Blog Archive

August 13, 2016

Halal dan Shaklee ...

Assalamualaikum..

Setiap kali beli barang di pasaraya memang logo Halal dititik beratkan. Kalau takde memang takkan ambik. Kalau dah terambik, mulalah was-was nak makan ke tak..nak masak ke tak. So, lebih baik tinggalkan.

Isu Halal dan Shaklee ni memang selalu jadi persoalan. Dari mula-mula atiey jadi pengguna sehingga aktif jadi pengedar sekarang ni.  Tak dinafikan, memang sebagai umat Islam kita wajib cari yang halal.

Untuk pengetahuan semua, kilang Shaklee ni berada di US dan Jepun.

Jadi, JAKIM tak ada kuasa kat sana. Macam mana pula dia nak pi buat pemeriksaan mengejut kat kilang negara orang?

Jadi, sebab tu diiktiraf badan-badan yang ditauliahkan sah dan boleh dipercayai. Sama seperti JAKIM yang diiktiraf untuk negara mereka.

Bagi negara kita Malaysia, untuk dapat kredit Halal, syaratnya kena buat serbuan/ pemeriksaan tanpa notis sebanyak 7 kali untuk dapatkan pengesahan tu. Yang ni memang JAKIMla yang buat.

Tapi kalau kat luar tak boleh sebab JAKIM hanya berkuasa dalam negara sahaja.

Kalau ada makanan dan produk dari luar Malaysia,  yang tu kena rujuk pada badan halal negara masing-masing. Untuk sahkan halal, kena audit kilang tau. Bukan buat test barang makanan atau supplement yang dah siap buat semata. Setahu saya, salah macam tu.

Oleh itu, JAKIM hanya iktiraf badan Islam di luar negara kerana bermula dari bahan mentah, pengeluaran, kebersihan semua diorang check dan ISA ada dalam badan halal yang JAKIM iktiraf.

Untuk Shaklee, status halal diiktiraf oleh ISA yang merupakan badan yang bertauliah di sanalah.

Bukti Shaklee halal, ada sijil tau..



Free Consultation istimewa untuk customer Attiey…terima kasih!
Attiey Call/Whatsapps/Sms; 0139218084

No comments:

Post a Comment

Featured Post

Bagaimana Nak Cepat Sembuh Selepas Bersalin?

Hai mommies semua. Assalamualaikum. Tengah menghitung hari turun tanda untuk bersalin ke? Dah siap segala keperluan pakaian baby dan...