Susu Soya Untuk Ibu Hamil



Assalamualaikum

Susu apakah yang sesuai untuk diminum semasa hamil dan mampu membekalkan manfaat dan nutrisi yang baik untuk ibu dan bayi yang dikandung?
 
Awal kehamilan dulu, Attiey berdepan dengan persopalan yang sama. Susu mana nak minum? Sesuai ke dengan selera dan perut sebab Attiey ni susah kompromi ngan susu. Silap pilih, perut kembung. Lagi-lagi masa hamil kan...Dengan rasa mualnya, heart burn dan letih, semua rasa tak kena kan.

Dalam banyak-banyak susu yang pernah Attiey liohat iklan di televisyen, Attiey nak tulis tentang sejenis susu soya sebenarnya.

Seperti mana yang kita tahu, susu soya ini mempunyai banyak khasiatnya dan sangat diperlukan untuk membantu proses pertumbuhan janin dan untuk mempertahankan keadaan kesihatan ibu hamil. Antaranya khasiat yang boleh didapati daripada susu soya ini adalah protein dan vitamin B.

Protein merupakan bahan penting untuk membentuk pelbagai sel baru. Pembentukan sel baru pada janin sudah tentu merupakan sebahagian daripada proses perkembangannya. Sementara vitamin B, khususnya B6 diperlukan oleh janin dalam membentuk saluran penghantar isyarat atau pesan daripada otak melalui sistem saraf iaitu neurotransmitter. Bagi ibu sendiri, vitamin B dapat mengurangkan bahkan mencegah masalah loya dan muntah di awal kehamilan.

Selain itu vitamin B1, B2 dan B3 yang terkandung di dalam susu soya juga berfungsi membantu proses pembentukan tenaga baik untuk janin mahupun ibu hamil sendiri. Sementara asid folik yang juga terdapat dalam susu soya bermanfaat untuk mencegah berlakunya kecacatan dalam kandungan.

Sebelum ni, Attiey ada satu tanggapan dalam fikiran iaitu soya tak baik untuk kesihatan steelah terbaca satu artikel tentang susu soya yang boleh menjejaskan kesihatan pembiakan orang lelaki. Mula-mula dengar macam tak ambik kisah sangat sebab tak boleh nak fikir macam mana kaitan soya dengan isu tu.

Lepas tu, dapat pula berita dan cerita bahawa soya akan membuatkan kulit cantik tu betul tapi kesannya kulit jadi sensitif. Masa tu Attiey hampir percaya sebab ada kawan yang minum soya panas sepanjang hamil dan anaknya lahir kulit putih melepak. Tapi yang claim kata kulit jadi sensitif tu orang lain pulak.

So, Attiey rasa Attiey tak pegang ianya sebagai satu fakta yang sahih dan masih mencari bukti dan ilmu mengenainya.

Sehinggalah Attiey berkenalan dengan Mommy Lyna..Pengguna tegar makanan kesihatan yang bersumberkan alam semulajadi yang mementingkan kebaikan jangka panjang.

Antara makanan yang bersumberkan bahan semulajadi yang selamat dan bermutu adalah Susu Soya Energising Soy Protein (ESP). Saat tu, Attiey mula rasa nak tahu apa yang membezakan antara soya yang selalu Attiey jumpa dengan soya ESP ni.

Attiey perasan, di luar tongnya ada simbol NON-GMO


Apa maksud Non-GMO ni? Sama macam non-halal ke? Tapi, yang ni halal sebab ada logo Halal Jakim.

Sebenarnya, Non-GMO adalah :

ooo...Tapi kenapa?

Klik untuk besarkan


Dapat beza tak antara keduanya?
Ok, tengok secara jadual pulak


ok, Attiey dapat jawapan untuk Non - GMO.

Jadi, persoalan seterusnya. Kenapa Attiey perlu ambil susu soya ESP bukan susu biasa dan kenapa perlu yakin susu ni takkan buat kulit baby sensitif? 

Macam mana nak pilih SUSU SOYA untuk ibu HAMIL


1. Kacang soya itu sendiri mesti tumbuh membesar secara organic~ Kenapa soybeans mesti ditanam secara organic….sebab kajian penananam secara kimia (bukan organic) akan menyebabkan nutrisi makanan berkurangan.. Dan dari segi kajian..sudah terbukti ada hubungkait antara cancer dan nitrates.. Jadi amatla penting pesticides, fungicides, and herbicides tidak digunakan disepanjang proses pembesaran soybeans ni.



