Nasi Ambang Juadah Berbuka Puasa


Alhamdulillah.
Ini cerita juadah berbuka semalam.

Pusing juga fikir apa mau di masak tapi dalam pening-pening, terus minta encik somi belikan lauk masak. Ati cuma masak nasik dan buat sayur kailan.

Tepat jam 7 camtu encik somi sampai dan bagitahu tak banyak pilihan cuma ikan percik dengan nasi ambang. Ada juga yang sebut nasi amben kan...sama je la tu.

Bila dah azan, kitorang berbuka dengan sebungkus nasi ambang + kurma+ air teh panas.

Ati, Encik Somi dan Raisha = 3 orang.

Subhanallah, walaupun nampak sikit tapi cam best sangat makan nasi ni sebab makan sama-sama.
Alaa, sebungkus ni kitorang ngadap tiga sekaligus. Tak asing 3 pinggan.

Nasi tradisi yang mengajar sikap toleransi, hormat menghormati, kekeluargaan dan mesra.

Kalau korang nak cuba, biasanya kedai di Selangor ni banyak...hehe.

Resipi Nasi Ambeng




AYAM MASAK KICAP KAMPUNG

1 ekor ayam kampung - dipotong 16 (pilih ayam bujang atau ayam dara)
6 ulas bawang merah - dihiris halus
3 ulas bawang putih - dihiris halus
2 inc halia - dimayang halus
100 ml kicap manis
3 camca besar sos tiram
1 inc kunyit hidup
10 tangkai cili kering - dikisar
300 ml air asam jawa
1 camca besar lada hitam - ditumbuk kasar
2 tangkai cili merah - dibelah 2
2 tangkai cili hijau - dibelah 2
2 biji bawang besar - dihiris bulat
2 biji kentang - dihiris dan digoreng
rempah tumis  - 3 sekawan
4 camca besar minyak untuk menumis
daun bawang untuk 


Ayam dibersihkan, digaulkan dgn garam dan kunyit kemudian digoreng separuh masak. ketepikan.
Tumiskan rempah tumis 3 sekawan (kulit kayu manis, bunga lawang dan bu nga cengkih) sehingga naik bau.
Masukkan bawang putih, bawang merah, halia, kunyit dan cili kisar. Tumis sehingga sebati dan garing.
Masukkan air asam jawa, kacau sebati. Kemudian masukkan kicap manis,sos tiram dan lada hitam. kacau sebati.
Masukkan ayam dan biarkan hingga ayam masak sepenuhnyer.  
Akhirsekali masukkan garam secukup rasa, bawang hiris, lada hijau dan merah dan daun bawang sebagai hiasan. Siap untuk dihidangkan bersama nasi putih, sayur goreng, mee dan serunding kelapa.

SERUNDING KELAPA

1 biji kelapa parut - ambil putih sahaja dan pilih kelapa yg agak muda
10 tangkai cili kering
1 inc halia
3 batang serai
1/2 inc lengkuas
1/2 cawan udang kering
1 cawan ikan bilis
3 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
1/2 inc belacan
1/2 inc kunyit
1/2 cawan air asam
garam dan gula secukup rasa

Kisar kesemua bahan diatas kecuali kelapa. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga garing dan kering. Kemudian masukkan air asam, garam dan gula rasakan semuanyer biarkah secukup rasa. masaklah hingga kuah pekat dan kering. Setelah garing masukkan kelapa dan masak hingga betul2 kering dan berderai.


SAYUR GORENG JAWA

4 keping tempe - dipotong dadu dan digoreng
3 keping tauhu - dipotong dadu dan digoreng
10 gm suhun - direndam
Kacang panjang - dihiris serong
10 ekor udang - dibuang kulit
1keping tauhu kering - direndam dan dipotong
4 ulas bawang merah - dikisar
2 ulas bawang putih - dikisar
1 sudu besar udang kering - dikisar
1 sudu besar ikan bilis - dikisar
1 sudu kicap manis
1 batang cili - dihiris
1 inc halia - dihiris halus
garam secukup rasa


Panaskan minyak dan tumis bahan yg dikisar hingga garing dan harum. Setelah itu masukkan udang, kacang panjang, suhun, tauhu kering, tauhu, tempe, cili dan gaul rata. kemudian masukkan kicap manis bersama garam. Kacau sampai masak dan hidangkan bersama nasi panas.... 

MEE GORENG 

mee kuning satu bungkus
4 ulas bawang putih - dikisar
2 ulas bawang merah - dikisar
cili kering - dikisar
udang kering
garam dan gula secukup rasa
cili sos
tauge 
fishball
udang
daging - dihiris nipis
sayur sawi - dipotong
tomato buah
karot (jika suka)
tauhu digoreng
telur digoreng hancur

Seperti biasa ..panaskan minyak dan tumiskan bahan yg dikisar hingga garing dan harum
Masukkan daging,fishball,udang dan sos cili dan masak hingga daging empuk.
Tambahkan garam dan gula secukup rasa.
Masukkan tomato buah, karot, telur, tauhu dan mee kacau rata dan mesra.
Akhir sekali masukkan sawi dan tauge..kacau rata dan balik - balikkan mee..


Bahan2:- 2 keping tempe (yg 4 segi besar tu) 100g suun 2 keping tauhu 2 labu bawang besar 2 ulas bawang putih 2 biji cili besar hijau 10 biji cili padi ketuk kicap manis Cara membuatnya:- tempe dan tauhu dipotong kecil dan goreng garing. kalau suka boleh letak kentang juga. tumis bawang besar, bawang putih, cili besar dan cili padi ketuk. masukkan suun, gula, kicap manis dan garam. kemudian masukkan pula bahan2 yg digoreng garing tadi

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Bahan2:- 2 keping tempe (yg 4 segi besar tu) 100g suun 2 keping tauhu 2 labu bawang besar 2 ulas bawang putih 2 biji cili besar hijau 10 biji cili padi ketuk kicap manis Cara membuatnya:- tempe dan tauhu dipotong kecil dan goreng garing. kalau suka boleh letak kentang juga. tumis bawang besar, bawang putih, cili besar dan cili padi ketuk. masukkan suun, gula, kicap manis dan garam. kemudian masukkan pula bahan2 yg digoreng garing tadi.

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Bahan2:- 2 keping tempe (yg 4 segi besar tu) 100g suun 2 keping tauhu 2 labu bawang besar 2 ulas bawang putih 2 biji cili besar hijau 10 biji cili padi ketuk kicap manis Cara membuatnya:- tempe dan tauhu dipotong kecil dan goreng garing. kalau suka boleh letak kentang juga. tumis bawang besar, bawang putih, cili besar dan cili padi ketuk. masukkan suun, gula, kicap manis dan garam. kemudian masukkan pula bahan2 yg digoreng garing tadi.

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ

Kecur air  liur.. Selamat mencuba tau. Resipi ni Ati amik kat sini...


FREE CONSULTATION BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!

Rafhati Mohamad Napi
♥ HP : 0139218084 ( call/sms/whatsapp/telegram)
♥ Emel : attieymohamad@gmail.com
♥ Fb: http://www.facebook.com/attiey

*Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...