya dah mula ambil Vitamin C Shaklee, badan rasa cergas dan senang untuk pergi kerja..."

"Kulit pun rasa tegang dan licin"



InshaaAllah, dengan mengamalkan vitamin C setiap hari, dapat memelihara kesihatan kita. Untuk mengetahu lebih lanjut lagi tentang cara makan mengikut kesesuaian diri anda yang mungkin ada masalah tertentu, hubungi saya dan kita cerita lagi.




Free Consultation istimewa untuk customer Attiey…terima kasih!
Attiey Call/Whatsapps/Sms; 0139218084

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...