2. Soybean tu mestilah Non GMO ( tak dihasilkan secara genetic)~Kenapa soy protein mestilah non genetik engineered?Sebab secara umumnya..soybean yang dari jenis genetic ni adalah murah utk dihasilkan (ni lebih kurang vitamin sintetik dan vitamin natural..)…dan kebanyakkan syarikat akan mencari cara utk menjimatkan kos..dan semestinya menggunakan soybean yg dihasilkan secara genetic.

Dr. Louis J. Pribyl, a Brazilian government scientist menekankan yang berdasarkan kajian... toksin akan dibina tanpa disedari apabila gen baru dimasukkan didalam sel tumbuhan

3. Soy Protin tu mesti mengandungi 9 asid amino perlu- Ni ciri yang amat penting..Badan memerlukan kesemua 9 ni untuk menghasilkan hormone,jus penghadaman,antibodi, enzyme. If one essential amino acid is missing, the immune system can be depressed 30%, and many important body functions are delayed or stopped.

4. Dalam proses pembuatan soy isolate, soyflakes mesti dibersihkan dengan air bukan menggunakan alcohol. Lagipun bagi orang muslim, Alcohol tu haram dan bila guna alkohol, ianya akan memusnahkan kandungan isoflavone..... up to 88%! Sedanglan isoflavone itu diperlukan utk mengurangkan risiko cancer paru2,etc..Isoflavones juga bermanfaat dlm penyeimbangan hormon dan menaikkan berat tulang.

5. Bahan anti-thyroid/anti-growth substance mesti disingkirkan- Soya yang mentah mengandungi "anti-growth", "anti-tyrosine" substance. Find a brand that uses an extracting process that removes this substance, yet keeps the soy in a raw form in order to maintain the HIGHEST LEVEL OF AMINO ACIDS and ISOFLAVONES which are very sensitive to heat.

6. Proses pembuatan soy protein sebaiknya tanpa suhu panas kerana Amino acids sgt sensitive dgn suhu yg panas.. In some studies, cooking protein has been shown to destroy up to 50% of some ESSENTIAL AMINO ACIDS. If an individual consistently consumes a diet that is lacking in all of the essential amino acids, inadequate brain development and hormones, or other body tissue development can be the result

7. Soy isolate itu mesti ditambah dgn unsur calcium..Kenapa ya?
Kajian /artikel melaporkan bahawa serbuk soy adalah sangat berasid dan boleh mnyebabkan kerapuhan tulang.Oeh yg demikian unsur calcium yang secukupnya mesti ditambah dalam soy protein tu untuk meneutralkan kembali serbuk soy tu.Kebanyakan pengusaha/pengeluar protin tidak menambah cukup kalsium dan ini boleh memberi kesan kepada sesetengah pengguna.

SHAKLEE ENERGIZING SOY PROTEIN (ESP)

Ini adalah makanan utama dalam program Shaklee. Amat penting dalam diet harian kita. Ia merupakan minuman berkhasiat, sumber lengkap protein secara biologi yang bermutu paling tinggi yang dihasilkan dari kacang soya. Ia memberi tenaga yang berpanjangan dan membaikpulih sel-sel dan tisu-tisu yang rosak.

Soy Protein Shaklee mengandungi 14 gram protein soya semulajadi yang baik pada setiap hidangan. Diproses dengan air (bukan dengan bahan kimia) bagi mengekalkan sumber semula jadi isoflavones seperti genistein dan daidzein.

Soy Protein tidak mengandungi kolesterol dan laktosa. Ia mengandungi semua asid-asid amino yang diperlukan oleh tubuh anda bagi mengekal tisu-tisu yang sihat, termasuk 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh dengan sendirinya. Produk Protein Soya ini adalah sumber-sumber kalsium dan zat besi yang baik. Selain itu ia tidak mengandungi perisa tiruan, pemanis, pewarna dan bahan pengawet.

Attiey mula ambil ESP kerana percaya dan yakin semua ciri-ciri yang ada dapat menandingi keistimewaan susu soya yang lain. Alhamdulillah, even sewaktu menyusu badan pun, kulit Adib tak menunjukkan kesensitifan (hehe) hasil dari susu soya tu malah lebih tahan dan susah nak dapat ruam.


FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!! Rafhati Mohamad Napi ♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram) ♥ Emel : attieymohamad@gmail.com ♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey *Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...