5 Faedah Urutan Selepas Bersalin

Assalamualaikum

Bercerita tentang urutan, boleh bayangkan macam mane segar dan ringannya rasa badan sebaik sahaja selesai sesuatu sesi tersebut. Anda pernah berurut atau baru terfikir nak mencuba urutan?

Bila kita sebut mengenai berurut ni, mereka yang sinonim dengannya adalah ibu yang baru sahaja melahirkan. Tapi mengapa ya? Penting sangat ke berurut selepas melahirkan?


Attiey nak cerita pengalaman attiey sikit. Waktu kelahiran anak yang pertama iaitu Raisha, attiey menghadapi masalah nak dapatkan orang yang tahu mengurut ibu selepas bersalin. Yang ada pun, tak dapat beri komitmen sebab ada hal sikit masa tu. Boleh katanya tapi ikut masa acik tu lapang bukan ikut hari yang kita perlukan. Jadi, daripada tak uirut langsung, bolehkan ajela walaupun tak ikut keperluan.


Hari pertama selepas bersalin, attiey belum diurut sehingga masuk hari kelima. Muda, muda jugak tapi urat ni bukan boleh buat main-mainj tau. Satu pagi attiey menggigil dan demam. Sejuk tak jugak tapi menggigilnya lebih. Macam nak kena bentan. Apa lagi, terus bakar tunggu sendiri, bertungku sikit-sikit. Sakit kepala, pening kepala, sakit tubuh semua ada. Lenguh badan tok sah cakap. Rasa berat sangat tubuh ni.

Bayangkan hari kelima baru diurut. Lepas tu selang selilah ikut kelapangan kan. Tapi, itulah ujian anak pertama agaknya.

Persediaan bila anak kedua iaitu Adib, attiey taknak lagi alami benda yang sama. Serik ok. Bentan ni bahaya. Demam waktu berpantang sangat menyeksakan. Nak susukan bayi lagi, kita tak larat semua. Tak mo dah.

Attiey mulakan dengan pengambilan Ostematrix sepanjang kehamilan kerana nak menghindari kejang kaki atau cramp. Memang beza sangat ketara bila hanya alami 3 kali sahaja kejang sepanjang hamil dan itupun sebab masa tu  sebelum kenal ostematrix. Walaupun hanya dengan ostematrix, attiey masih gagah jalan kaki keliling ZOO Negara tu tau. Suami dah risau. kang terbersalin kat situ kan. Tapi, alhamdulillah. Ostematrix bukan sekadar kalsium kan..pinggang pun tak sakit.

Selepas kelahiran Adib, hari pertama dan kedua attiey masih di hospital. Hari ketiga baru attiey mula berurut dan diulang hingga hari ketiga. Termasuk bengkung dan pilis. Hari ketiga bengkung kena guna "extention" tapi hari ketiga tak perlu dah.

Walaupun baru 2 kelahiran attiey boleh rasa beza sangta situasinya. Memang perlu sangat berurut ni ;

  1. Untuk melancarkan perjalanan darah dalam tubuh
  2. Mengeluarkan darah kotor
  3. Keluarkan angin dalam tubuh
  4. Mengecutkan rahim
  5. Menyegarkan badan
Kelahiran kedua ni, attiey bebas dari pening dan sakit kepala, badan rasa ringan dan darah nifas lebih cepat kering.

Antara yang membantu proses penyembuhan adalah
  1. B-Complex yang membantu beri tenaga segera serta megelakkan rasa stress.
  2. Vitamin C yang membantu penyembuhan serta meningkatkan imun badan.
  3. Vitalea sebagai multivitamin yang membekalkan pelbagai mineral
  4. Zinc yang membantu luka cepat sembuh.
Mak sampai boleh tegur attiey katanya tak nampak macam orang dalam pantang sebab tak terbaring nak tidur  pun. kalau kelahiran pertama dulu, kerja attiey tidur je. Memang perlukan rehat lebih sebab rasa berat tubuh. Belakang tak lenguh-lenguh pun. 

Berurutlah jika ada peluang dan usahakan dengan orang yang berpengalaman. Kalau anda nak cuba supplemen yang attiey amalkan iaitu Set Berpantang Shaklee, boleh hubungi attiey . Nanti attiey guide cara makan yang betul.

Harga Runcit
  1. B-Complex /120 biji = RM53.80
  2. Vitamin C/ 180 biji= RM92.50
  3. Vitalea/120 biji= RM88.80
  4. Zinc Complex/120 biji =RM33.80
Jumlah kesemua sekali adalah cuma RM268.90 namun jika anda mahukan harga yang lebih istimewa, hubungi attiey ok. InshaaAllah attiey akan beri yang terbaik.


FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
 Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

 *Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...