Sumber Vitamin D Tanpa Perlu Berjemur Di Bawah Matahari

Tahu tak Vitamin D adalah sejenis vitamin yang larut lemak. Terdapat dua bentuk vitamin D iaitu D2 dan D3. Vitamin D2 boleh dihasilkan oleh tumbuhan dan kulat manakala vitamin D3 pula boleh dihasilkan oleh kulit manusia apabila terdedah kepada sinaran utraungu B (UVB) dalam cahaya matahari. Oleh sebab itu, vitamin D juga dikenali sebagai vitamin "sunshine" .

Cahaya Matahari Sebagai Sumber Vitamin D

Kita pun tahu cahaya matahari adalah sumber vitamin D yang percuma dan mudah nak dapat. Maka sebab itulah kita tengok ramai yang joging dan keluar pagi-pagi untuk dapatkan pendedahan kepada cahaya matahari. u'olls joging tak?

Pendedahan muka, tangan, kaki atau belakang badan kepada cahaya matahari (tanpa pelindung matahari) selama 5-30 minit antara pukul 10.00 pagi ke 3.00 petang untuk sekurang-kurangnya dua kali seminggu biasanya boleh membekalkan vitamin yang cukup untuk keperluan seharian.

Tapi, sekarang ni dengan jerebu, asap bagai telah menyekat sinaran ultraungu yang menggalakkan sintesis Vitamin D ni. Takkan nak duduk dalam rumah je kan..Lagipun pendedahan cahaya matahari di dalam bilik melalui tingkap aje tidak dapat menghasilkan vitamin D kerana sinar UVB tu tak boleh menembusi kaca. Huhu.

Kenapa Perlu Sangat Vitamin D ?

Vitamin D ni berperanan untuk membantu menyerap kalsium dengan lebih berkesan. Dalam masa yang sama mencegah osteoporosis.

Kalsium memang kita dah tahu penting untuk tulang. Tetapi,  dengan adanya Vitamin D ia meningkatkan lagi penyerapan kalsium dalam usus dan mengekalkan kepekatan kalsium dan fostat yang mencukupi dalam darah seterusnya menyumbang kepada pembentukan tulang.



Persoalannya, macam mana nak dapatkan cahaya matahari? Takkan kena buat jadual untuk berjemur setiap hari? Hehehehe
 

Apa kata cuba Ostematrix dari Shaklee.. Kenapa?

Kerana ia mengandungi kalsium, magnesium,fosforus dan vitamin D, kuprum, manganes dan boron. Nutrien-nutrien yang saya sebutkan ni kena ambil bersama-sama macam kawan rapat gitu supaya boleh diserap oleh tubuh dan halang endapan sesetengah mineral.



    
  
Manfaat Utama Ostematrix 

 ☁ Menguatkan Tulang ☁            
Kalsium menghalang osteoporosis, menguatkan kuku, kerangka gigi, sistem saraf. Ia juga merawat tulang retak, osteomalacia (rickets dewasa), kuku rapuh, eczema, konvulsi/kekejangan, gusi berdarah dan merangsang darah untuk memekat.
☁ Memperbaiki Kekejangan dan Kebas-kebas ☁
Pengambilan 600mg kalsium sebelum tidur  akan memperbaiki kebas-kebas, kekejangan, sakit sendi dan arthritis.

☁ Meringankan Stress ☁
Ianya mengimbang tekanan darah, memeliharan denyutan jantung, impuls saraf, penenang saraf, menggalakkan tidur selesa, memperbaiki jantung berdebar, gementar, mimpi buruk dan stress. Ia juga memperbaiki depresi, mood swing, sakit kepala dan pitam.
☁ Memperbaiki Masalah Haid ☁
Kajian menunjukkan dengan pengambilan 1000mg kalsium dan magnesium meringankan sakit semasa haid dan membantu membuang air kecil.
☁ Pengalkalian Tubuh ☁
Kalsium adalah mineral alkalin, dan ianya berkesan memastikan imbangan pH tubuh. Ianya juga menghalang obesity di waktu umur tua. Tambahan pula kalsium membantu sel menyerap nutrient dan merangsang detoksifikasi. 
☁ Vitamin D ☁
Dinamakan Vitamin D pada 1916 bila didapati ia mampu merawat penyakit rickets. Ia meningkatkan penyerapan kalsium dan fosforus untuk meninggikan ketumpatan tulang, menguatkan kerangka, memperbaiki penyakit periodontal. Juga bagus untuk mereka yang  vegetarian, yang kurang terdedah kepada matahari, individu melebihi 55 tahun, wanita hamil dan kanak-kanak perlu mengambil suplemen Vitamin D.
☁ Magnesium ☁
 Magnesium merupakan antara ion positif yang penting  didalam tubuh kita. Ianya menggalakkan  komposisi tulang dan rawan. Membantu sistem saraf,  mengaktifkan enzim tubuh untuk menghasilkan tenaga, pengecutan saraf dan otot, menstabilkan denyutan tidak sekata pesakit jantung, memudahkan rembesan keluar sisa dari perut dan usus, menghalang endapan kalsium, melarut dan mengurangkan formasi batu karang atau batu hempedu. Ianya juga penting untuk mereka yang mempunyai masalah fluktuasi glukos.
☁ Zinc, Boron, Manganes dan Kuprum ☁
Memelihara metabolism kerangka dan pertumbuhan otot, menyusun enzim yang diperlukan un tuk membaiki tulang rawan dan menghalang arthritis.
 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 
Jadi, tak perlu bimbang lagi nak berjemur kat mana, bila, dengan siapa sebab Ostematrix boleh jadi teman setia lepas ni.

FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey
*Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...